Anonym (halvamerikan) skrev 2024-07-15 16:58:09 följande:
Det är alltid intressant vad man än röstar på och höra när någon är insatt i landets politik. Av republikaner hade jag hoppats på Nikki Haley men eftersom du gillar Trump så vore det intressant att veta vad du tycker var det bästa Trump åstadkom under dom fyra åren han var president. Gärna både inrikespolitiskt och utrikespolitiskt.
Trump var ju demokrat tidigare och skiljer sig en del ifrån dom traditionella republikanerna. Mycket därför valde han nu Mike Pence sist som är en traditionell
höger kristen republikan men dom fungerande inte tillsammans.
Donald Trump umgicks ju flitigt med Clinton i många år och deras döttrar var goda vänner.
Trump är ju ingen politiker i botten och var som sagt Demokrat tidigare men sa ju hela tiden att om han skulle ge sig in i politiken skulle han välja republikanerna för att han där skulle kunna ta sig fram lättast.
Republikanerna har ju varit ganska så splittrade de senaste åren.
Men vore intressant vad du anser vad det bästa Trump gjorde inrikes för amerikanerna och utrikes.
Vad anser du t ex om Obama care vilket även en del republikaner gillade om inte i just den formen.
Och vad du menar med att Trump kan få ordning på planeten, han kan ju inte
ändra på andra länders politik hur som helst.
Jag anser att Nikki Haley med sin erfarenhet av utrikespolitik hade varit bättre ur ett internationellt synsätt.
En fråga jag håller med Zelensky om, Trump säger att han kan avsluta kriget mellan Ryssland och Ukraina omedelbart om han bli president, Zelensky säger då att vet Trump hur han kan få det är det ju bra om han säger det redan nu så inte en massa människor behöver lida och leva i krig tills han kommer att berätta om sin lösning.
Det är inget fel på Nikki Haley heller, jag gillar speciellt hennes fasta abortmotstånd och tonvikt på att i stället hjälpa de blivande mödrarna, så att de kan föda och ta hand om sina barn. SÅ mycket bättre för mor, barn och hela samhället, som slipper en sådan dödskult som det varit i de demokratiskt styrda staterna.
Dock hade det med en kvinnlig kandidat mot en manlig ÅTER blivit fokus på att "det är dags att rösta fram en kvinnlig president nu, för vi har inte haft någon förut". Och detta hade stulit fokus från sakfrågorna, så ur den synvinkeln är Mr Trump bättre. Jag har även stor respekt för Mr Pence - han har en gammalvärldslig anständighet ("decency") som man sällan ser nuförtiden. Han hade blivit en utmärkt president, men tåget har nog tyvärr gått för honom nu.
Och NEJ jag är ingen expert på amerikansk politik, har ingen anknytning till USA heller. Liksom 99,9 procent av de svenskar som hånar Trump - men DE blir sällan ställda till svars. Jag hinner inte plocka fram sakfrågor, det är inte det det handlar om - eller OK EN sak kan jag säga: Trump startade inga krig under sin presidentperiod! Och det är nog rätt unikt för en amerikansk president. Inga Rambo-lekar i främmande länder långt borta överhuvudtaget, förutom Afghanistan som han ärvde.
Som sagt: det handlar inte om sakfrågorna för mig, jag är inte ens säker på att jag skulle våga rösta på republikanerna om jag skulle bo i USA och vara röstberättigad, för då skulle kanske egennyttan ta över, när man börjar oroa sig för hur det ska gå med sjukförsäkringen, och vad som kommer att hända med en om man blir fattig. Man får tycka vad man vill om republikanernas politik!
Det jag vänder mig emot är nidbilden av Trump som trycks upp i nyllet på en överallt. Även i övrigt seriösa journalister går plötsligt bananas när det gäller just Trump, och det är tyvärr så att de har order av sina arbetsgivare att göra det. SvD:s USA-korrespondent blev ju tvungen att säga upp sig, för hon orkade inte längre med de ständiga påtryckningarna från den nya chefredaktören, att hon måste svärta ner Trump, att hon inte fick skriva något positivt om honom och hans väljare. Det är ju fruktansvärt att det ska vara så!!! Hon ville ju bara ge en objektiv bild, vilket en journalist SKA göra.
...och alla dessa memes som går runt, mellan människor (svenskar och andra) som inte har några som helst förutsättningar att kunna analysera politik, men ändå anser sig ha rätt att säga att Trump är korkad, dum, obildad, galen o.s.v.. Man blir så trött. T.ex. gick det runt ett klipp förra veckan, med en plastfigur som föreställde Mr Trump med neddragna byxor på en toalettstol (hur kan en sådan figur ens ha blivit tillverkad liksom, och vem KÖPER den?). Denna figur stod på en hylla, och så var det en katt med en elak blick i ögonen, som slog till den med tassen så att den ramlade ner. Detta delar VUXNA människor mellan sig och lämnar skrattsmileys och GIF:s med folk som skrattar... Jag blir illa berörd av det. Och trött.
Och det värsta är, att när man sprider sådana här nidbilder, så kan just svaga människor få för sig, att de gör världen en välgärning om de likviderar personen. För de kan inte tänka själva. Det är mycket möjligt att den mobbade killen redan hade bestämt sig för att begå självmord, men ville go out in style. Bli känd postumt som den som räddade världen ifrån skräckfiguren Trump... För han måste ju ha fattat så mycket, som att han aldrig skulle komma levande ur det. Det MÅSTE ha handlat om suicide by cop.