Trump skjuten inatt!
Xenia: när det gäller detta med skjutvapnen, så måste man förstå att det är kulturellt. USA är inte Europa, utan vissa saker sitter hårt i kulturen där p.g.a. deras historia.
Det går tillbaka till pionjärtiden, då nybyggarna ofta bodde isolerat, långt ifrån närmaste granne, det gick inte att få hjälp från någon annan. Därför måste varje man äga ett vapen, så att han kunde skydda sig själv och sin familj mot indianer - men även vita skurkar - och vilda djur. Vapnet användes naturligtvis också till att jaga vilt åt sin familj. Om man förstår att detta är bakgrunden, så förstår man också att många amerikaner ser det som ett enormt ingrepp i deras frihet, att någon annan ska få bestämma att de inte ska få äga ett vapen.
Och samma gäller ju detta med indvidens eget ansvar kontra samhällets. För nybyggarna var det var man för sig själv (och sin familj), det fanns inga bidrag att leva på. Detta lever kvar, att var man reder sig själv, man ska vara sin egen lyckas smed o.s.v.. Därför tycker många amerikaner fortarande att det ska vara låga eller till och med inga bidrag, och att sjukvård är något som man får se till att kvalificera sig för, genom att arbeta och på så sätt få en sjukförsäkring genom sin arbetsgivare. Eller betala för den själv om man är egenföretagare.
Som sagt: man måste förstå bakgrunden. Det är inte så enkelt som att alla som fortfarande håller på de amerikanska grundvärderingarna sedan pionjärtiden, är "korkade" eller "galna" eller "inavlade rednecks" (nu skrev inte DU detta, men jag är säker på att jag skulle hitta sådant i den här tråden om jag orkade läsa igenom den).
...för övrigt är Sverige det land i Europa som har mest dödligt skjutvapenvåld, så våra politiker har ju också misslyckats på den punkten. Det är ju ingen mening med att ha vapenrestriktioner, om man sedan öppnar gränserna på vid gavel så att vem som helst kan komma in med sina vapen utifrån. Det är nästan värre... Så VI har inte rätt att säga något om andra länder, i den frågan.
Vilken tur att Sverige inte har några gränser som är "öppna på vid gavel". Och att yttrandefriheten gäller även för svenskar.