Mentat skrev 2024-07-13 18:16:56 följande:
Det kanske är olika i olika yrken? Jag har alltid lämnat tidrapport varje månad och då redovisat arbete, sjukdom, semester, kompledigt, övertid och VAB.
Mina arbetsgivare har alltid haft de uppgifterna som har gått in i deras automatiska system för lönehantering. En ändring i det för att inte bara redovisa lön och skatt utan även VAB-dagar vore en minimal engångsinsats. Om stora löntagargrupper arbetar under andra villkor är det förstås inte lika enkelt, men i min branch vore det det.
Tja, "Bettans heminredning och tofsar" med 2 anställda plus ägaren har troligen inget avancerat system för tidredovisning utan skriver det på en lapp...
För större företag med en egen löneavdelning blir det säkert ingen problem, men för små och halvstora är jag rätt säker på att den extra administrationen kommer märkas. Och det finns rätt många mindre arbetsgivare som inte har helt ordning på sina saker och är väldigt sena med att rapportera in både det ena och det andra. Det kan sätta föräldrarna som vabbat i en taskig situation ekonomiskt.