Inlägg från: BuoBä |Visa alla inlägg
  • BuoBä

Nu går det av någon anledning inte att citera, men min poäng var:
    A) En tidigare regering i modern tid har redan provat det här
    B) Fusket visade sig vara mycket mindre utbrett än befarat
    C) Det skapade en massa merarbete/-kostnader för att få fast ett fåtal fuskare

Slutsats, det var ingen bra idé den gången och kommer troligtvis inte få önskat resultat den här gången heller, utan bara ställa till massa onödig administration.

• BuoBä
    Mentat skrev 2024-07-13 14:47:25 följande:
    Så, för att sammanfatta: Intentionen må ha varit god (antar jag?) men det kostade mer än det smakade och alltså fungerade det inte tidigare.

Skillnaden nu är dock att processen automatiseras, vilket borde göra den betydligt effektivare. Innebär inte det en viss skillnad? Ingen behöver skriva några intyg.
    Någon hos arbetsgivaren måste ju registrera i rätt system att arbetstagaren varit hemma för just vab, och någon på försäkringskassan måste stämma av innan utbetalning sker, eller i alla fall följa upp de fall där uppgifterna inte matchar... Så helt automatiskt blir det inte precis. För att inte tala om kostnaden för att utveckla och underhålla det automatiska systemet. 
  • BuoBä
    Mentat skrev 2024-07-13 18:16:56 följande:
    Det kanske är olika i olika yrken? Jag har alltid lämnat tidrapport varje månad och då redovisat arbete, sjukdom, semester, kompledigt, övertid och VAB.

Mina arbetsgivare har alltid haft de uppgifterna som har gått in i deras automatiska system för lönehantering. En ändring i det för att inte bara redovisa lön och skatt utan även VAB-dagar vore en minimal engångsinsats. Om stora löntagargrupper arbetar under andra villkor är det förstås inte lika enkelt, men i min branch vore det det.
    Tja, "Bettans heminredning och tofsar" med 2 anställda plus ägaren har troligen inget avancerat system för tidredovisning utan skriver det på en lapp...

För större företag med en egen löneavdelning blir det säkert ingen problem, men för små och halvstora är jag rätt säker på att den extra administrationen kommer märkas. Och det finns rätt många mindre arbetsgivare som inte har helt ordning på sina saker och är väldigt sena med att rapportera in både det ena och det andra. Det kan sätta föräldrarna som vabbat i en taskig situation ekonomiskt.
Svar på tråden Regeringen vill stoppa fusket med VAB