• Anonym (Hansy)

    Ge bort fastighet fast……

    Hej! 


    jag och min syster har sen länge fått ta över vår farmors sommarstuga (arv) 
    den är värderad till ca 750 000. 


    jag vill sälja, men inte min syster. 


    någon sa att jag kan skriva över det som gåva till min syster, och i det slipper ni budgivning/ mäklare osv.
    och att hon för över resterande summa till min vuxna dotter nu som behöver kontantinsats till boende. 


    men så får man inte göra va? 

  • Svar på tråden Ge bort fastighet fast……
  • Anonym (E)

    Jo det får man. Prata med Familjens jurist, de har bra priser för att fixa såna papper. Gåvobrev både för stugan och summan.

  • Anonym (Kr)

    Varför krånglar till det? Du kan sälja din halva till din syster utan budgivning och mäklare.  Ni behöver troligvis lite hjälp med kontrakt och lagfart.  Kolla med banken tex. Risken med ditt upplägg är att det blir oönskade skatteeffekter.  

    Sen gör du vad du vill med pengarna.  

  • Anonym (E)
    Anonym (Kr) skrev 2024-07-13 08:47:29 följande:

    Varför krånglar till det? Du kan sälja din halva till din syster utan budgivning och mäklare.  Ni behöver troligvis lite hjälp med kontrakt och lagfart.  Kolla med banken tex. Risken med ditt upplägg är att det blir oönskade skatteeffekter.  

    Sen gör du vad du vill med pengarna.  


    Man betalar ingen skatt på gåvor. Däremot betalar man skatt vid försäljning så det är bättre att bara skriva över stugan på systern.
  • Anonym (Kr)
    Anonym (E) skrev 2024-07-13 08:54:05 följande:
    Man betalar ingen skatt på gåvor. Däremot betalar man skatt vid försäljning så det är bättre att bara skriva över stugan på systern.
    Dels kan skatteverket upptäcka transaktionerna och anse att det är ett dolt köp

    Dels försvinner inte skatten.  Det blir systern som någon gång i framtiden får betala den vinstskatt som ts borde betalt

    Resonemanget utgår från att det blir vinstskatt. Det hänger på vad farmorn köpte fastigheten för. 
  • Anonym (E)
    Anonym (Kr) skrev 2024-07-13 09:01:58 följande:
    Dels kan skatteverket upptäcka transaktionerna och anse att det är ett dolt köp

    Dels försvinner inte skatten.  Det blir systern som någon gång i framtiden får betala den vinstskatt som ts borde betalt

    Resonemanget utgår från att det blir vinstskatt. Det hänger på vad farmorn köpte fastigheten för. 
    De kommer inte kunna koppla ihop olika personer på det sättet, möjligen om summan hade gått direkt till ts. Det de behöver tänka på är att spara gåvobrevet om de ifrågasätter ts dotter, det är det enda. Har själv gjort en likadan manöver nyligen faktiskt.

    Ja, den skatten får väl systern räkna med om hon vill ha stugan!

    Naturligtvis, men de flesta fastigheter stiger i värde med tiden. Detta är ett arv och stugan kan ha funnits ett tag i ägo innan dess. Ts får väl berätta mer.
  • Anonym (L)

    Fast om du ger bort den i gåva till din syster är det just en gåva - det vill säga utan motprestation. Även om ni skulle ha en intern överenskommelse att du på pappret ger bort din del så systern blir ensam ägare och att hon sen under bordet köper ut dig, är de inget du kan tvinga igenom rättsligt. En gåva är en gåva och dessutom är det ju att skattefiffla. Det är inget jag skulle rekommendera, risken är att ni blir oense för livet. 

    Det är bättre att, som någon skrev ovan, du säljer din del av fastigheten till din syster. Har för mig att det räknas som en gåva om hon då betalar max taxeringsvärdet skattemässigt men de kan Skatteverket bättre svara på. Eller så betalar hon marknadsvärde för stugan så får du ta att betala vinstskatt på din vinst så kan du ge bort pengarna. Ett annat alternativ är att ge stugan till din dotter istället, men det hjälper ju inte henne i denna situationen eftersom hon verkar behöva pengarna och inte tillgången. 

  • Anonym (Lis)

    Ja du kan ge fastigheten i gåva till din syster. Och hon ger en gåva på motsvarande halva fastighetens värde minus fiktivt mäklararvode och skatt till din dotter.
    Skriv ett gåvobrev var på det, skriv under dem samtidigt.

    Du kan även tvinga fram en försäljning, men det låter som att ni borde kunna komma överens.

  • Kvittning

    Varför krångla till det så? Det är väl bara att du säljer din del till din syster för det pris ni tycker är vettigt. det finns ingen anledning att blanda in mäklare och budgivning så länge ni är överens. 

    Det upplägg som du beskriver känns mer som ett upplägg som man gör för att slippa undan skatten men den ska ju hur som helst betalas någon gång i framtiden så det är väl lika bra att göra allt rätt från början. 

  • Yllop

    Är din syster villig att köpa din del av sommarstugan?

  • Anonym (Hansy)

    Stugan har varit i släkten i generationer, så farmor har inte köpt den. Alla andra av våra syskon ärvde en varsin fastighet,  förutom jag och min syster som fick dela på denna pga att den anses/ansågs ha ?finaste läget?. 


    Nej, vill inte skattefuska! Däremot undrade jag om det är lagligt att ge bort min hälft i utbyte mot den kontantinsatsen som min dotter behöver - Den kontantinsats hon behöver är ungefär/nästan precis hälften av den summan som stugan är värderad till, därav undrade jag om jag kan ge bort min del - för att inte behöva skatta så pass mycket att det inte räcker till en kontantinsats. Alltså att jag ger bort min del fast mot en summa av hälften som stugan är värd. Eftersom det då inte blir budgivning eller kostnader för mäklare Etc.


     Jag vill verkligen inte ha kvar min andel av stugan, utan som jag nämnde ovan ser jag mig hellre hjälpa min dotter med bostad. 

  • Anonym (OO)

    Om du ger bort halva huset i utbyte mot pengar, är det en försäljning även om du kallar det gåva av hus och gåva av pengar. 

  • Anonym (Kr)
    Anonym (Hansy) skrev 2024-07-14 14:53:48 följande:

    Stugan har varit i släkten i generationer, så farmor har inte köpt den. Alla andra av våra syskon ärvde en varsin fastighet,  förutom jag och min syster som fick dela på denna pga att den anses/ansågs ha ?finaste läget?. 


    Nej, vill inte skattefuska! Däremot undrade jag om det är lagligt att ge bort min hälft i utbyte mot den kontantinsatsen som min dotter behöver - Den kontantinsats hon behöver är ungefär/nästan precis hälften av den summan som stugan är värderad till, därav undrade jag om jag kan ge bort min del - för att inte behöva skatta så pass mycket att det inte räcker till en kontantinsats. Alltså att jag ger bort min del fast mot en summa av hälften som stugan är värd. Eftersom det då inte blir budgivning eller kostnader för mäklare Etc.


     Jag vill verkligen inte ha kvar min andel av stugan, utan som jag nämnde ovan ser jag mig hellre hjälpa min dotter med bostad. 


    Att göra så räknas som skattefusk då avsikten är att komma undan skatt.  Sannolikheten att ni åker fast är dock begränsat.

    Återigen, din syster kan köpa din halva utan budgivning och mäklare

    Om du säljer blir skatten ca 20% av köpeskillingen. . Är värderingen 800 000 kr och du säljer för 400 000 kr blir skatten 80 000 kr.  Du får alltså 320 000 kr
  • Anonym (Hansy)

    Okej, jag vill inte skattefuska, utan tänkte om man inte behövde skatta när man inte har budgivning eller tar ut en större del än vad den är värd.  

    tack för era svar! 

  • Anonym (Hansy)

    Men läser också att personer blivit utlösta ur gemensam bostad och att vinstskatten då hamnar på den som behåller bostaden. Därav förstår jag inte riktigt reglerna/lagarna gällande detta. 

  • Anonym (Kr)
    Anonym (Hansy) skrev 2024-07-14 15:14:12 följande:

    Okej, jag vill inte skattefuska, utan tänkte om man inte behövde skatta när man inte har budgivning eller tar ut en större del än vad den är värd.  

    tack för era svar! 


    Skatten beror inte på om det är budgivning eller inte

    Den baseras på vinsten, försäljningspris minus inköpspris.  I ert fall är nog inköpspriset noll.  
  • Anonym (Kr)
    Anonym (Hansy) skrev 2024-07-14 15:17:40 följande:

    Men läser också att personer blivit utlösta ur gemensam bostad och att vinstskatten då hamnar på den som behåller bostaden. Därav förstår jag inte riktigt reglerna/lagarna gällande detta. 


    Ta hjälp an en mäklare eller bank så det blir bra. 
Svar på tråden Ge bort fastighet fast……