Inlägg från: Anonym (Nyfiken) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nyfiken)

Inseminering ensamstående - etnicitet på donator?

Hej!

Jag planerar i framtiden att inseminera mig med hjälp av spermadonator utomlands, därav satt jag och kollade runt på spermabanker för att se hur det funkar och se profiler osv.

Det jag kom att tänka på, och detta är hypotetiska frågor som jag är nyfiken på vad folk tänker om, är:

Som ensamstående finns ju ingen partner som man vill att donatorn ska "likna" i hudfärg, ögonfärg osv.
    Om man är vit/svensk (exempelvis), är det då självklart att välja en donator som också är vit? Skulle det anses konstigt (eller problematiskt) att välja en svart eller asiatisk donator t.ex.?
    Hade du undrat varför kvinnan valt en donator som är så olik henne själv?
    Berövar man barnet på en del av sitt kulturella arv?
    Är det skillnad på detta vs. att som vit svensk adoptera barn från ett annat land (t.ex. Sydkorea har ju varit populärt)?

Jag kunde inte hitta någon diskussion om detta någonstans och tyckte det vore intressant att höra olika åsikter.

• Svar på tråden Inseminering ensamstående - etnicitet på donator?
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Inte lagligt) skrev 2024-07-11 18:27:02 följande:
    Bättre att du använder dig av sperma från svenska vården. 
    Det blir lättare också för barnet att få kontakt med sin pappa också då. 
    Inte för att det var min fundering men - nej jag kan inte inseminera via svenska vården. 

Det kommer vara en öppen donator oavsett. 
  • Anonym (Nyfiken)
    Pixxel skrev 2024-07-12 16:24:33 följande:

Tycker du ska likna en donator med liknande utseende som dig själv. Blir bäst för båda dig och barnet.

Ja, nu gällde det ju inte mig som jag skrev. 
Svar på tråden Inseminering ensamstående - etnicitet på donator?