• Anonym (Olli)

    Är det underförstått?

    Fått en uppläxning av hyresvärden för att jag inte stängde in katten inför deras besök. Jag sa att jag inte visste att man skulle göra det och de säger att en sån sak ska inte behöva sägas, utan är underförstått.

    Är det så? Har jag missat det?

  • Svar på tråden Är det underförstått?
  • Bergegardh

    Det är klart man inte kan förvänta sig saker utan att informera om det först anser jag. Ta inte åt dig, man lär sig med tiden. 

  • Jemp
    Anonym (Lök) skrev 2024-07-10 09:35:41 följande:
    Som sagt, gå inte i försvar och ta till dig hur du ska uppföra dig med din katt i fortsättningen.
    Folkvett alltså.
    Folkvett är väl att kunna motivera varför man anser det vara en självklarhet?
  • Anonym (K)
    Anonym (Olli) skrev 2024-07-10 09:24:32 följande:
    Katten älskar när det kommer folk, men håller avstånd om personen inte lockar på den, så ser inte problemet. De gjorde inget som kan vara farligt för den.
    Ja, men besökare/hyresvärd kanske är rädd för katter eller tycker de är obehagliga.

    Det handlar alltså inte om vad som är bäst för katten utan om vad som är bäst för besökaren.
  • Anonym (Fia)

    Om vår värd ska göra jobb i lägenheten när man inte är hemma så ber de specifikt att få information om eventuella husdjur. Så jag skulle säga att det definitivt inte är underförstått utan något som värden måste be om. 

    Gick de ut och in i lägenheten och var rädda att katten skulle smita ut, eller varför tyckte de att den skulle vara instängd? 

  • Anonym (Fia)
    Anonym (K) skrev 2024-07-10 11:14:28 följande:
    Ja, men besökare/hyresvärd kanske är rädd för katter eller tycker de är obehagliga.

    Det handlar alltså inte om vad som är bäst för katten utan om vad som är bäst för besökaren.
    I så fall är det ju bara att be att de stänger in katten. TS var ju hemma.
  • Anonym (Hh)

    Eh va? Varför skulle du stänga in katten? Knappast underförstått. 
    Pga allergi? Tja den har ju levt i resten av lägenheten innan så hjälper ju inte jättemycket.
    De får helt enkelt förmedla att de vill att katten ska stängas in om det är vad som förväntas.

    Nu har jag inte någon katt just nu men jag hade den där fiffiga kylskåpsmagneten med texten "om du inte tycker om katter- sitt inte i soffan". Det samma gäller för min hund. Ja, den får ligga i soffan. Ja, du kan få en filt om du inte vill ha hundhår på kläderna. 

    Märkligt folk det finns. 

  • Anonym (4545)

    För din/ kattens skull, så att inte katten rymmer när dörren öppnas.

  • Anonym (Beror på)

    Om man är hemma så nej. Om du ska vara borta så ja. Katten kan ju springa ut också.

  • Anonym (Lök)
    Jemp skrev 2024-07-10 10:14:26 följande:
    Folkvett är väl att kunna motivera varför man anser det vara en självklarhet?
    Folkvett är både att veta och att förstå varför.
    Som hyresvärd kan det däremot vara smart att veta att det finns, precis som här i tråden,  finns många som saknar folkvett och inte ens förstår varför de ska ha det. Dessa personer kan tyvärr inte undvikas.
  • Jemp
    Anonym (Lök) skrev 2024-07-10 11:57:19 följande:
    Folkvett är både att veta och att förstå varför.
    Som hyresvärd kan det däremot vara smart att veta att det finns, precis som här i tråden,  finns många som saknar folkvett och inte ens förstår varför de ska ha det. Dessa personer kan tyvärr inte undvikas.
    Så. Kan du förklara varför?
  • Anonym (Lök)
    Jemp skrev 2024-07-10 12:05:39 följande:
    Så. Kan du förklara varför?
    Folkvett. 
    Med cirkelresonemang kommer man ingen vart. 
  • Anonym (Brevkniv i röven)
    Anonym (Lök) skrev 2024-07-10 12:33:19 följande:
    Folkvett. 
    Med cirkelresonemang kommer man ingen vart. 
    Nu är det ju dock tvärtom så att folkvett innebär att man självklart släpper alla djur som normalt är inburade fria i lägenheten inför ett hyresvärdsbesök. Såväl gnagare som reptiler och fåglar och vad det nu kan vara. Djur som vanligtvis ändå går lösa i lägenheten fortsätter naturligtvis med det.
    Det är jag rätt övertygad om att de flesta inser.
  • Anonym (Hm)

    Det finns flera anledningar till att katten bör stängas in när hyresvärden eller tex hemstäd ska komma förbi. För det första kan katten lätt slinka ut om dörren står öppen lite för länge eller om katten befinner sig precis i närheten när dörren öppnas. För det andra kan det finnas människor som är rädda för djur och som inte själva vågar mota bort eller befinna sig i närheten av de. Det tredje är för kattens egen säkerhet, att den inte ska bli rädd, skada sig om underhåll ska genomföras eller komma ivägen för arbetarna. 


    Jag tycker folk är onödigt hårda mot TS här och hyresvärdens kommentar var onödigt fräck. Du får bara ta med dig lärdomen till nästa tillfälle :)

  • Cathariiina

    Inte självklart, det har jag faktiskt aldrig hört förr. Fast jag haft både hundar och katter lösa, men då har jag i och för sig varit hemma jag med när hantverkarna har kommit hit. Dock är det praxis att stänga in en stor hund som ser läskig ut, t.ex. av kamphundsras, och självklart ormar och stora ödlor. Och detta är såklart ännu mer viktigt om hunden (whatever) faktiskt brukar uppträdda aggressivt mot främmande.

    Det kan inte vara vanligt att vuxna män är rädda för katter, det är liksom inget man kan räkna med om det inte sägs rakt ut. 

  • Lugnoro

    Jag håller med ts. Har kaniner som varit fria vid besök från värden. Om jag inte är hemma stänger jag dock in dem så jag vet att de inte smiter ut, är ivägen eller att värden behandlar dem opassande. De kanske inte är så vana vid kaniner. 

  • Anonym (Polly)
    Anonym (Olli) skrev 2024-07-10 09:16:07 följande:
    Jag var hemma ja. Allergener finns ju i hela lägenheten även om den stängs in.
    Om du var hemma tycker jag inte att det är självklart att stänga in katten. Men att fråga om det är ok att katten är där är en trevlig sak att göra. 
  • Anonym (JB)

    Det har jag aldrig tänkt att jag skulle göra och jag hade inte gjort det en hel dag heller. Då får de skicka någon som inte är katträdd. 

Svar på tråden Är det underförstått?