• Anonym (Orolig)

    Provresultaten på plats?

    Fick samtal idag om att jag fått provresultaten från koloskopin jag gjorde sist. Men sks ville ej säga det i telefon utan jag ska dit i veckan för svar. Är gravid och känner mig orolig. Har ni varit med om liknande?

  • Svar på tråden Provresultaten på plats?
  • Anonym (Orolig)

    Kolposkopi ska det stå! 

  • Anonym (Ja)

    Det är vanligt att man blir inkallad, särskilt som det borde vara en läkare som förklarar resultaten för dig och inte en sköterska.

  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Ja) skrev 2024-07-09 17:25:39 följande:

    Det är vanligt att man blir inkallad, särskilt som det borde vara en läkare som förklarar resultaten för dig och inte en sköterska.


    Aha okej då kanske jag ej behöver oroa mig. Men tänkte att de annars skickar brev där det står om jag har cellförändringar eller ej. 
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Orolig) skrev 2024-07-09 18:00:34 följande:
    Aha okej då kanske jag ej behöver oroa mig. Men tänkte att de annars skickar brev där det står om jag har cellförändringar eller ej. 
    Det kan ju vara annat de hittat istället så de kan inte bara skicka ett brev och säga att allt är ok. Sedan ska man komma ihåg att även om allt inte är ok så kan de skicka brev ändå, så fick jag ang. livmodertappen för ett antal massa år sedan. Det jag menar är att varken ena eller andra metoden tyder på något särskilt.
  • Anonym (M)
    Anonym (Orolig) skrev 2024-07-09 16:47:00 följande:
    Provresultaten på plats?

    Fick samtal idag om att jag fått provresultaten från koloskopin jag gjorde sist. Men sks ville ej säga det i telefon utan jag ska dit i veckan för svar. Är gravid och känner mig orolig. Har ni varit med om liknande?


    Jag gjorde kolposkopi förra året, var så orolig men fick hem ett brev att det inte var några förändringar som behövde opereras bort eller så, utan det skulle lösa sig själv. Vanligtvis när dem
    vill att man ska komma in och inte tar det över telefon är tyvärr oftast något allvarligare :/ iallafall enligt en läkare som gästade morgonpasset i p3 i våras.. men olika regioner kanske har olika upplägg. Jag bor i Halland. 

    Håller en tumme för dig att det inte är något allt för allvarligt, vet hur du känner <3 
  • Anonym (Men nej)
    Anonym (M) skrev 2024-07-09 22:11:05 följande:
    Jag gjorde kolposkopi förra året, var så orolig men fick hem ett brev att det inte var några förändringar som behövde opereras bort eller så, utan det skulle lösa sig själv. Vanligtvis när dem
    vill att man ska komma in och inte tar det över telefon är tyvärr oftast något allvarligare :/ iallafall enligt en läkare som gästade morgonpasset i p3 i våras.. men olika regioner kanske har olika upplägg. Jag bor i Halland. 

    Håller en tumme för dig att det inte är något allt för allvarligt, vet hur du känner <3 
    Nej, behöver inte alls vara något allvarligare. Så onödigt att skrämma upp TS. Som någon skrev kan det vara så att en läkare ska förklara något. Eller något som är oklart som de vill fråga TS om. Har hänt mig ett par gånger nu att de inte säger, men när jag kommit dit har det inte varit något stort alls.
  • Anonym (Orolig)

    Det var tyvärr det jag inte ville det skulle vara.
     Fattar ej hur? 

    Jag är chockad.
    Men tack för era svar. Vet inte riktigt varför jag skriver här. Behöver kanske någon som inte känner mig. Jag är otroligt rädd för allt.

  • Anonym (Men nej)
    Anonym (Orolig) skrev 2024-07-11 14:24:32 följande:

    Det var tyvärr det jag inte ville det skulle vara.
     Fattar ej hur? 

    Jag är chockad.
    Men tack för era svar. Vet inte riktigt varför jag skriver här. Behöver kanske någon som inte känner mig. Jag är otroligt rädd för allt.


    Nej, va tråkigt att höra. Hoppas på det allra bästa för dig {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Sandra)
    Anonym (Ja) skrev 2024-07-09 18:09:30 följande:
    Det kan ju vara annat de hittat istället så de kan inte bara skicka ett brev och säga att allt är ok. Sedan ska man komma ihåg att även om allt inte är ok så kan de skicka brev ändå, så fick jag ang. livmodertappen för ett antal massa år sedan. Det jag menar är att varken ena eller andra metoden tyder på något särskilt.
    Jag fick också brev om cellförändringar på livmodertappen för massa år sen. Jag behövde göra en konisering sen några månader senare. Men har inte fått tillbaks några cellförändringar och har fått två barn efter.

    Så ja man kan ju få brev även om det är dåliga besked. 
  • Anonym (Sandra)
    Anonym (Orolig) skrev 2024-07-11 14:24:32 följande:

    Det var tyvärr det jag inte ville det skulle vara.
     Fattar ej hur? 

    Jag är chockad.
    Men tack för era svar. Vet inte riktigt varför jag skriver här. Behöver kanske någon som inte känner mig. Jag är otroligt rädd för allt.


    Förlåt såg nu. Tråkigt att höra men hoppas det går bra ändåHjärta
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Men nej) skrev 2024-07-11 14:51:35 följande:
    Nej, va tråkigt att höra. Hoppas på det allra bästa för dig // {#emotions_dlg.flower}
    Tack ❤️
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Sandra) skrev 2024-07-11 15:12:08 följande:
    Förlåt såg nu. Tråkigt att höra men hoppas det går bra ändåHjärta
    Tack ❤️
  • Anonym (Orolig)

    Är det någon annan som fått livmoderhalscancer under gravidite? känns som jag har så många frågor men inget svar på något:( 

  • Anonym (M)
    Anonym (Orolig) skrev 2024-07-11 14:24:32 följande:

    Det var tyvärr det jag inte ville det skulle vara.
     Fattar ej hur? 

    Jag är chockad.
    Men tack för era svar. Vet inte riktigt varför jag skriver här. Behöver kanske någon som inte känner mig. Jag är otroligt rädd för allt.


    Beklagar 😔♥️  
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Orolig) skrev 2024-07-11 21:02:36 följande:

    Är det någon annan som fått livmoderhalscancer under gravidite? känns som jag har så många frågor men inget svar på något:( 


    Sa läkaren uttryckligen cancer? Eller "bara" cellförändringar? För jag skulle säga att ett vanligt cellprov kanske inte räcker för att konstatera utan att en konisering borde göras. (Jag gjorde en sådan också, det var först då de kunde ge rakt besked.)
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Ja) skrev 2024-07-11 21:56:39 följande:
    Sa läkaren uttryckligen cancer? Eller "bara" cellförändringar? För jag skulle säga att ett vanligt cellprov kanske inte räcker för att konstatera utan att en konisering borde göras. (Jag gjorde en sådan också, det var först då de kunde ge rakt besked.)
    Ja cancer. Tyvärr. Kunde se det på deras ansikte innan de sa det. Jag gjorde ett cellprov som visade på förändringar och sedan kolposkopi där man tog biopsi och nu detta svaret. Så nu väntar utredning. Vill bara gå ut från min kropp.. 

    Vill bara höra av någon som varit i samma sits att allt ändå kan bli bra. :/  Så man kan få lite hopp. 
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (M) skrev 2024-07-11 21:36:09 följande:
    Beklagar 😔♥️  
    Tack ❤️
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Orolig) skrev 2024-07-11 22:17:17 följande:
    Ja cancer. Tyvärr. Kunde se det på deras ansikte innan de sa det. Jag gjorde ett cellprov som visade på förändringar och sedan kolposkopi där man tog biopsi och nu detta svaret. Så nu väntar utredning. Vill bara gå ut från min kropp.. 

    Vill bara höra av någon som varit i samma sits att allt ändå kan bli bra. :/  Så man kan få lite hopp. 
    Beklagar verkligen!! Men om du tänker så här, självklart finns det massor med kvinnor som varit i samma situation och överlevt! Eller hur? För det borde vara så rent statistiskt sett, annars borde vi ha hört om det för länge sedan, hur farligt det skulle vara under graviditet osv. Jag försöker bara tänka logiskt lite grann, även om jag förstår att det är svårt för dig nu.
  • Anonym (Sandra)
    Anonym (Orolig) skrev 2024-07-11 22:17:17 följande:
    Ja cancer. Tyvärr. Kunde se det på deras ansikte innan de sa det. Jag gjorde ett cellprov som visade på förändringar och sedan kolposkopi där man tog biopsi och nu detta svaret. Så nu väntar utredning. Vill bara gå ut från min kropp.. 

    Vill bara höra av någon som varit i samma sits att allt ändå kan bli bra. :/  Så man kan få lite hopp. 

    BeklagarHjärta Jag har inte varit i samma situation men hade starka cellförändringar (tror jag det kallades , grad 3). Jag gjorde en konisering och tog bort en bra bit av livmodertappen, det var mellan första och andra barnet. Behövde ha cerklage på grund av det med andra och tredje barnet, nu är jag tidigt gravid med fjärde och kommer få cerklage igen. Jobbigt men det är som det är. 


    Är det konisering du kommer få göra också isåfall? I kombination med annat kanske? Hur långt gången är du? Det är kanske så att de väntar tills barnet är fött. Det kommer säkert gå bra, det är iallafall positivt att det har upptäckts nu Hjärta

Svar på tråden Provresultaten på plats?