• Anonym (Skamfläck)

Våldsamt förhållande

ligger här i ett rum långt bort. Långt bort från han, han som jag älskar så mycket men som under så lång tid gjort mig illa. 

idag flydde jag. 

Jag är gravid. Ett av hans sätt att kontrollera mig, äga mig. Jag blev inte gravid för att jag ville utan för att han ville. Jag bestämde mig för abort. idag va det dags. 

i 2 mil satt han och va elak. På de mest grymmaste sätten. Han slog sönder inredningen i bilen. 
    väl framme på sjukhuset så ville jag inte ha med honom in. Jag fick hjälp av en underbar barnmorska som delvis hört hans sätt att prata med mig i väntrummet. hon tog mig undan och räddade nog mitt liv. som straff för att han inte fick bli med in, ringde han runt till min närmaste släkt och berättade att jag är gravid, trots att jag bett honom att ingenting säga till nån. 

nu ligger jag här.. på ett skyddat boende. Långt bort från han som jag älskar Så himla mycket.. men som jag är totalt livrädd för. 

• Svar på tråden Våldsamt förhållande
  • Anonym (Värme)

En sådan jättesvår situation som du har hamnat i! Vilken tur att barnmorskan hjälpte dig!?

Du älskar en man som behandlar dig dåligt. En man som inte kan älska någon annan på ett normalt sätt. Istället förtrycker han och kontrollerar sin partner. En man som man inte kan ha ett förhållande med på längre sikt, utan att man själv blir påverkad och förslavad.
    Ofta fortsätter de till nästa kvinna och gör samma sak igen.

Det är jättesvårt att bryta upp. En tröst kan vara att om du inte är tillsammans med honom fysiskt så blir det lättare. Varje gång man kramar eller har sex med någon så ökar hormonet oxytocin och man blir mer bunden till den personen. Så det är tur att du är på ett skyddat boende nu och inte träffar honom!

Tror du att han kommer att pressa din släkt och dina vänner för att få veta var du är? I så fall behöver du hålla adressen till ditt skyddade boende hemligt. Du får koppla ur platsfunktionen på din mobil då att du inte blir spårbar.  Det är bättre att du har kontakt med släkten utan att de vet exakt var du är. Så att de inte kan pressas.

Det är många kvinnor som har gjort abort. Jag tror att det är viktigt att ett barn är efterlängtat, föräldrarna orkar bättre med det då. Kan stötta och älska barnet.

Hoppas att du får bra hjälp på det skyddade boendet!

• Anonym (A)

Jag läste precis en bra bok "Han ägde mig" Finns på tex Bookbeat.

• Anonym (Skamfläck)

jag vet att han letar efter mig. 

vet inte om jag har mer tårar kvar. Känner mig så himla ensam. ångesten är total. Hur kunde han göra såhär mot mig. känner en viss oro för att han har jaktvapen hemma.. men tror inte han skulle skjuta mig

• Anonym (Värme)

Det är värst i början när man bryter upp. Sedan kan längtan komma mer i vågor då och då. 

Ibland måste man bara leva sig igenom svåra känslor. 
    Skriv ned det du känner, precis vad du tänker, utan att tänka att det måste vara fint skrivet. Skriv spontant i ett häfte/block när känslorna kommer över dig. 

Prata med personalen på boendet om hur du känner.

Tänk att du ska andas dig igenom känslorna, om du inte har möjlighet att skriva ner dom. Det finns en sång med texten "andas in, andas ut, det blir bättre till slut". Väldigt bra beskrivet hur man tar sig igenom en ångest-topp.

Ångest stegras och sedan är man uppe på en platå ett tag och sedan går den ner igen . Kroppen orkar inte vara jätteångestfylld så länge. Till slut går den ned.

Sorgen går också i vågor.

Förmodligen får du extra starka reaktioner för att du har känt dig fysiskt hotad också. Så det blir en berg- och dalbana för dig nu den närmaste tiden. Senare en del också, men ännu mer just nu.

Prata med dina närstående, men avslöja inte din nuvarande adress. Då slipper de känna sig pressade eller riskera att försäga sig. 

• Anonym (Skamfläck)

Tack snälla underbara människa som tar sig tid att svara mig här ❤️ (värme)

• Anonym (Värme)

Hoppas nu bara att du kan få lite vila de närmaste dagarna! Förstår att du är orolig, men det bästa är att ligga lågt.

Det kan kännas som att det vore en avslappning att ta kontakt med honom, för att se vad han tänker. Men egentligen känner du ju honom väl och kan gissa vad han tänker. Om du kontaktar honom så triggar du honom ännu mer.

Forskning visar att då kallade "stalkers" triggas mycket av kontakt och blir ännu värre då, det bästa man kan göra är att hålla sig undan.

Så vila nu då gott det går! 🤗

• Anonym (Inte kärlek)

TS du älskar honom inte. Du har en kemisk obalans i hjärnan som gör att du känner dig beroende av honom. Precis som alkoholisten som älskar sin alkohol. Det du känner ÄR INTE KÄRLEK. DET ÄR INTE KÄRLEK!!!!!! 

• Anonym (Inte kärlek)
    Anonym (Skamfläck) skrev 2024-07-09 21:40:51 följande:

jag vet att han letar efter mig. 

vet inte om jag har mer tårar kvar. Känner mig så himla ensam. ångesten är total. Hur kunde han göra såhär mot mig. känner en viss oro för att han har jaktvapen hemma.. men tror inte han skulle skjuta mig

Ts, din oro är befogad. Risken är extremt stor att den karln gör dig riktigt illa om han hittar dig. Du vill inte bli en siffra i statistiken bland mördade kvinnor hoppas jag 
  • Sceffli

Oj så blandat att älska någon men vara rädd för den samtidigt. Lite stockholmsyndromet. En psykolog eller terapeut kan nog hjälpa dig att förstå detta bättre och att stå emot. Om någon kränker mig så blir jag arg och försvarar mig. Blir jag inte respekterad så utvecklar jag agg och förakt mot personen. Så är det kanske inte för dig. 

• Sceffli
    Anonym (Inte kärlek) skrev 2024-07-09 23:37:55 följande:

TS du älskar honom inte. Du har en kemisk obalans i hjärnan som gör att du känner dig beroende av honom. Precis som alkoholisten som älskar sin alkohol. Det du känner ÄR INTE KÄRLEK. DET ÄR INTE KÄRLEK!!!!!! 

Ja precis. 
Svar på tråden Våldsamt förhållande