Sparkonto eller aktier?
Jobbar extra o lägger undan allt på sparkonto, har investerat i aktier men bara förlorat.
Hur gör ni? Är det värt att satsa på aktier eller smartast sparkonto med cirka 4% ränta?
Jobbar extra o lägger undan allt på sparkonto, har investerat i aktier men bara förlorat.
Hur gör ni? Är det värt att satsa på aktier eller smartast sparkonto med cirka 4% ränta?
Beror på saker som din tidshorisont, riskbenägenhet, kunskap, intresse och tid
Ett mellanting är någon form av bred fond
Jag la in 12.000 i aktier via Opti och förlorade allt
Aktier är så frustrerande. Har en ganska stor fond. De första 3 månaderna i år gick det upp med 100.000. Sedan minskade det med nästan 100.000 de nästa 3 månaderna.
Allt aktiesparande är långsiktigt. Som du redan upptakt går börsen både upp och ned och trixet är att köpa när aktien värderas lågt och sälja när den värderas högt. Detta kräver en hel del engagemang och passar inte alla
Fonder är mera ett självspelande piano eftersom de innehåller flera olika aktier, detta utjämnar så att risken blir mycket mindre.
I ditt ställe skulle jag nog välja en Fond
Jag sparar i fonder och på sparkonto. Utöver dessa så köper jag också aktier.
Sparkonto, fonder och aktier.
Sparkonto, fonder och aktier.
Jag la in 12.000 i aktier via Opti och förlorade allt
Många kloka råd har getts redan. T.ex. att inte satsa på enstaka aktier utan på en bred billig indexfond bl.a.
Ska man använda rätt pengarna snart är det bankkonto eller räntefond som gäller (kort räntefond, de långa går upp och ner mer). Detta för att inte ta så mycket risk.
Det finns ett forum på internet som heter "Rika tillsammans". Där kan man titta på olika avsnitt om att investera. De har bland annat ett nybörjaravsnitt som är bra.
Rika tillsammans är det största privatekonomiska forumet i Sverige och paret som har det är trevliga och seriösa. Det är bland annat till för dem som inte orkar hålla på med sina pengar så mycket hela tiden.