• Anonym (Kronan)

    Sparkonto eller aktier?

    Jobbar extra o lägger undan allt på sparkonto,  har investerat i aktier men bara förlorat.

    Hur gör ni? Är det värt att satsa på aktier eller smartast sparkonto med cirka 4% ränta?

  • Svar på tråden Sparkonto eller aktier?
  • Anonym (Kr)

    Beror på saker som din tidshorisont, riskbenägenhet, kunskap, intresse och tid

    Ett mellanting är någon form av bred fond

  • Anonym (T)

    Jag la in 12.000 i aktier via Opti och förlorade allt

  • Mia448

    Aktier är så frustrerande. Har en ganska stor fond. De första 3 månaderna i år gick det upp med 100.000. Sedan minskade det med nästan 100.000 de nästa 3 månaderna. 

  • Anonym (On point)

    Allt aktiesparande är långsiktigt.  Som du redan upptakt går börsen både upp och ned och trixet är att köpa när aktien värderas lågt och sälja när den värderas högt.  Detta kräver en hel del engagemang och passar inte alla

    Fonder är mera ett självspelande piano eftersom de innehåller flera olika aktier, detta utjämnar så att risken blir mycket mindre.

    I ditt ställe skulle jag nog välja en Fond 

  • Postman

    Jag sparar i fonder och på sparkonto. Utöver dessa så köper jag också aktier. 

  • Anonym (Hin Håle)

    Sparkonto, fonder och aktier. 

  • Anonym (T)
    Anonym (Hin Håle) skrev 2024-07-09 13:08:08 följande:

    Sparkonto, fonder och aktier. 


    Trodde fonder och aktier var samma sak
  • Anonym (L)
    Anonym (T) skrev 2024-07-09 13:10:42 följande:
    Trodde fonder och aktier var samma sak
    En aktiefond är en bred aktieportfölj som innehåller aktier från många olika företag och oftast olika branscher. Går ett företag dåligt så märks det knappast. I synnerhet inte om de flesta går bra. Men satsar du de flesta pengar i ett enda företag som går dåligt ja då förlorar du mycket. Antingen sprider du sparandet i många företag över flera branscher, varav en hel del etablerade företag eller så lägger du pengarna i en bred indexfond. Enstaka aktier är ingen bra idé, i synnerhet inte om du inte följer företaget minutiöst och fullt förstår riskerna och någon form av sannolikhet för att det ska gå bra.
  • Anonym (Obi Wan Kenobi)
    Anonym (T) skrev 2024-07-09 12:20:31 följande:

    Jag la in 12.000 i aktier via Opti och förlorade allt


    Jag har inte använt Opti, men hur lyckades du förlora allt?
    Om man väljer risknivå så måste du ha valt extremt hög risk.
    Är man total nybörjare så kan man börja t.ex med Avanza Zero, eller någon annan fond utan större risk. Ska man handla enskilda aktier så ska man inte börja med små företag eller företag som går med förlust.
    Små företag som utvecklar något nytt revolutionerande läkemedel är exempel på bolag som man absolut inte ska köpa som nybörjare. Investor är ett bättre val. Köp inte för alla pengar på en gång, och köp absolut inte fler aktier för att "snitta ner dig" om du redan ligger back i en aktie. Köp fler av de som går bra och sälj de som går dåligt.
  • Anonym (T)
    Anonym (Obi Wan Kenobi) skrev 2024-07-09 14:47:11 följande:
    Jag har inte använt Opti, men hur lyckades du förlora allt?
    Om man väljer risknivå så måste du ha valt extremt hög risk.
    Är man total nybörjare så kan man börja t.ex med Avanza Zero, eller någon annan fond utan större risk. Ska man handla enskilda aktier så ska man inte börja med små företag eller företag som går med förlust.
    Små företag som utvecklar något nytt revolutionerande läkemedel är exempel på bolag som man absolut inte ska köpa som nybörjare. Investor är ett bättre val. Köp inte för alla pengar på en gång, och köp absolut inte fler aktier för att "snitta ner dig" om du redan ligger back i en aktie. Köp fler av de som går bra och sälj de som går dåligt.
    Det var pga pandemin troligtvis som det förlorade så mkt i värde 
  • Anonym (R)
    Anonym (T) skrev 2024-07-09 14:51:23 följande:
    Det var pga pandemin troligtvis som det förlorade så mkt i värde 
    Men om du inte sålde det så är väl värdet tillbaka nu?
  • Anonym (Hin Håle)
    Anonym (T) skrev 2024-07-09 14:51:23 följande:
    Det var pga pandemin troligtvis som det förlorade så mkt i värde 
    Ja jo men marknaden har ju vänt. 
    Mina investeringar som snabbt tappade 30% när ryssen gick in i Ukraina har redan återhämtat sig med.
  • Anonym (Pengar)

    Många kloka råd har getts redan. T.ex.   att inte satsa på enstaka aktier utan på en bred billig indexfond bl.a.
    Ska man använda rätt pengarna snart är det bankkonto eller räntefond som gäller (kort räntefond, de långa går upp och ner mer). Detta för att inte ta så mycket risk.   

    Det finns ett forum på internet som heter "Rika tillsammans". Där kan man titta på olika avsnitt om att investera. De har bland annat ett nybörjaravsnitt som är bra.

    Rika tillsammans är det största privatekonomiska forumet i Sverige och paret som har det är trevliga och seriösa. Det är bland annat till för dem som inte orkar hålla på med sina pengar så mycket hela tiden.

Svar på tråden Sparkonto eller aktier?