• Anonym (Jag)

Berätta för 8-åring om graviditet?

Är gravid i vecka 8 och har inte berättat för min dotter som är 8 än. Tänker att det är mycket som kan hända osv, har fått missfall tidigare..

Problemet nu är att jag tror jag har fått UVI och måste nog söka vård imorgon , ska ringa vårdcentralen så fort jag vaknar.. och har ingen som kan passa henne så isåfall måste jag ta med henne och det blir svårt om inte får veta att jag är gravid. Förra graviditeten berättade jag lite senare men då var hon bara 5 och då förstod hon ju liksom inte lika mycket.

Tänker att det blir kanske fler läkarbesök eller besök hos BM och dottern har inte fritids nu på sommaren eftersom jag pluggar (och har ?sommarlov? nu).

Vad gör man? Ska man berätta för henne? Vill inte att hon ska berätta för min mamma till exempel, vill vänta med det eftersom vi inte har så bra relation just nu men dottern är hos henne ibland. 

Hur hade ni gjort? Tacksam för svar! 

• Svar på tråden Berätta för 8-åring om graviditet?
  • Anonym (Lämna i väntrummet)

Ta med barnet till doktorn men lämna henne i väntrummet? Hon är tillräckligt stor för att kunna sitta där själv en liten stund. 

• Anonym (Jag)
    Anonym (Lämna i väntrummet) skrev 2024-07-08 23:15:23 följande:

Ta med barnet till doktorn men lämna henne i väntrummet? Hon är tillräckligt stor för att kunna sitta där själv en liten stund. 

Jo det är sant så kan jag ju faktiskt göra också. 
  • felicityporter

Du behöver bara säga att du har UVi och måste gå till vårdcentralen för det och kan lämna henne i väntrummet. Hon är såpass stor att hon inte behöver följa med på varje samtal och du behöver inte nämna några andra detaljer.

Anonym (Jag) skrev 2024-07-08 23:23:27 följande:
    Jag har gjort det vid tillfälle och även då låtit barnet se vilket rum jag gått in i så det vet ifall det vill mig något. Då känner barnet sig tryggt och behöver inte söka upp mig under tiden jag är inne hos doktorn. 
    Anonym (Jag) skrev 2024-07-08 23:23:27 följande:
    Jag har gjort det vid tillfälle och även då låtit barnet se vilket rum jag gått in i så det vet ifall det vill mig något. Då känner barnet sig tryggt och behöver inte söka upp mig under tiden jag är inne hos doktorn. 
  • Anonym (Jy)

Jag låter min dotter följa med fram till läkarrummet och så får hon sitta på en stol utanför. Då känner hon sig trygg med att hon vet vilket rum det är och att det är lätt att komma i kontakt med mig om det skulle vara något. 

• Bergegardh

Hur bra är hon på engelska? Kan du och läkaren iaf göra delar av besöket på engelska isf?

• Anonym (Jag)

Tack för era svar! Ja det låter som en bra idé att göra så. Så kan jag vänta lite med att berätta för henne. 

• Cereal Killer

Hemligheter är det inte så smart att berätta för 8-åringar. Även om de förstår att de inte bör berätta så händer det lätt att det slinker ut när de är ensamma med den som de inte får berätta för.

Vill du inte lämna henne i väntrummet så är det bara att ta med en lapp till läkaren:

?Hej! Jag vill bara berätta att jag också är gravid i vecka 8+x (senaste mens xx/x). Min dotter vet ingenting så därav lappen!?

Något sånt. 

• Anonym (Hmmm ...., ,)

Du behöver egentligen inte ens gå till vc om du har uvi. Skaffa recept på nätet bara. Apotek kan du väl ta med henne till.

• Anonym (Jag)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-07-09 04:17:54 följande:

Du behöver egentligen inte ens gå till vc om du har uvi. Skaffa recept på nätet bara. Apotek kan du väl ta med henne till.

Tack för svar men vet ju inte 100% säkert att jag har det, har symtom som liknar det men bättre att kolla så jag inte äter medicin i onödan 
Svar på tråden Berätta för 8-åring om graviditet?