Inlägg från: Anonym (TS) |Visa alla inlägg
  • Anonym (TS)

    Hur hade ni möblerat detta rummet?



    Har ärvt en stuga. Vi är sex personer i familjen. Finns två sovrum i stugan. I det ena sover jag, sambo + minsta barnet. I det andra sover två av barnen i våningssäng. I soffan sover äldsta barnet. 

    Vi vill gärna möblera på ett mer praktiskt sätt än det är nu. Har just nu en hörnsoffa men hade velat ha en bäddsoffa. Men utrymmet är begränsat. 260 brett, vilket inte riktigt rymmer en vanlig soffa som vi alla kan sitta i. Vardagsrummet är öppen planlösning med kök och köket känns också opraktiskt. En kamin i mitten av rummet, där man gärna hade velat att värmen kan sprida sig i rummet. Har ni tips? 
  • Svar på tråden Hur hade ni möblerat detta rummet?
  • Anonym (TS)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-07-08 21:14:56 följande:

    Till kaminen kan man köpa en sån där fläkt som står ovanpå, den drivs av värmen (ingen el alls) och skjuter då ut värmen i rummet. Köksbord som man kan dra ut lite grann från 4 till 6 platser borde få plats i köksdelen upptill i bild. Två soffor? En sån där hög säng som Ikea brukade sälja som ena barnet kan klättra upp till och så kan man ha en soffa under den, plus en till då så två 3-sits.


    Vi behöver ingen säng i vardagsrummet. När hon gått och lagt sig så är vi inte där ändå :) Men om man skulle ha en sådan säng, vart ska den stå i så fall? Är fönster på alla väggar.
    En sån där fläkt är smart. Vi har luftvärmepump, så kaminen är inget måste.
    Kodiany skrev 2024-07-08 21:15:54 följande:

    Det finns ju hörnsoffor som är bäddsoffor, om ni föredrar det. Annars kan man ha två soffor - en längs den väggen som är 260 och den andra längs samma vägg som ytterdörren. Det hade nog jag valt, för då blir det fler soffhörn att kura upp sig i! Jag hade också haft ett litet bord i hörnet, med lampa, fjärrkontroller etc. så att man kan ha ett mindre soffbord som lätt kan flyttas när bäddsoffan ska bäddas ut.



    Känns som att det är svårt att få plats med två soffor? En fåtölj i så fall. Annars täcker ena soffan den andra om du förstår? Ställer jag en med ryggen mot väggen där altandörren är så täcker sidan på soffan mot andra väggen en del av den?

    Vi har tittat på hörnsoffor som går att bädda, men hittar ingen som är tillräckligt kort på ena sidan så den inte täcker för altandörren.
  • Anonym (TS)


    Såhär är möbleringen nu. Det är en skänk vid köksinredningen och skafferi, kyl/frys.
    Likadan skänk som en tv står på och hörnsoffan.

    Vill gärna hitta en bättre lösning.
  • Anonym (TS)
    Tow2Mater skrev 2024-07-08 22:15:48 följande:

    Flytta altandörren dit fönstret sitter.


    Hade vi haft råd att göra så pass stora ändringar i byggnationen hade vi byggt om mycket :)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-07-08 22:04:16 följande:
    Nej ni behöver inte men kan vara smidigare att slippa bädda fram och tillbaka varje kväll. Om det finns fönster överallt så spelar det ingen roll vilken del av hörnet (nere till vänster) sängen står, det beror väl på var utsikten är trevligast över rummet isf.

    Försök köra kaminen så gott ni kan, ved kostar mindre än el av vad jag har upplevt.

    Med två soffor ställer ni dem så det blir tomt i hörnet. De ska alltså inte stå för varandra. I hörnet ställer man ett litet bord eller liknande. Eller en växt. Och om det inte går för att väggen till vänster är för kort så flyttar man den andra soffan längre till höger. De måste ju inte stå exakt bredvid varandra.

    En annan variant är att ställa sofforna mot varandra! Så den ena står längs altanväggen, sedan ett vardagsrumsbord och så den andra soffan så att även dess sitsar pekar mot bordet, i riktning mot altanväggen. Då kan man flytta borde och fortfarande bädda ut, eller om ni kör en sådan lösning med hög säng som jag nämnde förut, då står den mot altanväggen förstås.
    Vill helst inte ha något för något fönster. Vi är inte där syperofta och äldsta barnet följer ännu mer sällan med, så bäddsoffa funkar. 

    Nä, jag förstod vad du menade angående sofforna. Men tänker att det är svårt att hitta så pass kort soffa? 

    Om man ställer sofforna sådär mittemot varandra, har du något tips om vart man kan ha teven då?
Svar på tråden Hur hade ni möblerat detta rummet?