Magnus91 skrev 2024-07-08 21:31:23 följande:
Läggningarna brukar variera men oftast jag då hon tagit hand om dottern under dagen.
Alla dagar ledighet förutom 90 är överförda till min sambo på hennes begäran.
Vi kommer fortsätta likadant som vi gör nu när jag är ledig för hon vill kunna vila ut när hon ska jobba.
Hon jobbar lite extra då och då på sitt gamla jobb nu och då tar jag fortfarande nätter och morgnar.
Jag vet att jag säkert är fel ute nu och mest gnäller men det känns faktiskt bra att bara få ?spy ur sig? lite.
Du som pappa är lika viktig och värdefull förälder som mamman och du har rätt att kräva jämställdhet i föräldraskapet och förhållandet.
Du bör absolut begära tillbaka dina föräldradagar och byta av henne på föräldraledigheten, båda för din egen skull och så ert barn får chansen att vara hemma med båda föräldrarna.
För att gå till din ursprungliga fråga så kan man dela nattningar, nätter och morgnar lite olika. Jag tänker att det rimligaste är att den som jobbar tar mest av kvällar och morgnar, för att få vara så mycket som möjligt med barnet. På morgonen tar den föräldralediga över när den jobbande går till jobbet. Nätterna får den föräldralediga ta för är man hemma så har man chans att sova eller iaf vila under dagen. På helgen delar ni.
När hon ska jobba så tar hon självklart det ansvar som du tagit när du jobbade.
På din beskrivning låter din sambo självisk och du har all rätt att kräva rättvisa, men jag vet också att det är väldigt lätt att se det man själv gör men inte det den andra gör, så jag skulle föreslå att istället för att kräva enstaka saker så kunde ni sitta ner och prata om vem som gör vad, hur nöjda ni är, och hur ni skulle kunna fördela mer rättvist.