• Anonym (Ledsen)

    Gravid och lämnad

    Jag är gravid i v11 genom IVF pga tidigare cancerbehandling.

    Min sambo har gjort slut med mig sedan 1,5 vecka tillbaka. Vi har varit tillsammans i 7år och han 28 och jag fyller 40. Han är väldigt barnkär och det är han som har fått mig att vilja skaffa barn. 

    Nu vill han att jag ska göra abort för att det är slut mellan oss och jag kommer förstöra hans liv om jag behåller barnet. Jag kan förstå hans känsla av maktlöshet och panik. Jag tror han har en livskris, då han är missnöjd med flera saker i sitt liv, jobb, sin familj, vänner, mig. Och jag är nog lättast att kasta bort.

    Det har varit dåligt i vårat förhållande ett tag, han tycker inte jag har visat honom kärlek eller prioriterat honom på över 1 år. Han har varit med på sjukhuset och lämnat sperma 2ggr, pratat med läkare och tagit infektionsprover. 

    I början hade jag hoppet att vi skulle kunna hitta tillbaka till varandra men inser att så inte kommer bli fallet. 

    Jag vill inte göra abort, för mig är det här nog enda chansen att få barn. Han tycker jag är otroligt självisk och förstör hans liv. Jag kan förstå hur han känner och se hans sida i det hela men jag är inte redo för en abort och jag vill ha barn. 


    Min plan är nu att flytta från vår gemensamma lgh under minst en månad till min syster som inte bor i bor i Sverige, för att få tid från varandra. Han sover för det mesta borta nu. Jag får för mkt ångest att vara i vår lgh, han vill heller inte vara i lägenheten. 

  • Svar på tråden Gravid och lämnad
  • Lynx123

    Du ska självklart fullgå din graviditet om det är det du vill. Ingen annan bestämmer över din kropp!

  • Anonym (Jo)

    Oavsett alla omständigheter behåll barnet! Allt annat är oviktigt! 

  • Anonym (Y)

    Jag är så himla ledsen för din skull, nu är en tid du behöver lugn och ro samt omtanke. Flytta till din syster, det kommer göra dig gott. När det kommer till beslut om att fullfölja graviditeten eller inte är det bara du som kan bestämma då det är din kropp. 

  • Anonym (J)

    Vaddå förstör hans liv?

    Det är ju han som förstör för dig!
    Han lämnar sin gravida sambo (ynkrygg) och vill förstöra hennes chans att få bli mamma?! Är inte det att vilja förstöra livet för någon så vet jag inte vad det är.

    Vet du TS, det är nog massa känslor i honom som gör att han säger så dumma saker. Backa, skapa distans. Och ta inte åt dig! 

    Och om han anser att du är ego? Eh ja, so what?! Det är en skam att så få kvinnor är ego med tanke på hur män alltid sätter sig själva i första rum

  • MsM84
    Anonym (J) skrev 2024-07-08 16:48:20 följande:

    Vaddå förstör hans liv?

    Det är ju han som förstör för dig!
    Han lämnar sin gravida sambo (ynkrygg) och vill förstöra hennes chans att få bli mamma?! Är inte det att vilja förstöra livet för någon så vet jag inte vad det är.

    Vet du TS, det är nog massa känslor i honom som gör att han säger så dumma saker. Backa, skapa distans. Och ta inte åt dig! 

    Och om han anser att du är ego? Eh ja, so what?! Det är en skam att så få kvinnor är ego med tanke på hur män alltid sätter sig själva i första rum


    Som sagt - han som förstör! Ni har varit tillsammans i 7 år och han bestämmer sig för att er relation inte är något att ha typ strax efter du plussat för en väldigt planerad graviditet?! 
  • Anonym (I)

    Du kommer att ångra dig sen om du gör abort .. du är 40 år. det kan bli försent senare. Om han menar allvar att han inte vill ha barn så du får förklara att det är eventuellt din sist chans. Han är ung och hinner skaffa barn senare men inte du. 
    är ledsen för din skull, hemskt att bli lämnad när man är gravid. 

  • Anonym (qwerty)

    Beklagar att ditt barns pappa är en skit.

    Självklart ska du behålla om det är vad du vill, man är två om att göra barn och i detta fall har det gjorts extremt mycket och kostar pengar för att detta barn ska bli till. Han får växa upp helt enkelt. "Du förstör hans liv" säger skiten som lämnar dig när du är gravid och vill att du ska genomgå abort.

    Skaffa dig en egen lägenhet snarast och börja planera för dig och barnet.

  • Anonym (Mia)

    Jag tycker att det är han som förstör, inte du. Så där ombytlig får man faktiskt inte vara när det gäller barn. Är han barnkär kommer han bonda med barnet och han kommer antagligen bli en bra pappa när han lugnat ner sig. Såklart du ska behålla barnet. Man ska inte abortera ett önskat barn om man har möjlighet att ge det ett bra liv. 

  • baam77

    Han vill inte ha barn, men du har fortsatt att göra IVF? 

  • Anonym (Mamma)

    Be honom att dra åt skogen. Behåll barnet och förbered dig på att bli ensamstående förälder. 

    Du är 40 år och det är antagligen sista chansen för dig att få en bebis. 

  • Anonym (Hur tänker du?)
    baam77 skrev 2024-07-08 19:20:19 följande:

    Han vill inte ha barn, men du har fortsatt att göra IVF? 


    Han har velat ha barn, han har fortsatt med proceduren för ivf genom spermiedonation och kontroller och du lägger skulden på TS? Varför har HAN fortsatt med processen om HAN inte längre ville ha barn med TS?
  • Anonym (Elle)

    Med tanke på att ni gjort IVF som går att stoppa när som helst längs vägen, det är ju knappast ett litet hoppsan-barn här, så tycker jag att han är fruktansvärt orättvis.
    Om han inte ville ha barn, varför lämnade han sperma?

    Behåll barnet om du vill ha det, han var med och gjorde det helt medvetet och får stå sitt kast!


    baam77 skrev 2024-07-08 19:20:19 följande:

    Han vill inte ha barn, men du har fortsatt att göra IVF? 


    Du menar varför HAN fortsatte göra IVF och lämnade sperma? IVF görs aldrig mot pappans vilja.
  • Anonym (Hur tänker du?)
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-07-08 10:29:57 följande:
    Gravid och lämnad

    Jag är gravid i v11 genom IVF pga tidigare cancerbehandling.

    Min sambo har gjort slut med mig sedan 1,5 vecka tillbaka. Vi har varit tillsammans i 7år och han 28 och jag fyller 40. Han är väldigt barnkär och det är han som har fått mig att vilja skaffa barn. 

    Nu vill han att jag ska göra abort för att det är slut mellan oss och jag kommer förstöra hans liv om jag behåller barnet. Jag kan förstå hans känsla av maktlöshet och panik. Jag tror han har en livskris, då han är missnöjd med flera saker i sitt liv, jobb, sin familj, vänner, mig. Och jag är nog lättast att kasta bort.

    Det har varit dåligt i vårat förhållande ett tag, han tycker inte jag har visat honom kärlek eller prioriterat honom på över 1 år. Han har varit med på sjukhuset och lämnat sperma 2ggr, pratat med läkare och tagit infektionsprover. 

    I början hade jag hoppet att vi skulle kunna hitta tillbaka till varandra men inser att så inte kommer bli fallet. 

    Jag vill inte göra abort, för mig är det här nog enda chansen att få barn. Han tycker jag är otroligt självisk och förstör hans liv. Jag kan förstå hur han känner och se hans sida i det hela men jag är inte redo för en abort och jag vill ha barn. 


    Min plan är nu att flytta från vår gemensamma lgh under minst en månad till min syster som inte bor i bor i Sverige, för att få tid från varandra. Han sover för det mesta borta nu. Jag får för mkt ångest att vara i vår lgh, han vill heller inte vara i lägenheten. 


    Han har valt att fortsätta vara en del av processen trots att ni haft det lite dåligt. Han har valt att fortsätta processen trots missnöje. Han har gjort sitt val och nu är graviditeten ett faktum. Du ska inte göra abort (min åsikt). Han har haft hur många tillfällen som helst där han kunnat avbryta hela IVF-processen men valt att inte göra det. 

    Du förstör inte hans liv. Som värst gör du ett litet hål i hans plånbok i form av underhåll men i övrigt väljer han helt själv hur mycket (eller lite) han vill vara involverad. 
  • Anonym (Jag)

    Nej jag tycker inte du ska göra abort.. Det är ju inte så att du råkade bli gravid direkt , han har ju också varit med och väldigt aktivt sett till att det blev så. 

  • Anonym (Iii)

    Vill du ha barnet ska du behålla, ni kan vara en egen familj utan honom. Det är inte det minsta själviskt att behålla, speciellt inte som han har tvärvänt från att vara delaktig i en hel ivf process. All lycka till 🥰

  • baam77
    Anonym (Elle) skrev 2024-07-08 19:34:34 följande:

    Med tanke på att ni gjort IVF som går att stoppa när som helst längs vägen, det är ju knappast ett litet hoppsan-barn här, så tycker jag att han är fruktansvärt orättvis.
    Om han inte ville ha barn, varför lämnade han sperma?

    Behåll barnet om du vill ha det, han var med och gjorde det helt medvetet och får stå sitt kast!


    Du menar varför HAN fortsatte göra IVF och lämnade sperma? IVF görs aldrig mot pappans vilja.
    Det låter ju konstigt att lämna sperma på IVF för en tjej som han inte har tyckt om på över ett år. 
  • Anonym (Hur tänker du?)
    baam77 skrev 2024-07-08 22:42:39 följande:
    Det låter ju konstigt att lämna sperma på IVF för en tjej som han inte har tyckt om på över ett år. 
    Ja, så varför har HAN gått vidare med något HAN kunnat avbryta när som helst istället för att vänta tills hon är 11v gravid och sen säga att hon förstör hans liv om hon fullföljer? Jo, för att han är en i***t.
  • Anonym (A)

    Fy*an vilket svin! Det är inte du som är självisk utan han. Det är din kropp och du bestämmer över den, så vill du behålla barnet så ska du såklart göra det. Han får leva med konsekvenserna av hans egna beslut helt enkelt. Önskar dig all lycka till ❤️

  • Anonym (Anonym tjej)

    Lider verkligen med dig! Behåll barnet, det är ditt barn och han behöver inte vara en del av barnets liv. Jag tror att kvinnor som lyssnar på vad mannen vill riskerar att ångra sig bittert resten av livet. Jag önskar dig all lycka!

  • Agda90

    Alltså BÅDA TVÅ gjorde ju fel som valde att fortsätta med IVF när förhållandet knakade!! Här kan man inte lägga skulden på enbart den ena!

    Men att lämna sin gravida partner? Det är fegt och under all kritik!
    Jag förstår om du vill behålla barnet. Du är 40 och som många redan har skrivit är detta din chans att få barn. Glöm bara inte att killen som har lämnat dig nu kommer mest troligt att vara i ditt liv i 18 år på ett eller annat sätt. 

Svar på tråden Gravid och lämnad