• Anywho

3 missfall, nu gravid igen.

Jag har på 9 månader aktivt försök blivit gravid, 4 gånger har jag varit gravid, 3 missfall. Nu fick jag en rosa blödning igår och min hjärna går direkt till ?missfall igeeeeen? men det var bara när jag torkade mig, det kom rosa blod på pappret sen inget mer. Inte haft kramper i magen som jag brukar vid missfall. Mina missfall har också varje gång börjat med bruna blödningar. Har också innan varje missfall känt av mindre symtom. 

Min hjärna går nu på högvarv, överanalyserar allt. VERKLIGEN ALLT. Minsta lilla symtom osv. Jag känner mig lika gravid idag som igår. Är i vecka 5 (4+0) mest haft ryggont och lite lätt illamående. Ont i brösten vid tryck (bilbältet, ligger på mage osv). Har någon erfarenheter? Tips? Tar tacksamt emot allt. Läst att blödning under tidig graviditet är vanligt. Men jag känner att min hjärna inte kan processa som vanligt.  

det kan väl inte vara implanationsblödning? Jag fick positivt utslag på test i fredags.
  • Svar på tråden 3 missfall, nu gravid igen.
  • Anywho
    Anonym (A) skrev 2024-07-07 15:00:38 följande:

Det är svårt att säga vad blödningar beror på, men det behöver inte alltid vara negativt. Min första graviditet slutade i missfall. Det började som en pytteliten rosa flytning sen efter några dagar blev det mörkare och mörkare flytningar och till slut brunrött till rött blod. I min andra graviditet hade jag ljusrosa flytningar ofta i början och var livrädd för missfall, men det var inte det och nu är jag i vecka 38...

Jag fick stöd från min barnmorska när jag var orolig i andra graviditeten så jag skulle ringa mödravården och berätta hur jag känner om jag var du. 

Och om du inte har gjort det så bör du få göra en utredning om varför du fått missfall eftersom du fått tre på raken. 

Håller tummarna för att allt är bra med bebisen ❤️

Tack så mycket!♥️
    Jag känner just nu att jag avvaktar med att kontakta min barnmorska då jag fortfarande inte vet om det blir fler blödningar. Det känns ganska hopplöst tyvärr. Dock läst på 1177, där står att det är relativt vanligt med små blödningar i början av graviditet och betyder sällan missfall, för mig har det varit tvärtom. 

Jag kontaktade min barnmorskemottagning för utredning i våras men de sa att jag behövde kontakta en gynekolog. Så vi bestämde att vi avvaktar och blir detta missfall igen får jag nog söka för det efter sommaren. 

Jag har tagit graviditetstester 3 dagar i rad och kan se en stegring, strecket blir starkare. 

• Anywho
    Anonym (..n..) skrev 2024-07-07 16:18:16 följande:

Jag har också tre missfall(2 missfall 1 MA) bakom mig och är nu gravid igen så jag vet exakt hur det känns. Mina missfall har börjat med antingen rosa eller bruna flytningar/blödningar och MA:at var en total chock. 

Jag är i ungefär den tiden jg fick MA så det är svårt att tänka på annat. Förra veckan på Vul såg allt bra ut men hur det ser ut just nu kan man ju omöjligt veta.

Eftersom mina missfall börjat med blödning/färgad flytning så skulle vara anta att det var det som var på gång igen tyvärr..:/. Har du tagit veckotest? Mina gick aldrig upp till 3+ när jag fick missfall. 

Du får nog vul i vecka 6-7 om du har haft missfall tidigare, ring och försök! 

Lider med dig♥️

Det är så olidligt och jobbigt. Man tänker att det bara ska vara underbart med barn men så är inte fallet efter varje missfall, blir sorgen större. Och tanken på barn längre bort. 

Jag tog ett digitalt Clearblue i fredags som visade 1-2 veckor. Och köpte fler så tänkte ta nästa helg om jag inte får fler blödningar och hoppas då på 2-3 veckor. 

Tack, jag ringer nästa vecka och förklarar min situation om blödningen inte kommer tillbaka!

• Anywho
    Anonym (Jag) skrev 2024-07-07 18:32:12 följande:

Jag blödde flera gånger i början när jag väntade mitt andra barn. Har tre barn och haft två missfall (MA) också men de började inte med blödning. Nu väntar jag mitt fjärde barn (om allt går bra) , har ju ingen aning om hur det kommer gå och är bara i vecka 7+3 men jag fick en liten blödning (rött blod på pappret) i vecka 5+4. Barnmorskan har sagt att det är så vanligt och att man inte behöver kolla upp en liten blödning.
    Förstår att du är orolig , det är jobbigt att vara gravid efter missfall .. men en blödning behöver absolut inte betyda att nått är fel. 

Tusen tack för ditt svar♥️ 
    Känns som en befrielse att få läsa detta. 

Jag har två lite större barn (6- och 8 år) och det var aldrig några problem med de graviditeterna. Men nu är jag äldre, längesen jag var gravid. Och kunde aldrig gissa att det skulle vara så här svårt eller att en graviditet skulle  innebära så här många blandade känslor. 

Jag har tagit tester varje dag sen jag plussade och de blir starkare så jag ska nog kontakta min barnmorskemottagning i veckan och förklara min situation. 

• Anywho
    Anonym (..n..) skrev 2024-07-08 18:58:03 följande:
    Ja precis så. Svårt att glädjas, jag har dessutom så få symptom, haft det hela tiden så inget som ändrats men jobbigt ändå.

Jag har bokat in ett nytt vul nu på onsdag..trots att jag har ett till inbokat den 19/7..Jätte slöseri med pengar men det är så jobbigt och gå omkring och tro att man är gravid när det kanske redan avslutats. Ger mig tillfällig sinnesro iallafall.

Har du lyckats boka in något? Finns ju alltid privata.
    Min plan är att gå på mitt första barnmorskebesök och se om jag kan få ett tidigt ultraljud. Jag vet annars att i vecka 11-12 erbjuds ett ultraljud i mitt landsting. Jag tar tester var - varannan dag nu och det blir starkare och starkare. Tog ett digitalt med veckoindikator första dagen jag såg ett svagt streck, då stod det 1-2, en vecka senare var jag nervös att det fortfarande skulle stå 1-2 veckor men då stod det 3+. Hoppade helt enkelt över 2-3 veckor på 1 vecka. Det har gett mig lite sinnesro. 

Jag förstår din känsla. Jag vill så gärna också men försöker lugna mig själv. Tänker hela tiden, stressen är inte bra för graviditeten. 
  • Anywho
    Anonym (Jag) skrev 2024-07-10 16:50:07 följande:
    Det kommer nog gå braHjärta

Jag var på VUL idag (bokade privat) och allt såg bra ut , vecka 7+6 enligt senaste mens , 8+2 enligt VUL . Så den här graviditeten verkar gå bra hittills iallafall trots blödning.
    Sen vet man ju aldrig hur det går såklart.

Hur gammal är du? Jag är också lite äldre (36). Men mitt första missfall var när jag var 17 och andra när jag var 33 så man kan ju få missfall i vilken ålder som helst.. men vet såklart att risken är lite högre nu. 
    Får man fråga vad det kostar på ett ungefär? Blivit lite nyfiken. Verkar inte finnas i min lilla stad utan då får jag åka till typ Göteborg eller Malmö. 

Vad skönt och höra. Förstår att det måste kännas bra att få det bekräftat. Jag har blött en liten rosa "flytning" i veckan men inget annat efter den blödningen för en vecka sen. Jag har fått 3+ på digitalt test så det känns bra. 

Jag är 31. Jag var 23 och 25 när jag blev gravid med mina barn. Sen bestämde vi oss att börja försöka igen för ett år sedan. Haft ett uppehåll på några månader också där emellan. 
  • Anywho
    Anonym (.) skrev 2024-07-08 08:37:28 följande:
    Är själv i liknande situation? Jag har äldre barn, sedan ett ma som 36 åring, sedan ett barn och nu närmare 40 livrädd för att försöka en sista gång. fått flera kemiska grav, alltså svaaagt pluss innan bim, men sen mens..: jag har ej räknat dem som missfall, eftersom det aldrig hunnit bli sen mens, max 1-2 dagar?
    Hur gammal är du? Rekommenderar att göra en utredning, kan ju vara tex lågt progesteron som gör att graviditeten avbryts genast- och det går ju att fiksa.
     Fick bara massa tummar ner på mitt
    första svar här, men min egen erfarenhet är att blödningar inte är ett bra tecken. Även om jag vet att det även kan gå hela vägen? 
    Ber om ursäkt. Jag uppfattade ditt första inlägg som lite nonchalant. Jag var väldigt bekymrad och behövde lite solskenshistorier. Jag har ju själv erfarenhet av att just blödning inte bådar gott. Jag har fått missfall 1-3 veckor efter beräknad mens. Dock väldigt svagt positivt ändå. 

Jag är 31. Jag har fått starka streck på graviditetstest denna gången och även fått 3+ på digital så jag känner att mina HCG nivåer ökar bra. Jag har bokat tid till inskrivningssamtal till barnmorskan. Tack för tipset om progesteron.

Hoppas du vågar en sista gång {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden 3 missfall, nu gravid igen.