• Anonym (Nja)

    Sjukskriven deltidsjobb + studier?

    Anonym (Louise) skrev 2024-07-06 22:34:34 följande:

    Här står det att man både kan få behålla CSN och få sjukpenning, vad är det jag inte förstår??
    https://www.forsakringskassan.se/privatperson/studerande/om-du-blir-sjuk-nar-du-studerar


    Ja, men det gäller väl om du är sjuk så att du varken kan jobba eller studera. Då kan du få ha kvar csn och få sjukpenning.

    Klarar du att studera på 100% kan du ta 100% csn och kan inte få sjukpenning samtidigt.

    Däremot skulle du kunna vara sjukskriven 50% och studera 50% och behålla bägge ersättningarna.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Louise) skrev 2024-07-07 11:41:08 följande:

    Jag utnyttjar inte systemet men självklart ser jag om mitt eget hus ekonomisk. Om möjligheten finns att göra både och utan att det anses som bidragsfusk så tar jag ju den såklart. Jag håller inte med om det resonemanget alls faktiskt, CSN är ett lån och sjukpenning är en lagstadgad sjukförsäkring och jag förväntar mig inte pengar jag annars inte skulle ha fått. Familjelivs skribenter tröttar ut mig med dels okunskapen och dels förmågan att döma ut människor väldigt snabbt utan helhetsbilden klart för sig.
    Anledningen till att jag gärna hade fortsatt studera trots sjukskrivning är för att det stimulerar mitt intellekt, något jag tycker är väldigt roligt och gör mig gott utifrån välbefinnande - och som jag blivit rekommenderad att ägna mig åt, att göra sådant som upplyfter mig. Men jag förstår att det inte fungerar så inför myndigheter.

    Jag har läst på lite och pratat med en person som arbetat länge på Försäkringskassan och fått veta att jag har möjlighet att behålla både CSN och få sjukpenning, men får då inte studera med godkänt studieresultat. Ska ändå ringa och dubbelkolla med båda myndigheterna imorgon.


    Du får väl rimligtvis lov att få godkänt resultat på 50%?
    Du är ju bara sjukskriven halvtid.

    Utan godkänt resultat stänger du dörren för mer csn.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Louise) skrev 2024-07-07 17:05:34 följande:

     


    Väljer jag däremot att vara heltidssjukskriven både med studier och arbete får jag både behålla CSN och sjukpenning utan att det förstör framtida chanser för fortsatta studier och min ekonomi förblir som det varit tänkt. 


    Jag skulle gärna höra varför man inte skulle välja det sista och mest fördelaktiga alternativet?


    Det låter väldigt märkligt att du lyckas få sjukskrivning från studierna trots att du studerar just nu och anser dig klara studier på 100%.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Louise) skrev 2024-07-07 17:30:29 följande:

    Jag ser ingen skillnad mot för att sitta med ett brutet ben och en heltidssjukskrivning, och trots det fullt kapabel till att studera 100%, som man också kan ha möjlighet till med både sjukpenning och CSN, så länge man ansöker om det och inte heller uppnår det ekonomiska inkomsttaket.

    Kursen är lätt och rolig och jag hade gärna fortsatt, men reglerna tillåter det inte om jag vill ha både och, så jag kommer avstå studierna.


    Du borde inte kunna få fortsatt csn utan återbetalningsskyldighet om du är fullt kapabel att studera.

    Kräver inte csn sjukintyg vad gäller studier?

    Ja, med brutet ben kan man studera och borde inte få csn utan motprestation (ta poäng). 
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Louise) skrev 2024-07-07 18:34:30 följande:

    Stämmer inte. 


    Hänvisning hit https://www.csn.se/om-nagot-hander-eller-andras/sjuk.html och hit https://www.forsakringskassan.se/privatperson/studerande/om-du-blir-sjuk-nar-du-studerar.


    Här står ju att du visst kan studera med csn och ta poäng. Det enda som händer är att du behöver betala tillbaka lånet (som normalt sker när man tar lån och studerar), att veckorna räknas av från dina studiemedelsveckor (såklart) och att du förväntas klara poäng för nya studiemedel (precis som vanligt).

    Du kan alltså studera som vanligt, men du tycker bara det är värt det om du slipper betala tillbaka ditt lån och att dina totala veckor med stöd inte minskar.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Louise) skrev 2024-07-07 18:34:30 följande:

    Stämmer inte. 


    Hänvisning hit https://www.csn.se/om-nagot-hander-eller-andras/sjuk.html och hit https://www.forsakringskassan.se/privatperson/studerande/om-du-blir-sjuk-nar-du-studerar.


    Här står ju att du visst kan studera med csn och ta poäng. Det enda som händer är att du behöver betala tillbaka lånet (som normalt sker när man tar lån och studerar), att veckorna räknas av från dina studiemedelsveckor (såklart) och att du förväntas klara poäng för nya studiemedel (precis som vanligt).

    Du kan alltså studera som vanligt, men du tycker bara det är värt det om du slipper betala tillbaka ditt lån och att dina totala veckor med stöd inte minskar.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Louise) skrev 2024-07-07 18:51:20 följande:

    Ja självklart kan jag studera och ta poäng som vanligt om jag vill och frångå sjukskrivning och trygghetsreglerna. 


    Men frågan avser i kombination med 100% sjukskrivning från 50% arbete och sjukersättning samtidigt, som sagt. Vill jag att trygghetsreglerna ska gälla får jag inte studera samtidigt, om du läser lite till. Då däremot kan jag bli återbetalningsskyldig.

    Vore intressant att höra hur du hade löst det?


    Du kan fortfarande vara sjukskriven, men varför skulle du ha trygghetsregler när du klarar att studera? 
    Återbetalningsskyldiga blir alla som tar lån. Varför skall du inte betala tillbaka ditt lån?
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Louise) skrev 2024-07-07 22:20:58 följande:

    Jag hoppas min känsla av att du medvetet avstår från att vilja förstå och mest tycker en diskussion livar upp en trist söndagkväll är riktig, och att det inte handlar om något annat.

    Om jag väljer att studera trots sjukskrivning (som jag inledningsvis önskade i den här tråden), så äventyrar jag min sjukpenning och inkomstbortfallet från mitt arbete.

    Med andra ord kan Försäkringskassan komma att ifrågasätta min kapacitet att studera men inte att arbeta, och det är en situation jag vill undvika även om det är helt korrekt.
    Som jag skrev tidigare tar inte regelverket hänsyn till att jag har en 150% sysselgrad eller att det är skillnad på arbetsbefrielsen i ett fysiskt arbete kontra roliga studier, som du själv tidigare skrev.

    Så jag upprepar mig. Igen. Av både ekonomiska och juridiska skäl är det klokaste att meddela min sjukskrivning och utgå från det regelverk som då träder in.


    As it happens to be, så skrivs studiemedlet av efter 30 sjukdagar inom det regelverket, för att svara på din sista fråga (igen). 


    Det är inte alls självklart att du riskerar din sjukpenning. Om intyget går ut på att du inte klarar ordinarie arbetsuppgifter så kan det mycket väl vara giltigt trots att du studerar 100%.

    Ja, studiemedlet skrivs av om du är sjukskriven från studierna. Jag ifrågasätter hur läkaren kan ha sjukskriven dig från studier när du klarar av att studera.

    Alltså borde du få 100% sjukpenning från ditt 50% jobb, men inte vara sjukskriven från studierna. Då skrivs inga dagar av, men det behövs ju inte när du studerar som vanligt och tar poäng.
Svar på tråden Sjukskriven deltidsjobb + studier?