Anonym (Lilja) skrev 2024-07-07 12:13:20 följande:
Om det ställer till det så kan du ju låta bli att ta sjukpenning och som någon sa ta tjänstledigt från jobbet, sedan plugga 100% och ta enbart CSN och bli godkänd i kursen.
Det låter ju lite konstigt med att vara sjukskriven 100% men ändå kunna plugga 100%, då kanske sjukskrivning inte behövs egentligen, eller i alla fall inte till 100%. Eller har du tex ett jobb där du måste stå på benen hela dagarna men har brutit ett ben, så är det ju lite skillnad på att ändå kunna plugga.
CSN är dessutom inte enbart lån utan har en bidragsdel och en massa villkor, tex att du måste ta ett visst antal poäng för att få fortsätta ta lånet.
När jag tidigare samtalat med Försäkringskassan fick jag veta att Försäkringskassans sjukförsäkring ersätter det jag skulle ha arbetat, dvs inkomstbortfallet jag skulle ha haft om jag inte varit sjuk och att de inte tar någon hänsyn till vad jag skulle ha gjort med det andra halvan, om jag vill studera den tiden. Jag kan självklart inte få sjukpenning för tid jag inte skulle ha arbetat. Mitt dilemma är väl att kursen jag påbörjat är heltid och då faller systemets ramar, eftersom den begränsas av sysselsättning endast 100%.
Hade studierna avsett endast halvtid hade det varit enklare.