• Anonym (Sälja kurslitteratur)

    Sätta upp lapp i butik, studentlitteratur?

    Är det värt att sätta upp lappar om att man säljer studentlitteratur?
    Jag vet inte vad jag ska göra.
    Behöver pengar men som vanligt övertänker jag. Är det en bra idé att lägga ut t.ex. användar-id på Studentapan på en lapp i någon butik? 

    Jag tänker alltid det värsta. Men vad kan hända? 
    Ska jag prova? Någon annan som satt upp lapp angående försäljning av studentlitteratur?

  • Svar på tråden Sätta upp lapp i butik, studentlitteratur?
  • Anonym (F)

    Vad är det för fel på Blocket, Fb marketplace eller Bokbörsen...? Lappar i affärer rivs ofta ner snabbt av personalen, det finns få ställen som har såna där anslagstavlor kvar.

  • Anonym (C)

    Vad är det för butik? Är det troligt att folk som går samma utbildning som du handlar där?

    Så länge de har en anslagstavla för annonser så borde inte göra någon skada i alla fall.

  • Anonym (Sälja kurslitteratur)

    Jag har redan ett konto på en studentlitteratursida. Men jag tänker att folk kanske läser när de går förbi ibland i en butik, så att man kan skriva att man säljer på hemsidan.

  • BuoBä

    Universitet brukar ha elektroniska anslagstavlor för kurslitteratur. Det är lättare att nå rätt målgrupp där än i slumpvis mataffär. Vissa studentbokhandlar säljer även begagnad kurslitteratur, gissar att de köper in böcker i bra skick och säljer vidare. Möjligen säljer de på kommission. 

  • Anonym (C)
    Anonym (Sälja kurslitteratur) skrev 2024-07-06 18:38:53 följande:

    Jag har redan ett konto på en studentlitteratursida. Men jag tänker att folk kanske läser när de går förbi ibland i en butik, så att man kan skriva att man säljer på hemsidan.


    Fast ingen köper väl studielitteratur på impuls? Vill man ha en bok letar man där böcker säljs.
  • Anonym (Sälja kurslitteratur)
    Anonym (C) skrev 2024-07-06 18:46:41 följande:
    Fast ingen köper väl studielitteratur på impuls? Vill man ha en bok letar man där böcker säljs.
    Det har du rätt i. 
  • Kosmos

    Du ska inte sälja din studentlitteratur nu utan vänta tills andra antagningsbeskedet kommer 25 juli. Det är då folk kommer börja leta studentlitteratur.


     

  • Sunflora

    Första antagningsbeskedet har inte kommit än det är ingen idé att sälja kursböcker nu. Du kan alltid fråga om du får sätta upp lappar i affären men risken är stor att de säger nej jag tror också att folk i allmänhet letar på nätet inte kollar i random affärer efter lappar. 

  • Anonym (Sälja kurslitteratur)

    Okej. 
    Jag får invänta 25 juli. :)

  • Anonym (b)

    För yrkeshögskolan har antagningsbesked kommit. 

  • Kosmos

    Om du vill vara riktigt duktig kan du kolla upp när kurser som använder dina studentlitteratur startar om det är på hösten eller våren. På så vis kan då du sälja dem till maxpris om du tajmar rätt.

    Det finns två perioder då det är lättare att sälja studentlitteratur.

    Efter jul och fram till vårterminen börjar.
    Efter andra antagningsbeskedet fram till höstterminen börjar.

  • Anonym (kan)
    Anonym (Sälja kurslitteratur) skrev 2024-07-06 18:26:01 följande:
    Sätta upp lapp i butik, studentlitteratur?

    Är det värt att sätta upp lappar om att man säljer studentlitteratur?
    Jag vet inte vad jag ska göra.
    Behöver pengar men som vanligt övertänker jag. Är det en bra idé att lägga ut t.ex. användar-id på Studentapan på en lapp i någon butik? 

    Jag tänker alltid det värsta. Men vad kan hända? 
    Ska jag prova? Någon annan som satt upp lapp angående försäljning av studentlitteratur?


    Skulle tro att du får mer napp om du sätter en lapp på högskolan/universitetet eller biblioteket som är kopplat dit. Men just nu är det sommar, och kanske ganska tomt där, så ingen ser lappen ändå. 

    Jag vet inte när antagningarna är klara, för det är väl då studenterna börjar kolla upp litteraturen och vill köpa. 
  • Earlgrey

    Jag tycker inte att pappan kan kräva att du betalar halv biljettkostnaden till barnen. 
    Han kan möjligtvis fråga om du vill göra det? Han kan inte boka en resa och förvänta sig att du ska betala.
    Bokar han en resa med barnen får han se till att hans ekonomi klarar av den utgiften. Annars får han boka en billigare resa alt göra något annat. 
    Om du betalar resan till t.ex. Spanien, ja då kanske du inte har pengar till resan Grekland som du bokat in med barnen...

    Om han gör saker med barnen bäst att hann betalar men att ge lite extra fickpengar tänker jag man kan göra möjligtvis. Du vill väl kanske också göra kul saker med barnen som då kanske kostar litegrann också. 

    Är det väldigt skillnad på lön tycker jag att den som har mer kan stötta upp speciellt t.ex. om den andre är sjukskriven. Men inget den med lägre inkomst kan kräva. 

Svar på tråden Sätta upp lapp i butik, studentlitteratur?