Anonym (Ella) skrev 2024-07-06 11:21:53 följande:
Svårt. Många jobb ÄR stressiga. Det enda som gör att man inte går in väggen är att man är tydlig med sina gränser, kan säga -nej- och har en chef som är tydlig med vad som förväntas av en och om det läggs mer på ens axlar så ber man chefen avgöra vad av dessa saker som ska prioriteras för närvarande.
Detta kan du bara uppnå genom att träna dig själv, få skinn på näsan. Kanske få till en terapuet?
Tyvärr kommer du inte kunna gå genom livet utan att du kommer behöva utmanas, behöva ta strider, våga gör något halvdant och känna stress av att ha flera bollar i luften. Och även våga ta konflikt med mannen- du ut
gången på arbetsmarknaden för din del innebär att han måste ta lika stort steg in i familjelivet och avlasta dig. Annars kommer det inte funka.
Du har utmaningar framför dig, men det kommer du klara bara du vågar stå upp för digsjälv. Och det är jättebra att du resonerar kring att göra annat än att arbeta hemma för familjen. Jag har en kusin som var i liknande situations om du. En dag blev hon lämnad av maken som hittat en ärtig, driven och spännande karriärista på sitt jobb. Han utryckte själv att din blivit -tråkig bullmamma- som inte medförde någon spännande kommunikation utöver hur blommorna växer i trädgården. (Skitstövel- bra att hon blev av med honom!) men hon fick otroligt tufft ekonomiskt..
Jo det kan ju vara så. Och det blir nog lätt att man fegar lite, som jag gjort under många år. Har gått igenom flera trauman under mitt vuxna liv och som sagt även blivit utbränd många gånger, så jag liksom blivit "skadad", livrädd att inte räcka till, inte mäkta med och därför har jag väl känt att "det här ska jag klara, det är mitt jobb" kring allt som rör barnen. Men så föll ju poletten ner, jag kan inte ta allt själv och jag ska inte ta allt själv, vi är båda föräldrar och ska dela på föräldra-ansvaret, även om den ena arbetar 100%. Särskilt när det som i vårat fall varit långa perioder där det krävts oerhört mycket för oss som föräldrar, eller mig då som det blev. Och samtidigt intalade/ inbillade jag mig själv att jag är skadat gods och inte tillräckligt bra för att klara mer än familjelivet, hemmet, husdjuren. Det tär såklart på självförtroendet, och jag tror precis som du eller nån annan skrev, att man kan och klarar mer än man tror.
Min man har dessutom kommit till insikt och engagerar sig mer, steppar upp, tar mer ansvar för barnen och hemmet och det är så skönt, och det är en förutsättning för att jag ska våga fokusera mer på mig själv och att ta ett steg utanför hemmet/familjen.
Yes, många jobb är stressiga, därför behöver man ju vara lyhörd för sina gränser. Jag har lärt mig nu att hur mycket jag än tycker om att jobba med människor så ÄR det inte ett jobb som är bra för mig. Jag har inte vad som krävs och min psykiska hälsa klarar inte det, så det är bara att acceptera det. Min psykiska hälsa är jätte viktig för jag vill vara en bra, engagerad, tålmodig mamma.
Jag har tagit kontakt med vården och psykosociala teamet och får hjälp med min adhd, min ångestproblematik osv. Det känns väldigt bra.
Livet har som sagt redan visat sig från sina tuffa sidor så absolut, man behöver rusta sig för att stå pall. Framförallt när man har adhd som triggar på o ger ett ökat ångespåslag när det händer mycket i livet, och att jag dessutom varit utbränd gör ju också att man är skörare har jag märkt.
Tack för din input!