Finns hjälp att få??
Jag blir lite stött varje gång någon skriver någonstans i media eller internet att det är så viktigt att söka hjälp (för psykisk ohälsa) för att: Det finns hjälp att få!!! *Med betoning*
Det finns hjälp att få, absolut! För de allra flesta iallafall tror jag. Problemet är ju att det knappt finns någon som bryr sig inom psykiatrisk vård!! Man ska ha väldig tur om man lyckas bli ihopkopplad med rätt person som man lyckas nå fram till och att den personen är angelägen om att göra sitt bästa för att patienten ska få den hjälp den verkligen behöver- och inte bara massa mediciner som inte hjälper en med känsloproblematiken utan bara dämpar symptomen! Folk som inte har annat än normal vardagsproblematik har nog mycket oftare upplevelsen att de fått bra hjälp och stöd eftersom det är troligt att det räcker med endast stödsamtal för dem. Men det är knappast någon hjälp med endast stödsamtal och medicin för folk med trauman i bagaget som aldrig fått bearbetas, eller alla som har diagnoser som gör det svårt att reglera och hantera starka och jobbiga känslor!
Så hur kan det överallt påstås så lättvindigt att det finns hjälp att få, när det finns så pass få behandlare som bryr sig eller vill anstränga sig och försöka hitta rätt hjälp till sina patienter? Jag kan inte förstå det.