Inlägg från: Anonym (Tvillingmorsan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Hantera andras barn

Jag hade inte brytt mig om barnen bara var lite stökiga, men jag hade sagt till på skarpen om de bråkade eller slogs. Hade det inte hjälpt hade jag sagt till personalen, om jag inte hittade föräldrarna.

Det är egentligen inte personalens ansvar heller, men de kan behöva veta att det finns föräldrar som lämnar sina bråkiga ungar vind för våg på museet. Kanske sätta upp ordningsregler eller informera vid ankomst? 

En del använder lekrum som barnvakter, men det fungerar bara om barnen kan sköta sig, i alla fall någorlunda. Och som förälder har man alltid det yttersta ansvaret, man måste inte alltid vara med men man måste ha lite koll. 

Anonym (Mia) skrev 2024-07-05 07:24:28 följande:
    Hur menar du att ordningen på museet inte är museets ansvar?

De har ansvar för att ordning råder där. Jag som besökare ska inte behöva se till att andra sköter sig, förutom mina barn då. 
    Jag menade att museet inte har ansvar för besökande barn, de är föräldrarnas ansvar. Det brukar vara tydligt (eller underförstått) att man förväntas hålla sina barn under uppsikt.

Men visst, ordningen är ytterst museets ansvar. Det var därför jag skrev att man ska säga till personalen om det finns besökare som inte sköter sig eller inte har koll på sina barn. 
    Anonym (Pelle) skrev 2024-07-05 10:40:37 följande:

Tycker det var anmärkningsvärt många barn i förhållande till föräldrar just i lekrummet. Så jag undrar verkligen var föräldrarna blev av. 

Minns en kompis som sa åt två barn på ett liknande ställe som slogs, han var tydligen rätt hård i tonen så en av dem började gråta. Kan ge dig fan på att föräldrarna dök upp som från ingenstans och skäller ut min kompis (!)

Sen att det sitter andra föräldrar i rummet, var två morföräldrar som tyckte att de kunde låta sitt barn få leka med en viss leksak som de här killarna haft väldigt länge. Tyvärr så var det väl lite väl mjäkig framtoning mot dem.

Det kan vara ok att lämna barnen i ett lekrum om de sköter sig någorlunda samt om föräldrarna finns i närheten. Inte småbarn, men äldre barn.

Problemet var att dessa barn bråkade samt att du inte hittade föräldrarna. Så gör bara oansvariga föräldrar. Men jag hade inte gått runt och letat efter föräldrarna, jag hade sagt till personalen. 
Svar på tråden Hantera andras barn