Anonym (Samma) skrev 2024-07-06 12:03:10 följande:
Bara för att den ena tar ut dagarna betyder det väl inte att man inte spenderar tid tillsammans. Jag är själv uppväxt med föräldrar som är egenföretagare och då är det perioder med mycket jobb och perioder med mer frihet. I vårt fall så kommer min sambo kunna vara hemma med oss till stor del under vinterhalvåret trots att han inte tar ut dagar. Medan sommarhalvåret är det helt uteslutet att han är föräldraledig, dock är jag utbildad även jag att kunna hoppa in och hjälpa honom trots att det är jag som tar ut föräldradagar, vilket gör att vi båda kommer vara med barnet i stor utsträckning. Det måste få vara ett fritt val hur man väljer att göra rent pappersmässigt. Det skulle kunna leda till konkurs för egenföretagare om man skulle tvinga igenom att föräldradagar ska delas 50/50. Och barn mår inte bättre av att leva i ekonomisk otrygghet.
Allting är inte svart eller vitt. De flesta lever normala liv med normala jobb, utan att det innebär en ekonomisk otrygghet att dela på föräldraledigheten. Och jo, barnet mår bäst av att ha både en närvarande mamma och pappa. Driver man ett företag så umgås man inte med barnet, det begriper du väl?
Herregud, du lever verkligen i din lilla bubbla. Utbildad? Ja, för all del, men du är knappast HÖGutbildad.