Inlägg från: Anonym (Samma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Samma)

Få barn tätt, föräldrapenning?

Jag tror det ska vara så att sgi ska vara oförändrat om man blir gravid inom ett år och nio månader. Annars får man se till att spara föräldraledighet så att man kan fylla ut deltidsjobb med efter barnets ettårs dag ☺️

Från försäkringskassan; 

Du kan ha rätt till samma föräldrapenning även om din SGI sänks

Föräldrapenningen är skyddad under barnets första två år. Det betyder att även om du får en sänkt SGI, för att du till exempel går ner i arbetstid, kan du få samma föräldrapenning som tidigare om du tar föräldraledigt igen innan barnet fyllt två år.

Samma sak gäller om du eller din partner väntar barn på nytt innan syskonet fyllt ett år och nio månader. Då får du också föräldrapenning beräknad på samma SGI som innan den sänktes.

Vi väntar vår första nu och vi hoppas att allt ska gå bra, så ska vi försöka igen efter ett halvår( om cykeln är tillbaka osv förstås). 

• Anonym (Samma)
    HemligaM skrev 2024-07-04 20:05:17 följande:

Tack för svar! 🥰 Missade den delen om att vänta barn precis nytt

Stort grattis till att ni väntar er första! När är ni beräknade? 

Nu har vi väldans tur med vår lille att han är så enkel så jag njuter så mycket av bebis tiden. Sa inom första veckan till sambon att jag inte nöjer mig med att få uppleva bebis tiden bara en gång 🥹

Det är så mycket att ta in om alla regler så fullt förståeligt! ☺️

Tack, i oktober. Det tog tid att komma hit och vi vill hemskt gärna ha två, så vi vill inte vänta med att börja försöka igen. 

Så härligt 🥰 Det är ju roligt med syskon också, jag har själv tre som jag uppskattar väldigt mycket 🙏
  • Anonym (Samma)
    HemligaM skrev 2024-07-05 15:12:54 följande:

Det förstår jag! 

Önskar er lycka till med allt 🥰 och uppskatta magen för den kommer du sakna.. Hade en tuff graviditet och avskydde magen men nu saknar jag den 🥹

Tack 🥰 jag älskar magen, har aldrig vart så glad över min mage  hela mitt liv som jag är nu 😍 Graviditeten har varit väldigt skonsam hittills förutom mycket oro. Kan inte riktigt föreställa mig hur det är att må dåligt och ha besvär under hela graviditeten, hoppas nästa blir lindrigare för dig ☺️
  • Anonym (Samma)
    Anonym (Vidomen) skrev 2024-07-05 18:19:26 följande:
    När ska han vara det då?
    Det måste vara upp till föräldrarna att kunna bestämma hur man fördelar föräldraledigheten. Så länge alla är nöjda har ingen annan med hur man delar upp det att göra. Alla har inte en en möjlighet att dela i närheten på hälften. Den ena föräldern kan t.ex. vara egenföretagare och då kan det vara ohållbart att denne ska vara föräldraledig längre perioder. 
  • Anonym (Samma)
    Anonym (Vidomen) skrev 2024-07-06 09:17:59 följande:
    Barnet mår bäst av att få stark anknytning till både föräldrarna, men den lilla detaljen verkar du med ditt föråldrade synsätt missat?
    Bara för att den ena tar ut dagarna betyder det väl inte att man inte spenderar tid tillsammans. Jag är själv uppväxt med föräldrar som är egenföretagare och då är det perioder med mycket jobb och perioder med mer frihet. I vårt fall så kommer min sambo kunna vara hemma med oss till stor del under vinterhalvåret trots att han inte tar ut dagar. Medan sommarhalvåret är det helt uteslutet att han är föräldraledig, dock är jag utbildad även jag att kunna hoppa in och hjälpa honom trots att det är jag som tar ut föräldradagar, vilket gör att vi båda kommer vara med barnet i stor utsträckning. Det måste få vara ett fritt val hur man väljer att göra rent pappersmässigt. Det skulle kunna leda till konkurs för egenföretagare om man skulle tvinga igenom att föräldradagar ska delas 50/50. Och barn mår inte bättre av att leva i ekonomisk otrygghet. 
  • Anonym (Samma)
    Anonym (Vidomen) skrev 2024-07-06 12:14:26 följande:
    Allting är inte svart eller vitt. De flesta lever normala liv med normala jobb, utan att det innebär en ekonomisk otrygghet att dela på föräldraledigheten. Och jo, barnet mår bäst av att ha både en närvarande mamma och pappa. Driver man ett företag så umgås man inte med barnet, det begriper du väl?
    Herregud, du lever verkligen i din lilla bubbla. Utbildad? Ja, för all del, men du är knappast HÖGutbildad.
    Som du säger är inte allt svart och vitt. Jag har inga bekymmer med att en del kan vara hemma lika mycket från sina jobb. Jag har full förståelse att det är större valfrihet när båda är anställda, men man kan inte tvinga att dela 50/50 på dagarna i alla situationer. Absolut inte högutbildad, men både jag och min sambo har åtminstone en kandidatexamen. 
Svar på tråden Få barn tätt, föräldrapenning?