Inlägg från: HemligaM |Visa alla inlägg
  • HemligaM

Få barn tätt, föräldrapenning?

Jag är i dagsläget föräldraledig för vår son som kom i maj. Jag var dock hemma sen februari pga tungt arbete. 

I dagsläget planerar jag att vara hemma till sista maj, jag och min partner har dock pratat om att försöka med nummer två nästa år nån gång. 

Låt säga att vi blir gravida i februari, då kommer jag få gå hem igen i augusti nån gång. Vilket innebär att jag antingen jobbar två månader sen går hem igen eller tar ut föräldrarledigt fram tills nästa kommer. 

Kommer jag då fortsätta få samma föräldrapenning eller kommer den bli
    lägre? Visst ska den baseras på min inkomst som står i min anställning? Eller hur funkar det?

Kommentarer gällande när vi planerar graviditeten undanbedes, vi har diskuterat allt det innebär med att ha två små barn och kroppens återhämtning. 

• Svar på tråden Få barn tätt, föräldrapenning?
  • HemligaM
    Anonym (Samma) skrev 2024-07-04 19:18:27 följande:

Jag tror det ska vara så att sgi ska vara oförändrat om man blir gravid inom ett år och nio månader. Annars får man se till att spara föräldraledighet så att man kan fylla ut deltidsjobb med efter barnets ettårs dag ☺️

Från försäkringskassan; 

Du kan ha rätt till samma föräldrapenning även om din SGI sänks

Föräldrapenningen är skyddad under barnets första två år. Det betyder att även om du får en sänkt SGI, för att du till exempel går ner i arbetstid, kan du få samma föräldrapenning som tidigare om du tar föräldraledigt igen innan barnet fyllt två år.

Samma sak gäller om du eller din partner väntar barn på nytt innan syskonet fyllt ett år och nio månader. Då får du också föräldrapenning beräknad på samma SGI som innan den sänktes.

Vi väntar vår första nu och vi hoppas att allt ska gå bra, så ska vi försöka igen efter ett halvår( om cykeln är tillbaka osv förstås). 

Tack för svar! 🥰 Missade den delen om att vänta barn precis nytt

Stort grattis till att ni väntar er första! När är ni beräknade? 

Nu har vi väldans tur med vår lille att han är så enkel så jag njuter så mycket av bebis tiden. Sa inom första veckan till sambon att jag inte nöjer mig med att få uppleva bebis tiden bara en gång 🥹

• HemligaM
    MsM84 skrev 2024-07-04 19:23:34 följande:

Blir man gravid igen innan barnet är 1 år och 9 mån har du rätt att behålla nivån på föräldrapenning. Enligt FK regler.

Tack för svar!
    Jag missade den delen helt på hemsidan 😶
  • HemligaM
    Anonym (Samma) skrev 2024-07-04 21:04:27 följande:
    Det är så mycket att ta in om alla regler så fullt förståeligt! ☺️

Tack, i oktober. Det tog tid att komma hit och vi vill hemskt gärna ha två, så vi vill inte vänta med att börja försöka igen. 

Så härligt 🥰 Det är ju roligt med syskon också, jag har själv tre som jag uppskattar väldigt mycket 🙏

Det förstår jag! 

Önskar er lycka till med allt 🥰 och uppskatta magen för den kommer du sakna.. Hade en tuff graviditet och avskydde magen men nu saknar jag den 🥹

• HemligaM
    Anonym (Vidomen) skrev 2024-07-04 22:17:52 följande:

När ska pappan få chansen att vara fl?

När han vill 🙄

Vettig kommentar till inlägget och så 🤦🏼?♀️
Svar på tråden Få barn tätt, föräldrapenning?