• Anonym (Hmm)

är detta en bra tid? Och hur kan man förbättra det?

Hej! 

vi hade en fystest och vi skulle springa 3 st 40m sprinter och vila 5 minuter för att sedan springa 1,6 km så fort man kan. 

på sprinterna snittade jag 5,21 sek och på löpningen fick jag 6 minuter och 6 sekunde. 

är det bra tid? och hur kan man bli snabbare på sprint samt bättre på att löpa långt? 

har aldrig tränat för att bli snabbare eller så, utan bara sprungit utan mål, men nu vill jag veta om jag ligger bra till och börja träna för att bli bättre 

• Svar på tråden är detta en bra tid? Och hur kan man förbättra det?
  • Anonym (Pia)

Genom att springa. Intervaller samt långa lite långsammare sträckor. 

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Pia) skrev 2024-07-04 16:11:11 följande:

Genom att springa. Intervaller samt långa lite långsammare sträckor. 

Okej, tack för svar! 

men hur är min tid? medel eller ligger efter? jag vet att man ska jämföra med sig själv men förstå mig rätt nu.
  • Anonym (Beror på)

Beror ju helt på ditt kön och din ålder.

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Beror på) skrev 2024-07-04 16:22:19 följande:

Beror ju helt på ditt kön och din ålder.

man, 20 år 
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-07-04 16:54:37 följande:
    man, 20 år 
    Medeltiden för alla kön OCH åldrar är 7 minuter, så 6 är väl ganska medel för en man i din ålder.
  • Tow2Mater

Ja det är bra. 1,6 km är ju en mile. Googla 6 minute mile om du vill veta mer om bra eller dåligt.

Running Level, which reports average running times based on age and ability, reports that a good mile time is 7:04 across all genders, and a good mile time for a male is 6:37, and a good mile time for a female is 7:44. These times are based on an intermediate level runner.

marathonhandbook.com/is-a-6-minute-mile-good/

• MsM84
    Tow2Mater skrev 2024-07-04 17:30:58 följande:

Ja det är bra. 1,6 km är ju en mile. Googla 6 minute mile om du vill veta mer om bra eller dåligt.

Running Level, which reports average running times based on age and ability, reports that a good mile time is 7:04 across all genders, and a good mile time for a male is 6:37, and a good mile time for a female is 7:44. These times are based on an intermediate level runner.

marathonhandbook.com/is-a-6-minute-mile-good/

Att springa 1,6 km en gång i ett test där man maxar eller hålla det tempot i ett maraton är ju två väldigt olika saker.. 

TS, hade testet något namn så kan du ju googla på det?
  • Tow2Mater
    MsM84 skrev 2024-07-04 19:55:25 följande:
    Att springa 1,6 km en gång i ett test där man maxar eller hålla det tempot i ett maraton är ju två väldigt olika saker.. 

TS, hade testet något namn så kan du ju googla på det?
    Naturligtvis. Men om du orkar läsa linken jag gav står det om two-mile run standards to approximate mile run times.
Svar på tråden är detta en bra tid? Och hur kan man förbättra det?