• Anonym (Arbetslös)

    Arbetsförmedlingen

    Hej, jag har lite frågor angående vad man kan göra i mitt fall. Jag har vart studerande på 50% hela våren och slutade mina studier 05-31, jag ringde arbetsförmedlingen 06-05 och sa att jag gått tillbaka på 100%. Sen var det inget mer med det, hade uppföljningsmöte 06-27, och då hade jag tydligen inte gått över på 100% och står nu att jag från den 27te juni är på 100%.


    Så hela juni är 50% istället för 100%, man kan överklaga, vilket jag ska göra, men det tar 12-15v. Till min fråga kan man begära någon typ av ersättning av arbetsförmedlingen. Nu är det så att jag kommer klara mig då jag kan vända mig till mina föräldrar, men det känns så pissigt när det är någon annans fel. Kan man begära ut skadestånd/ersättning eller något?

  • Svar på tråden Arbetsförmedlingen
  • Anonym (Arbetslös)
    Tow2Mater skrev 2024-07-04 15:34:23 följande:

    100% vad? Letar du jobb?


    Ja, alltså jag är 100% arbetssökande atm istället för 50% arbetssökande som när jag pluggade upp mina betyg.
  • Anonym (Hm)

    Är det a-kassa du förlorat?
    Du har ju även ett glapp 31 maj - 6 juni men det kanske inte spelar någon roll?

  • Anonym (Arbetslös)
    Anonym (Hm) skrev 2024-07-04 15:42:45 följande:

    Är det a-kassa du förlorat?
    Du har ju även ett glapp 31 maj - 6 juni men det kanske inte spelar någon roll?


    Nej, jag går inte utan a-kassa men jag får 50% mindre av vad jag egentligen skulle fått. Är med i ett program så har kunnat ha 50%akassa+50%csn medans jag pluggade upp mina betyg. Juni blev lite svår ekonomiskt eftersom då tar Csn slut men man får 50% a-kassa iallafall. Men nu blir det samma igen 50% akassa när jag har rätt till 100% då någon på arbetsförmedlingen inte gjort sitt. Sen om jag inte får från 1 juni då jag ringde 5te juni så är det ju mitt fel men det är ju ändå x antal dagar däremellan som jag ska ha rätt till 100%(5-27juni). Inte så värst jättekul att behöva vända sig till föräldrarna och låna pengar.
  • Anonym (S)

    Om du har förlorat någon ersättning så tycker jag absolut att du ska överklaga. Även om det tar några veckor att få svar. På många myndigheter kan de göra en rättelse snabbare men det behövs komma in en formell överklagan.

    Har du kvar någon samtalslogg eller annan bevisning att du ringde 5 juni så ta skärmdump och bifoga.
    Visa och redovisa även att du sökt jobb på heltid

  • Anonym (Arbetslös)
    Anonym (S) skrev 2024-07-04 15:55:07 följande:

    Om du har förlorat någon ersättning så tycker jag absolut att du ska överklaga. Även om det tar några veckor att få svar. På många myndigheter kan de göra en rättelse snabbare men det behövs komma in en formell överklagan.

    Har du kvar någon samtalslogg eller annan bevisning att du ringde 5 juni så ta skärmdump och bifoga.
    Visa och redovisa även att du sökt jobb på heltid


    Ja, överklaga ska jag göra. Men det betyder att det tar 12-15v innan jag får tbx dem pengarna jag skulle haft rätt till nu. Samtalsloggar etc finns på deras sida. Ringde upp dem och hon på arbetsförmedlingen tyckte det var jättekonstigt att det blev såhär eftersom jag hörde av mig i tid, men dem kan inte internt ändra något retroaktivt.


    Nu kommer ju allt lösa sig ekonomiskt för mig ändå eftersom jag kan vända mig till mina föräldrar, men låt oss säga någon som inte har den möjligheten, bli av med boende, inte har råd med mat etc. Finns ju ganska mycket som hade kunnat påverkas av detta felet som dem har gjort. Därav jag undrar om man kan utöver överklagan få kompensation för detta eftersom det skulle kunna ställa till det för många.

  • Anonym (S)
    Anonym (Arbetslös) skrev 2024-07-04 16:02:00 följande:

    Ja, överklaga ska jag göra. Men det betyder att det tar 12-15v innan jag får tbx dem pengarna jag skulle haft rätt till nu. Samtalsloggar etc finns på deras sida. Ringde upp dem och hon på arbetsförmedlingen tyckte det var jättekonstigt att det blev såhär eftersom jag hörde av mig i tid, men dem kan inte internt ändra något retroaktivt.


    Nu kommer ju allt lösa sig ekonomiskt för mig ändå eftersom jag kan vända mig till mina föräldrar, men låt oss säga någon som inte har den möjligheten, bli av med boende, inte har råd med mat etc. Finns ju ganska mycket som hade kunnat påverkas av detta felet som dem har gjort. Därav jag undrar om man kan utöver överklagan få kompensation för detta eftersom det skulle kunna ställa till det för många.


    Nä någon annan kompensation tror jag inte att du får.

    Om man saknar medel till mat, hyra etc har man ju möjlighet att vända sig till socialtjänsten för att ansöka om tillfälligt bistånd.
  • Anonym (.)

    Sådant kan man ju ändra själv elektroniskt så blir det gjort direkt.

    Nej, du kan inte få något skadestånd eller liknande.

    Menar du att du under hela din studietid aktivt har sökt 50-% jobb? Hur kommer det sig att du inte kunnat hitta något extrajobb? Det finns ju gott om just de jobben som vänder sig till studeranden. 

    Det låter snarare som om du utnyttjat a-kassan som extra inkomst under studierna. 

  • Anonym (Arbetslös)
    Anonym (.) skrev 2024-07-04 16:39:18 följande:

    Sådant kan man ju ändra själv elektroniskt så blir det gjort direkt.

    Nej, du kan inte få något skadestånd eller liknande.

    Menar du att du under hela din studietid aktivt har sökt 50-% jobb? Hur kommer det sig att du inte kunnat hitta något extrajobb? Det finns ju gott om just de jobben som vänder sig till studeranden. 

    Det låter snarare som om du utnyttjat a-kassan som extra inkomst under studierna. 


    Nej, man kan inte ändra det själv(vad jag vet). Isånnafall borde ju någon på AF påpekat detta. Och nej jag har inte Utnyttjat a-kassa, det är bara ingen som nappat, sökt många olika jobb undertiden men blir ganska så limiterad arbetsmarknad som man kan söka sig till, har inte truckkort tex, kan inte jobba natt tex eftersom jag har studier under dagen, eller att deras pass inte går ihop med mitt schema i skolan. Men lättare nu när jag inte pluggar längre, har arbetsintervju nästa vecka tex.

  • enfunderandeman
    Anonym (.) skrev 2024-07-04 16:39:18 följande:

    Sådant kan man ju ändra själv elektroniskt så blir det gjort direkt.

    Nej, du kan inte få något skadestånd eller liknande.

    Menar du att du under hela din studietid aktivt har sökt 50-% jobb? Hur kommer det sig att du inte kunnat hitta något extrajobb? Det finns ju gott om just de jobben som vänder sig till studeranden. 

    Det låter snarare som om du utnyttjat a-kassan som extra inkomst under studierna. 


     Den här typen av människor, ni är alltid så snabba i era kommentarer och dömande. Och tänker inte längre än vad näsan räcker. Du har nog aldrig varit arbetslös. Det är oftast dom som har minst erfarenheter av något som yttrar sig .

    Det är just nu rekordhög arbetslöshet i Sverige on du missat det. Vi ligger snart på 10%. Det var längesedan Sverige låg på den siffran.. Det betyder att även som jobben som det inte brukar vara konkurrens på är oerhört svåra att få just nu. Ungdomsarbetslösheten är dessutom högre än på mycket länge .Nu är även denna grupp arbetslösa i högre utsträckning. Vilket gör att studentjobb som riktar sig främst till ungdomar är ännu svårare att få.

    Kommunerna har det dessutom väldigt knapert ekonomiskt. Det visar sig i att ordinare personal då täcka upp mer. Då det inte finns ekonomi för vikarier i samma utsträckning. Du kanske inte ger följt den vårdkris son pågått i Sverige t ex.

    Ibland undrar jag hur med, en del människor är i Sverige.
    Dags vakna, och inse att Sverige inte lr sånt himla välmående land. Som det än gång varit. Många vill inte riktigt kännas vid det 

    Till TS, har aldrig hört att man får studera med akassa. Don brukar vara stenhårda med att man måste stå still arbetsmarknadens förfogande på heltid. Du kanske menar aktivitetsstöd? Det vet jag att många får studera med.  Oavsett, lycka till med intervjuen. Väldigt bra, I dessa tider 
  • Anonym (Arbetslös)
    enfunderandeman skrev 2024-07-04 19:05:29 följande:
     Den här typen av människor, ni är alltid så snabba i era kommentarer och dömande. Och tänker inte längre än vad näsan räcker. Du har nog aldrig varit arbetslös. Det är oftast dom som har minst erfarenheter av något som yttrar sig .

    Det är just nu rekordhög arbetslöshet i Sverige on du missat det. Vi ligger snart på 10%. Det var längesedan Sverige låg på den siffran.. Det betyder att även som jobben som det inte brukar vara konkurrens på är oerhört svåra att få just nu. Ungdomsarbetslösheten är dessutom högre än på mycket länge .Nu är även denna grupp arbetslösa i högre utsträckning. Vilket gör att studentjobb som riktar sig främst till ungdomar är ännu svårare att få.

    Kommunerna har det dessutom väldigt knapert ekonomiskt. Det visar sig i att ordinare personal då täcka upp mer. Då det inte finns ekonomi för vikarier i samma utsträckning. Du kanske inte ger följt den vårdkris son pågått i Sverige t ex.

    Ibland undrar jag hur med, en del människor är i Sverige.
    Dags vakna, och inse att Sverige inte lr sånt himla välmående land. Som det än gång varit. Många vill inte riktigt kännas vid det 

    Till TS, har aldrig hört att man får studera med akassa. Don brukar vara stenhårda med att man måste stå still arbetsmarknadens förfogande på heltid. Du kanske menar aktivitetsstöd? Det vet jag att många får studera med.  Oavsett, lycka till med intervjuen. Väldigt bra, I dessa tider 
    Exakt vad ersättning kallas har inte riktigt koll på, är väl aktivitetsstöd. Är med i program på arbetsförmedlingen så har inte a-kassa som betalar ut, utan försäkringskassan som gör.
Svar på tråden Arbetsförmedlingen