• Anonym (lilly)

Sexåring som ska börja åka skolbuss själv. Tips?

Hej allihopa!
    Mitt barn ska börja förskoleklass i höst och ska börja åka skolbuss. En buss som åker direkt till skolan där det väntar en fritidsledare eller dylikt och tar emot barnen. Vi bor 8 km från skolan. 
    Vi har fått en busshållsplats precis utanför huset, man behöver bara gå ner för uppfarten och över vägen (en grusväg). 

Nu till problemet eller det vet jag inte än men jag behöver tips och råd på hur ni gjorde. Mitt barn är rätt ängsligt och kan vara rädd för att testa nya saker, som att åka denna skolbuss. Självklart så ska jag åka med så länge som det behövs! Alternativt åka efter med bilen efter några dagar beroende på hur barnet känner. 
    Hur gjorde ni med era sexåringar? Hur många dagar åkte ni med eller bara åkte efter? Vad ska jag tänka på? Lite tips och råd skulle sitta fint! :)

• Svar på tråden Sexåring som ska börja åka skolbuss själv. Tips?
  • Anonym (Mamma)

Du ska INTE åka med. Du ska verkligen inte åka EFTER!! Du kan gå med till busshållplatsen ett par veckor iaf. Max att du åker med i bussen en vecka, sedan bara följa till HPL.

Detta måste du göra för att hjälpa barnet bli självständigt.

• MsM84

Första dagen kan du åka med (om ni får), sen tycker jag det är fullt rimligt att följa med till hållplatsen och se till att barnet kommer på. Det är ju bara att sitta där och sen tar personal emot barnet.

• Anonym (lilly)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-07-03 15:25:26 följande:

Du ska INTE åka med. Du ska verkligen inte åka EFTER!! Du kan gå med till busshållplatsen ett par veckor iaf. Max att du åker med i bussen en vecka, sedan bara följa till HPL.

Detta måste du göra för att hjälpa barnet bli självständigt.

Jag förstår såklart vad du menar! Men jag känner mitt barn och det sista jag vill är att barnet ska bli hysterisk på bussen och sitta och storgråta. Vi har fått ett brev från skolan att det är vi föräldrar som ska ansvara för att barnet kan åka buss själv. Därför kan jag ju inte gärna säga till barnet ?nej, nu får du åka själv!? och tvinga på barnet. Jag vill att barnet ska känna sig trygg med att hoppa på själv efter jag har följt med ett par gånger. Barnet har ett småsyskon som är ett halvår och ett till på väg så jag vill verkligen att detta med buss ska fungera. 
  • Anonym (kompis)

Känner barnet några av de andra barnen på bussen? Det kanske det är mindre läskigt om man har en kompis att sitta tillsammans med.

• Anonym (lilly)
    Anonym (H) skrev 2024-07-03 17:08:36 följande:

Bor ni utanför Uppsala?

Ja, det gör vi!
  • Anonym (Molly)

Om du får så skulle jag följa med på bussen första gången.
    Du kan skaffa hörlurar och ha henne på FaceTime fram och tillbaka från skolan tills hon blir mer säker och trygg.
    Ser ( och hör) flera barn på min morgonbuss som använder just detta koncept!

Ni kan ju träna med hörlurar och FaceTime nu under sommaren ett par ggr, då du eller andra vårdnadshavaren åker med henne vanlig lokalbuss och har en av er på mobilen så hon får in den nya vanan.

Efter en tid i skolan och kanske vänner åker med samma buss gör att det släpper helt!

Det kommer bli bra, hon kommer att bli så stolt över detta !

• Anonym (Mami)

Jag åkte efter med bilen första dagen. sen var de ingen som tog emot på skolan utan han fick själv gå in till skolan. Jag var en ängslig mamma så jag ringde fritids varje morgon i ett ÅR o kollade att han kommit fram. 

haha fy fan vad dom ska ha vart less på mig 

• Anonym (H)
    Anonym (lilly) skrev 2024-07-03 17:32:08 följande:
    Ja, det gör vi!

Hmm? Vår son var fem när han började åka skolbuss själv. Pappan åkte efter bussen första dagen, sedan följde vi med honom till hållplatsen på morgonen och hämtade honom vid densamma. 

Avståndet stämmer väl med vårt därav min fundering om Uppsala! Vågar du berätta var ni bor? Väster eller öster om stan? 

• Anonym (lilly)
    Anonym (H) skrev 2024-07-04 01:02:13 följande:

Hmm? Vår son var fem när han började åka skolbuss själv. Pappan åkte efter bussen första dagen, sedan följde vi med honom till hållplatsen på morgonen och hämtade honom vid densamma. 

Avståndet stämmer väl med vårt därav min fundering om Uppsala! Vågar du berätta var ni bor? Väster eller öster om stan? 

Jag förstår! Vi bor väster om Uppsala.
  • Anonym (lilly)
    Anonym (Mami) skrev 2024-07-03 20:27:53 följande:

Jag åkte efter med bilen första dagen. sen var de ingen som tog emot på skolan utan han fick själv gå in till skolan. Jag var en ängslig mamma så jag ringde fritids varje morgon i ett ÅR o kollade att han kommit fram. 

haha fy fan vad dom ska ha vart less på mig 

Okej! Här är det en värd som tar emot barnet iallafall, både på morgonen och också ser till att dom går på bussen på eftermiddagen. :)
  • Anonym (lilly)
    Anonym (Molly) skrev 2024-07-03 18:46:29 följande:

Om du får så skulle jag följa med på bussen första gången.
    Du kan skaffa hörlurar och ha henne på FaceTime fram och tillbaka från skolan tills hon blir mer säker och trygg.
    Ser ( och hör) flera barn på min morgonbuss som använder just detta koncept!

Ni kan ju träna med hörlurar och FaceTime nu under sommaren ett par ggr, då du eller andra vårdnadshavaren åker med henne vanlig lokalbuss och har en av er på mobilen så hon får in den nya vanan.

Efter en tid i skolan och kanske vänner åker med samma buss gör att det släpper helt!

Det kommer bli bra, hon kommer att bli så stolt över detta !

Vad smart, tack! 
  • Anonym (H)
    Anonym (lilly) skrev 2024-07-04 10:11:12 följande:
    Jag förstår! Vi bor väster om Uppsala.
    Vi med!
    Kan det vara Ramsta som ni ska till? :)

Allt kommer gå bra!
Svar på tråden Sexåring som ska börja åka skolbuss själv. Tips?