• Anonym (Gammeldags?)

Är jag gammeldags som inte tycker smink är en konfirmationspresent?

Min bonusdotter ska konfirmera sig i sommar och hennes pappa och jag har börjat prata om vad hon ska få i present. Hon har skickat ut en önskelista som i princip är det hon inte fick i julklapp, alltså 90% sminkprodukter. 

I min värld ska konfirmationspresenten vara något att ha kvar länge länge och att det ska påminna om konfirmationen. Hon har gjort klart att hon inte ser sig som kristen och att hon bara gör det som en kul grej, men jag tänker ändå att presenten ska vara lite speciell? Kanske ett smycke eller nåt som håller över tid. Hennes pappa är mer inne på banan att det är väl enkelt och bra att klicka på någon av länkarna hon skickat och köpa massor av smink. För mig känns det så "simpelt" på nåt vis och så blir ju som inget kvar till sen.

Är jag en dinosaurie som är kvar för 25 år sedan när jag konfirmerade mig och det är standard att köpa sånt nu? Eller är det min man som är bekväm av sig? Flört

• Svar på tråden Är jag gammeldags som inte tycker smink är en konfirmationspresent?
  • Anonym (Gammeldags?)
    Sunflora skrev 2024-07-03 14:37:47 följande:

Jag tycker inte heller smink är en bra present egentligen men om hon nu önskar sig det så varför inte. Bättre att ge något som används än något som bara blir liggandes.

Min tanke är väl i så fall att försöka hitta något som hon kommer använda, kanske inte den traditionella kedjan med ett kors på. Den känns lite dinosaurie eftersom hon också sagt att hon inte är troende. Däremot använder hon ganska mycket smycken så jag tror inte det skulle vara helt ouppskattat ändå. 

Men det är en svår avvägning.
  • Anonym (Gammeldags?)
    Anonym (y) skrev 2024-07-03 14:44:00 följande:

Jag förstår hur du tänker men alla är inte mycket för smycken, klockor och andra minnessaker. Någon finare sminkspegel, gravyr eller bättre borstar som håller i många år?

Det är absolut ett alternativ också, finns hur mycket fina och bra saker som helst! Det som känns fel för mig är väl mer att köpa "förbrukningsvaror" som typ en mascara och ett läppglans...
  • Anonym (H)

Håller med, jättetråkigt med smink. Tänker att det också ska vara roligt att ge bort något. 

• Yllop

En present ska vara något som mottagaren vill ha, inte något som givaren tycker är lämpligt.

• Anonym (Leila)

Jag fick en språkresa i konfirmationspresen, det varpå stenåldern😅 men ett MINNE för livet!
    Fick även lite annat som mormors egensydda påslakanset i finaste bomull och broderade monogram. 

Har kvar dem än idag 40 år senare❤️

• Bergegardh
    Yllop skrev 2024-07-03 17:25:42 följande:

En present ska vara något som mottagaren vill ha, inte något som givaren tycker är lämpligt.

Precis 
  • Anonym (hennes önskan)

Du får såklart tycka vad du vill men det är inte du som ska konfirmeras, eller hur? Tiderna förändras. Du har rätt, det var så innan och jag trodde det var så fortfarande...

Jag hade köpt till henne vad hon önskar sig, sedan klart vill man köpa ett smycke till henne kan man göra det ändå, hon lär väl inte bli sur över det. 

Min regel är alltid att tänka på inte vad jag alltid tycker är lämpligt att ge utan faktiskt den som önskar sig något att ge. När min stund kommer att önska mig något kan jag göra det. Jag vill ge personer det de önskar sig, inte vad jag vill att de ska önska sig. 

• Anonym (Kl)

Ungar som konfirmerar sig bara för att få present ska inte ha någon present, tycker jag. 

• Anonym (H)

Jag håller inte med, tycker även det ska kännas bra för den som ger. En önskelista är inte heller en inköpslista
  • Anonym (H)

Jag håller inte med, tycker även det ska kännas bra för den som ger. En önskelista är inte heller en inköpslista
Svar på tråden Är jag gammeldags som inte tycker smink är en konfirmationspresent?