• Anonym (Gammeldags?)

Är jag gammeldags som inte tycker smink är en konfirmationspresent?

Min bonusdotter ska konfirmera sig i sommar och hennes pappa och jag har börjat prata om vad hon ska få i present. Hon har skickat ut en önskelista som i princip är det hon inte fick i julklapp, alltså 90% sminkprodukter. 

I min värld ska konfirmationspresenten vara något att ha kvar länge länge och att det ska påminna om konfirmationen. Hon har gjort klart att hon inte ser sig som kristen och att hon bara gör det som en kul grej, men jag tänker ändå att presenten ska vara lite speciell? Kanske ett smycke eller nåt som håller över tid. Hennes pappa är mer inne på banan att det är väl enkelt och bra att klicka på någon av länkarna hon skickat och köpa massor av smink. För mig känns det så "simpelt" på nåt vis och så blir ju som inget kvar till sen.

Är jag en dinosaurie som är kvar för 25 år sedan när jag konfirmerade mig och det är standard att köpa sånt nu? Eller är det min man som är bekväm av sig? Flört

• Svar på tråden Är jag gammeldags som inte tycker smink är en konfirmationspresent?
  • Jemp

Jag håller med dig i grund och botten (men kanske också är dinosaurie i sammanhanget).

• Fjäril kär

Vad hindrar att ni gör båda delarna?  Köp ett smycke tex och så kan hon få nåt smink också . 

• Bergegardh

Ja jag tycker det är gammaldags tänk. Hon har gjort något och ni vill ge henne en present. Ni har frågat vad hon vill ha och hon har svarat. Varför skulle ni ge henne något annat? Istället när hon ser detta halsband kanske hon påminns av hur ni alltid tyckte er vad vad som är bättre än henne. 

• Bergegardh
    Fjäril kär skrev 2024-07-03 13:21:59 följande:

Vad hindrar att ni gör båda delarna?  Köp ett smycke tex och så kan hon få nåt smink också . 

Ja det är oxå ett alternativ 
  • Anonym (Nej)

Naturligtvis ger man inte smink i konfirmationspresent! 

skulle aldrig komma på idén. Min dotter konfirmerade sig förra året och jag var väldigt tydlig med hur hennes önskelista förväntades att se ut, just smycken och minnessaker. 

• Anonym (A)

Vi hade inte köpt smink i present om dottern fullföljt konfan. Det hade blivit något smycke eller klocka.

• Sunflora

Jag tycker inte heller smink är en bra present egentligen men om hon nu önskar sig det så varför inte. Bättre att ge något som används än något som bara blir liggandes.

• Anonym (Gammeldags?)
    Fjäril kär skrev 2024-07-03 13:21:59 följande:

Inget alls, har faktiskt inte tänkt på den möjligheten :)
  • Anonym (Gammeldags?)
    Bergegardh skrev 2024-07-03 13:23:35 följande:

Ja jag tycker det är gammaldags tänk. Hon har gjort något och ni vill ge henne en present. Ni har frågat vad hon vill ha och hon har svarat. Varför skulle ni ge henne något annat? Istället när hon ser detta halsband kanske hon påminns av hur ni alltid tyckte er vad vad som är bättre än henne. 

Men ibland vet man ju som vuxen kanske bättre? Jag uppskattade min servis som jag fick i 18-årspresent av min farmor långt mycket mer några år senare än vad jag gjorde den exakta dagen. Och utslaget över livet mycket mer än andra "förbrukningsvaror" som jag också fick och som faktiskt stod på min önskelista...

Som 15-åring finns ju inte alltid ett långsiktigt tänk.
  • Anonym (y)

Jag förstår hur du tänker men alla är inte mycket för smycken, klockor och andra minnessaker. Någon finare sminkspegel, gravyr eller bättre borstar som håller i många år?

Svar på tråden Är jag gammeldags som inte tycker smink är en konfirmationspresent?