Anonym (Förskollärare) skrev 2024-07-03 12:21:00 följande:
Ja absolut, det tror jag på till 100%. Föräldrarna behöver ju också klara av sin vardag och hantera den bäst de kan.
Men rollek är också väldigt bra att öva och de barn som har föräldrar som leker rollekar eller andra lekar där man ska samsas, samspela, kommunicera osv blir bättre på att leka dessa lekar eftersom en vuxen/äldre syskon leker med dom och visar dom hur man gör. Jag uppfattar också dessa barn som något mer kommunikativa.
Föräldrar som ger barn mycket skärm kanske därför också leker lite mindre av dessa lekar med sina barn. De kanske absolut leker en hel del och många, många timmar - men i de fall där barnet inte är upptagen med youtube tex så leker kanske de föräldrarna ännu lite mer med barnet? Vilket ger mer övning och kommunikation?
Men som sagt, vi förskollärare har ju inte heller jättemycket insyn i familjernas hem.. Så vi kan inte säkert veta.
Och sen finns ju såklart de barn som varken har skärm eller föräldrar som leker mycket rollekar.
Så det är såklart svårt att veta vad som beror på vad, särskilt just i form av observationer från utomstående.