• Anonym (Förklimakteriet?)

Mår dåligt - Förklimakteriet?

Är 42 år och har sen ca ett år tillbaka fått en del symtom som t ex Rosacea (rodnad och plitor i ansiktet) från att ha lite lätt acne sen tonåren byttes det ut mot rosacea i stället. känner mig ofta varm i ansiktet och har klåda/sveda. Brukade älska att bada men typ inte längre pga känner mig varm från bröstet och uppåt. 

Mensen är typ som förut. Inga torra slemhinnor. Men känner mig trött och seg. Inte samma GO i mig som tidigare. Gått upp lite i vikt. 

Någon som känner igen sig? Vad kan man få för hjälp/behandling? 

• Svar på tråden Mår dåligt - Förklimakteriet?
  • Anonym (Rosacea)
    Anonym (Förklimakteriet?) skrev 2024-07-02 17:27:06 följande:

Är 42 år och har sen ca ett år tillbaka fått en del symtom som t ex Rosacea (rodnad och plitor i ansiktet) från att ha lite lätt acne sen tonåren byttes det ut mot rosacea i stället. känner mig ofta varm i ansiktet och har klåda/sveda. Brukade älska att bada men typ inte längre pga känner mig varm från bröstet och uppåt. 

Mensen är typ som förut. Inga torra slemhinnor. Men känner mig trött och seg. Inte samma GO i mig som tidigare. Gått upp lite i vikt. 

Jag har gått genom klimakteriet utan behandling så där vågar jag inte komma med råd, min var inte så jobbig, men har kollegor som fått mycket  värre. Lite om rosacea, för det har jag själv.

Rosacea är en kronisk sjukdom som behöver behandlas för att inte bli värre med tiden. Den kan debutera i klimakteriet, eller av solskador man fått i ungdomen.

Ta kontakt med din vårdcentral för att få reda på om det är rosacea, det finns olika typer av behandling som trycker ned symtomen och ger bättre livskvalitet (och du kan bada igen!)

Jag har dragits med det i 20 års tid. I början sökte jag inte hjälp och det spred sig långsamt även till ögonlocken och det gjorde skitont. Med receptfri kräm fick jag hjälp för stunden, tills ett nytt skov och med tiden fick jag gå över till receptbelagda preparat, mest vintertid när mina skov triggades. Det jag alltid varit orolig för är att det kan utvecklas till ögonrosacea och då riskerar man att bli blind.

För 8 år sedan testade jag IPL-behandling mot rosacea hos min hudterapeut och om jag kör 2-4 behandlingar/vinter, så får jag inga skov. Rosacean finns alltid kvar, men den plågar mig inte. Inga utslag, plitor, krypande i huden, blossningar etc.

Gör inte som jag och vänta för länge, prata med VC så fort som möjligt, ju snabbare behandling, desto lindrigare rosacea och enklare mediciner!
  • Anonym (Förklimakteriet?)
    Anonym (Förklimakteriet?) skrev 2024-07-02 17:27:06 följande:

Tack för svar!

Vadd för slags behandling för rosacean har funkat för dig? Jag är utbildad hudterapeut och jobbar numera på apotek som rådgivare så jag har lite koll och vet vad jag inte ska använda osv. 

Känner dock att det receptfria inte räcker till, men många läkare på vårdcentralen osv är så dåligt insatta så jag vill gärna veta lite vad som verkligen funkar etc. 

• Anonym (Rosacea)

Här finns info som i stora drag är exakt den ordning jag provat saker:

www.1177.se/Gavleborg/sjukdomar--besvar/hud-har-och-naglar/bolder-knolar-och-akne/rosacea/

Jag tyckte att både receptfria och receptbelagda krämer funkade dåligt, 6-veckors antibiotika funkade hyfsat, men att undvika solljus så länge är opraktiskt och för att få det utskrivet är man redan mitt inne i ett jobbigt skov

Med ljusbehandling, IPL, behöver jag inga mediciner och jag får inga skov.

• Anonym (Läs på!)

Mitt bästa tips är att läsa på och följa sådana som har mer kunskap som exempelvis Monika Björn och hennes instagramkonto Stark genom klimakteriet. Det handlar mycket om klimakterievården idag och olika saker runt om klimakteriet. Läs på, läs på, läs på! 

Svar på tråden Mår dåligt - Förklimakteriet?