• EPQ

    Gravid efter måånga månaders försök?

    Har försökt bli gravida i ganska exakt ett år, gjorde en privat utredning i våras som inte visade något onormalt vare sig för mig eller min partner. Jag är 30, han är 33. Blir så himla besviken varje månad när mensen kommer och man redan har hunnit inbilla sig att man känner en massa saker.. Kör med ägglossningstest som ger utslag nånstans runt dag 14 varje månad, försöker ha sex alla dagar runt ÄL. Någon månad har vi provat varanann dag och någon månad bara på själva ÄL-dagen men ingenting händer. Hade som sagt inget avvikande i resultat på AMH, LH, FSH, TSH och T4, allt inom normala referensintervall. Spermaprovet visade också bra resultat, riktigt bra nu när jag läser det igen. Gjorde även spolning i äggledarna och det var fri passage i båda och inget annat avvikande hittades under det vaginala ultraljudet... Det enda jag kanske själv har känt är att jag inte har supermycket ökade elastiska flytningar vid ägglossning.. möjligen lite mer än vanligt. Om ägglossning helt skulle utebli i alla dessa månader borde det ha synts på något av proven eller undersökningen som är gjord? Det är väl det man är orolig för, att man får mens men egentligen inte har riktig ägglossning varje månad.. 

    Vill någon skänka lite hopp eller uppmuntran, kanske rent av någon som har blivit naturligt gravid efter över ett års försök? Remissen till IVF blev nekad då man tydligen behöver ha försökt i 2 år om inga uppenbara fel hittas, så det är en lång väntan kvar för oss.. Man blir inte direkt yngre heller, ångrar att vi inte började tidigare om man visste att det skulle bli såhär. 
    Helt ny på Familjeliv men har varit inne och läst lite tidigare, men inte skrivit. 

  • Svar på tråden Gravid efter måånga månaders försök?
  • Anonym (Värt väntan)

    Lider med er, hoppas att det snart är er tur. 


    Det är så jobbigt att vänta, och jag vet hur påfrestande det är att mensen kommer månad efter månad. Men tror snittet är sju månader, och vissa går på en gång och för en del tar det längre tid. 


    För oss tog det tid att få plus, men lyckades precis innan det var dags att gå vidare med ivf. 
    Vi har vart tsms många år där vi bara skyddat oss enbart genom avbrutet samlag i fertila fönstret med vetskapen att det kunde hända en olycka (hade blivit en lycka). Med tiden undvek vi graviditet mindre och mindre men först när min tjänst blev fast i januari 22 som vi började på riktigt. I december blev det plus men MA i vecka 12. Desperata försökte vi igen och gjorde utredning som inte visade något förutom lågt amh. Men eftersom vi haft ett missfall var det tvunget att få ett år efter det. Först ett år efter missfallet fick vi plus igen, väntade på mensen för att gå vidare med ivf, men fick vårt plus jag har i magen nu istället ❤️

    Jag vet inte om det hjälper överhuvudtaget, men vill ge lite hopp att det kan hända även om det inte hänt på många månader innan. Det är så mycket som ska klaffa för att det ska bli ett befruktat ägg som fäster. 


    Vet att man ska kunna söka vård i andra regioner, kan vara lönt att undersöka om det kan vara ett alternativ som gör att ni kan få hjälp fortare. 


    Under tiden kan jag bara råda er att äta tillskott för fertilitet, jag åt concieve plus fyra månader innan vårt plus och q10, c-vitamin och omega 3. Samt var supernogrann att hålla blodsockret stabilt, tror att det bidrog till att det till slut gick. 

    Lycka till, jag hoppas er väntan snart är över 🙏

  • Anonym (KL)

    2 år innan för remiss? Aldrig hört om, 1 år överallt jag hört..får oss var de ett år. Jag och min partner hade jätte fina resultat på allt och ändå fick vi remiss efter 1 år. Är nu i vecka 24. 

  • Anonym (5 år)

    5 år från start till levande barn. Två missfall under tiden. Ingen ivf. 

  • Anonym (3 år)

    För oss tog det 3 år (2,5 om man räknar bort gånger vi missade ÄL pga sjukdom, resor m.m.). Blodprover m.m var normala vid undersökning men vi var gravida snart efter det.

    Tyvärr slutade graviditeten i att barnet dog vid förlossningen, så nu försöker vi bli gravida igen (är på försök 9).

  • EPQ

    IDAG kom vårt efterlängtade plus!! Ett tidigt gravtest och ett vanligt visar båda två att vi är gravida, känns helt otroligt?.ska ta ett digitalt om 1-2 dagar när det är BIM. 


    Till alla er som kämpar, ge inte upp! Det gjorde vi där ett tag som ni kan läsa i tråden ovan? stor kram! 

Svar på tråden Gravid efter måånga månaders försök?