• Anonym (Fattig)

Vad får ni i underhållsbidrag för tonåringar?

Jag har två tonåringar, 16 och 19 år. 
    Deras pappa ger 4000kr i månaden.
    Jag tycker det är för lite. Jag betalar nästan 17000 i måbaden nu för höjda räntor på lån. På sommaren får inte barnen csn osv.

Han tjänar lika mycket som jag, bor mindre o har inga lån. 

Barnen bor heltid hos mig, går på gymnasiet. De får sitt csn. Mat är svindyrt o elen med. 

Vad tycker ni? Vad får ni?

• Svar på tråden Vad får ni i underhållsbidrag för tonåringar?
  • Anonym (T)

På tok för mycket. När barnet är 18 år ska underhållet gå direkt till barnet så länge han går gymnasiet, dock längst till 21 års ålder. 

• Anonym (Fattig)
    Anonym (T) skrev 2024-07-01 08:09:33 följande:

På tok för mycket. När barnet är 18 år ska underhållet gå direkt till barnet så länge han går gymnasiet, dock längst till 21 års ålder. 

Pengarna går direkt till barnet via mig, maren kostar cirka 1000 kr i månaden för den stora
  • Anonym (F)
    Anonym (Fattig) skrev 2024-07-01 21:24:24 följande:
    Pengarna går direkt till barnet via mig, maren kostar cirka 1000 kr i månaden för den stora
    Så du ger ca 2200:- per månad till den äldre av de där 4000:- som skickas till dig? Isf borde pappan skicka över 400:- extra iaf så det täcker för det andra barnet.
  • Anonym (Fattig)
    Anonym (Ok) skrev 2024-07-01 08:12:43 följande:

Ännu en tråd. Varför?

Såg inte att den publicerades
  • Anonym (Fattig)
    Anonym (F) skrev 2024-07-01 21:29:23 följande:
    Så du ger ca 2200:- per månad till den äldre av de där 4000:- som skickas till dig? Isf borde pappan skicka över 400:- extra iaf så det täcker för det andra barnet.
    Nej ger ingenting utan det går till mat, bensin osv som kostar.  
  • Anonym (F)
    Anonym (Fattig) skrev 2024-07-01 21:36:44 följande:
    Nej ger ingenting utan det går till mat, bensin osv som kostar.  
    Stjäl du pengar av ditt barn...? Eller har ni en överenskommelse, du och 19-åringen? De där pengarna ska gå varje krona till hen. Om hen visste om sina rättigheter skulle hen bara kunna be pappan skicka pengarna direkt till hens konto. Förstår du inte att du inte har rätt att bara ta pengarna för att du tycker det?
  • EpicF
    Anonym (F) skrev 2024-07-01 21:38:16 följande:
    Stjäl du pengar av ditt barn...? Eller har ni en överenskommelse, du och 19-åringen? De där pengarna ska gå varje krona till hen. Om hen visste om sina rättigheter skulle hen bara kunna be pappan skicka pengarna direkt till hens konto. Förstår du inte att du inte har rätt att bara ta pengarna för att du tycker det?
    Det är pengar som ska gå till halva barnets upphälle, dvs mat, bostad, bensin (när mamman kör till aktiviteter etc), kläder, mobil etc. Om mamman betalar dessa saker så ska hon ha pengarna. 
  • Anonym (F)
    EpicF skrev 2024-07-01 21:41:12 följande:
    Det är pengar som ska gå till halva barnets upphälle, dvs mat, bostad, bensin (när mamman kör till aktiviteter etc), kläder, mobil etc. Om mamman betalar dessa saker så ska hon ha pengarna. 
    Det är pengar som ska sättas in på ungdomens konto eftersom hen är över 18 år. Vad pengarna ska gå till är upp till hen och ts att komma överens om, t ex kläder, mobiltelefon och annat. Då kan ungdomen ge pengar till ts för detta. Men ts kan INTE bara ta pengarna som sina egna att göra vad hon vill med.
  • EpicF
    Anonym (F) skrev 2024-07-01 21:50:17 följande:
    Det är pengar som ska sättas in på ungdomens konto eftersom hen är över 18 år. Vad pengarna ska gå till är upp till hen och ts att komma överens om, t ex kläder, mobiltelefon och annat. Då kan ungdomen ge pengar till ts för detta. Men ts kan INTE bara ta pengarna som sina egna att göra vad hon vill med.
    Det gör hon inte heller. Hon försörjer sitt barn med de pengar, samt egna pengar. 

Nej, en tonåring kan inte bestämma vad underhållet ska gå till som myndig. Det ska gå till försörjning och är pappans del av det. 
Svar på tråden Vad får ni i underhållsbidrag för tonåringar?