Inlägg från: Anonym (Fattig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fattig)

Vad får ni i underhållsbidrag för tonåringar?

Jag har två tonåringar, 16 och 19 år. 
    Deras pappa ger 4000kr i månaden.
    Jag tycker det är för lite. Jag betalar nästan 17000 i måbaden nu för höjda räntor på lån. På sommaren får inte barnen csn osv.

Han tjänar lika mycket som jag, bor mindre o har inga lån. 

Barnen bor heltid hos mig, går på gymnasiet. De får sitt csn. Mat är svindyrt o elen med. 

Vad tycker ni? Vad får ni?

• Svar på tråden Vad får ni i underhållsbidrag för tonåringar?
  • Anonym (Fattig)
    Anonym (T) skrev 2024-07-01 08:09:33 följande:

På tok för mycket. När barnet är 18 år ska underhållet gå direkt till barnet så länge han går gymnasiet, dock längst till 21 års ålder. 

Pengarna går direkt till barnet via mig, maren kostar cirka 1000 kr i månaden för den stora
  • Anonym (Fattig)
    Anonym (Ok) skrev 2024-07-01 08:12:43 följande:

Ännu en tråd. Varför?

Såg inte att den publicerades
  • Anonym (Fattig)
    Anonym (F) skrev 2024-07-01 21:29:23 följande:
    Så du ger ca 2200:- per månad till den äldre av de där 4000:- som skickas till dig? Isf borde pappan skicka över 400:- extra iaf så det täcker för det andra barnet.
    Nej ger ingenting utan det går till mat, bensin osv som kostar.  
  • Anonym (Fattig)
    Anonym (F) skrev 2024-07-02 08:06:45 följande:
    19-åringen går i gymnasiet och underhållet ska gå in på hens konto. Du vet att det finns regler för sånt här va...?

www.forsakringskassan.se/privatperson/studerande/underhallsbidrag-och-forlangt-underhallsstod-for-dig-som-ar-over-18-ar-och-studerar

"Underhållsbidrag är det som en förälder betalar. När du har fyllt 18 år ska underhållsbidraget betalas direkt till dig."

Det spelar ingen roll vad hon har pengarna till, de ska ges från tonåringen till ts, inte bara tas. Det kallas stöld.
    Stöld?
    Jösses alltså. Har du tonårinjar o är ensamstående? Vet du vad en tonåring kostar i storstad? 

Att jag får pengar av min exman för att han ska hjälpa mig betala för utgifter som jag och barnen gemensamt står för är INTE stöld .

Du verkar helt okunnig.
  • Anonym (Fattig)
    Anonym (har väl inte riktigt med ämnet att göra...men) skrev 2024-07-03 06:54:42 följande:

Det här har inte med ämnet att göra men jag vill varna för att "leva loppan" med underhållspengar. Har en väninna som brukade posta skojiga inlägg om att ha fått underhållet och shopping, nattklubb osv. och kallade det "mitt" underhåll, det blev kraftigt sänkt och pappan behövde betala avsevärt mindre. 

Förstår vad du menar. Lever verkligen inte loppan. Alla pengar går oavkortat till barnen på olika vis. Jag betalar allt åt dem, plus att de har sina csn. 
  • Anonym (Fattig)
    Anonym (F) skrev 2024-07-03 07:43:31 följande:
    Vad kallar du det när man tar pengar som tillhör någon annan? Stöld.

Du får "jössa" på bäst du vill, pengarna ska gå till 19-åringen och inte till dig. Du verkar vara den som inte ens fattar text svart på vitt citerat från Försäkringskassan om vilka regler som gäller.
    Båda barnen har sitt csn. 
    Att deras pappa ger mig pengar kan vi då kalla underhåll till mig då. För de pengarna går oavkortat till barnen då jag betalar allt åt dem.
Svar på tråden Vad får ni i underhållsbidrag för tonåringar?