• Anonym (Hjälp)

Urinvägsinfektion och antibiotika

Hej!
    Jag har försökt bli gravid i ett halvår nu och har haft två tidiga missfall (vecka 5 och vecka 7). Nu hade jag ägglossning igår, och strax efteråt började jag känna av en urinvägsinfektion. Jag vill verkligen inte ta antibiotika för att det skapar kaos i systemet, magen brukar börja krångla och jag får alltid svamp efteråt som jag måste ta flukonazol mot då receptfria medel inte brukar hjälpa för mig. Starka läkemedel känns inte så kul när jag redan har lite svårt att behålla embryon. Jag beslutade mig därför för att försöka härda ut, dricka mycket och låta kroppen ta hand om uvin.

Men nu sitter jag här, vaken klockan 2 på natten, oförmögen att lämna toaletten för att det tränger så. Jag har ju inte feber eller så, så det kanske går över. Men jag undrar - vad är värst i fertilitetssyfte: att ha urinvägsinfektion eller att ta antibiotika just i detta kritiska skede av processen? Är det någon som vet?

• Svar på tråden Urinvägsinfektion och antibiotika
  • Anonym (Nej!)

Det är INTE bra att ha urinvägsinfektion när man är gravid heller! Ring till VC/1177 och förklara din situation och be om råd! Du kanske kan få en annan typ av antibiotika (så du inte får svamp) eller så kan du få andra rpd hur dubsks göra. Tranbärsjuice/citronvatten? Ibland hjälper sånt, ibland måste man ha antibiotika för att verkligen bli av med det. Och du vill ju verkligen bli av med det om du håller på / är gravid! Kontakta vården! Skruv inte här!!

• DidoAeneis
    Anonym (Nej!) skrev 2024-06-29 05:49:48 följande:

Det är INTE bra att ha urinvägsinfektion när man är gravid heller! Ring till VC/1177 och förklara din situation och be om råd! Du kanske kan få en annan typ av antibiotika (så du inte får svamp) eller så kan du få andra rpd hur dubsks göra. Tranbärsjuice/citronvatten? Ibland hjälper sånt, ibland måste man ha antibiotika för att verkligen bli av med det. Och du vill ju verkligen bli av med det om du håller på / är gravid! Kontakta vården! Skruv inte här!!

Nej, jag vet, och självklart kommer jag att kontakta vården om det går för länge utan att det går över. Men jag har bara haft det i två dagar, så jag tänkte se om jag kunde få det att gå över själv. Kör på husmorsknepen med tranbärsdricka och mycket vätska generellt. Nu känns det bättre igen. Det står ju på 1177 att det ofta går över av sig själv inom en vecka och att det brukar bli bättre efter tre dagar. Och gravid är jag ju inte ens än, har ju inte ens ett embryo som fäst 🙈 Men tack för input, ringer vården på måndag om det ej är mycket bättre.
  • Anonym (Hjälp)
    DidoAeneis skrev 2024-06-29 08:06:04 följande:
    Nej, jag vet, och självklart kommer jag att kontakta vården om det går för länge utan att det går över. Men jag har bara haft det i två dagar, så jag tänkte se om jag kunde få det att gå över själv. Kör på husmorsknepen med tranbärsdricka och mycket vätska generellt. Nu känns det bättre igen. Det står ju på 1177 att det ofta går över av sig själv inom en vecka och att det brukar bli bättre efter tre dagar. Och gravid är jag ju inte ens än, har ju inte ens ett embryo som fäst 🙈 Men tack för input, ringer vården på måndag om det ej är mycket bättre.
    Anonymiserade ej, men det är jag som är trådstartaren 😅
  • Anonym (Behandla)

Hej,

jag har haft extremt svårt med graviditeten, vi gjorde ivf och jag fick uvi då ville jag inte ta antibiotika men läkaren sa att det var värre att gå runt med en uvi än att ta antibiotika så sök vård.

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (Behandla) skrev 2024-06-29 09:02:32 följande:

Hej,

jag har haft extremt svårt med graviditeten, vi gjorde ivf och jag fick uvi då ville jag inte ta antibiotika men läkaren sa att det var värre att gå runt med en uvi än att ta antibiotika så sök vård.

Ja. Men om uvin nu skulle gå över inom en vecka liksom... Ägget fäster ju kanske på dag 7? Jag kan inte förställa mig att det skulle vara bättre att ta antibiotika och sen kanske också flukonazol (som det uttryckligen står att man INTE ska ta om man försöker bli gravid) om uvin har hunnit gå över inom äl+7... Jag ÄR ju som sagt inte gravid än. Men jag har ringt jour-vc och får rådgöra med dem.
  • Anonym (Hjälp)

Så här kan man ju fråga: är det någon som har blivit gravid en månad då ni tagit antibiotika i anslutning till ägglossning? Eller du kanske blev gravid, Anonym behandla?

• Anonym (Hjälp)

Eller blivit gravida om ni har haft uvi runt äl som gått över av sig själv, för den delen?

• Anonym (Hjälp)

Jag fick antibiotika igår av läkare, furadantin. Han sa att det inte skulle påverka fertiliteten. Ska också behandla med canesten under tiden för att mota svampinfektionen i grind. Vi får se hur det går! Jag kan skriva om det blev nåt eller ej med graviditeten, är ju alltid kul när trådar får closure.

• Anonym (Jag)

Jag fick njurbäckeninflammation när jag väntade mitt andra barn i vecka 19 ungefär. Jag hade jättehög feber och bakterier i blodet .. fick både Alvedon och antibiotika intravenöst, behövde få så stark antibiotika så jag inte kunde behålla nån mat överhuvudtage. Låg inlagd i 5 dagar och var rädd ett tag för att varken jag eller barnet skulle klara oss. Det gick bra iallafall och hon är 8 år nu och har blivit storasyster också.. 
    Men man ska vara försiktig med UVI när man är gravid , det sprider sig lättare till njurarna har jag hört.
    Tycker du ska gå till vårdcentralen och kolla upp det. Nästa graviditet var jag ganska orolig och tog antibiotika en gång mot UVI. Jag brukar inte få det så lätt annars men när jag är gravid får jag det lätt tyvärr. 

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (Jag) skrev 2024-06-30 14:26:56 följande:

Jag fick njurbäckeninflammation när jag väntade mitt andra barn i vecka 19 ungefär. Jag hade jättehög feber och bakterier i blodet .. fick både Alvedon och antibiotika intravenöst, behövde få så stark antibiotika så jag inte kunde behålla nån mat överhuvudtage. Låg inlagd i 5 dagar och var rädd ett tag för att varken jag eller barnet skulle klara oss. Det gick bra iallafall och hon är 8 år nu och har blivit storasyster också.. 
    Men man ska vara försiktig med UVI när man är gravid , det sprider sig lättare till njurarna har jag hört.
    Tycker du ska gå till vårdcentralen och kolla upp det. Nästa graviditet var jag ganska orolig och tog antibiotika en gång mot UVI. Jag brukar inte få det så lätt annars men när jag är gravid får jag det lätt tyvärr. 

Ja, jag hade gbs min förra grav och smittade barnet vid födseln så hon fick sepsis, så att man ska behandla uvi-problem som gravid vet jag. Men nu är jag ju högst ogravid, försöker bara bli gravid, så frågan var lite annan denna gång. Men tack för input, jag har som sagt ordnat antibiotika nu 🙏
  • Anonym (Hjälp)

Uvin gick inte över trots två antibiotikakurer. Idag ska jag till VC igen. De tog odling i torsdags och svaret kommer idag. Men...jag plussade idag, på äl+11! Så visst går det att bli gravid trots uvi och antibiotika. Bra att veta om nån annan hittar in här nån gång. Sen kanske det inte går vägen, men embryot fäste iaf!

Svar på tråden Urinvägsinfektion och antibiotika