• Anonym (Tvi)

Nån som jobbar med löner?

Om jag är anställd på en viss procent med en grundlön så ska de väl var samma även om jag är sjuk nån dag den månaden? 

geundlönen ska väl inte ändras samt procenten? 

• Svar på tråden Nån som jobbar med löner?
  • Anonym (Nä)

Den ändras inte men du får ju sjuklön de dagarna och inte vanlig lön, så utbetalningen kommer bli mindre.

• Anonym (Tvi)

Fast på min lönespec är den ändrad. Det står en lägre månadslön o en lägre procent om jag vart sjuk. 

jag tror dom försöker lura mig. Är det här nåt en arbetsgivare tjänar på?

• Anonym (Nä)
    Anonym (Tvi) skrev 2024-06-28 17:05:06 följande:

Fast på min lönespec är den ändrad. Det står en lägre månadslön o en lägre procent om jag vart sjuk. 

jag tror dom försöker lura mig. Är det här nåt en arbetsgivare tjänar på?

Om jag är sjuk står det en lägre månadslön, men det beror på att de dragit av för sjukdom. Om du räknar efter, får du rätt lön utifrån att du har varit sjuk? Isf ingen fara, men självklart tjänar de på att betala dig mindre....
  • Anonym (Tvi)
    Anonym (Nä) skrev 2024-06-28 17:11:48 följande:
    Om jag är sjuk står det en lägre månadslön, men det beror på att de dragit av för sjukdom. Om du räknar efter, får du rätt lön utifrån att du har varit sjuk? Isf ingen fara, men självklart tjänar de på att betala dig mindre....
    Liksom grundlönen (lönen före skatt är sänkt) plus min anställningsprocent är lägre och de står inget om sjukavdrag istället 
  • Anonym (Nä)
    Anonym (Tvi) skrev 2024-06-28 17:39:23 följande:
    Liksom grundlönen (lönen före skatt är sänkt) plus min anställningsprocent är lägre och de står inget om sjukavdrag istället 
    Då tror de att det räcker att göra så men din lönespec är fel. Kontakta lönekontoret och säg åt dem att korrigera.
  • Anonym (Tvi)

Betyder de att jag fått mindre pengar än jag ska?

• Anonym (Nä)
    Anonym (Tvi) skrev 2024-06-28 18:23:09 följande:

Betyder de att jag fått mindre pengar än jag ska?

Det vet man inte utan att utgå från grundlönen och se vad du borde ha fått ut.
  • Anonym (Tvi)

Har liksom fått 2600kr mindre fast att jag jobbat samma antal dagqr o timmar men på den ena står de en lägre grundlön o lägre procent 

• Anonym (Mh)

Hej!

Nej varken din sysselsättningsgrad eller grundlön ska inte ändras. 
    Du ska få ett karensavdrag däremot. Kontakta lön. Ändrar dom inte och lönen stämmer inte gentemot de du ska borde du kontakta ditt fack.

• Anonym (Mh)

Glömde. Ska du göra en lönefodran ifall rätt lön inte betalas ut har du max 3 månader på dig.

• Anonym (Tvi)
    Anonym (Mh) skrev 2024-06-28 18:47:46 följande:

Hej!

Nej varken din sysselsättningsgrad eller grundlön ska inte ändras. 
    Du ska få ett karensavdrag däremot. Kontakta lön. Ändrar dom inte och lönen stämmer inte gentemot de du ska borde du kontakta ditt fack.

Ja det var precis de jag tänkte. Det här är ett litet företag så de är chefen som gör de här själv. Förmodar att de är nåt han vinner på
Svar på tråden Nån som jobbar med löner?