• Anonym (B)

Snälla hjälp mig, vill må bra och vara framgångsrik

Jag är så otålig. Livet går åt helvete.
    Jag försöker. Men jag får återkommande ångest och hopplöshetskänslor hela tiden.

Vad ska jag göra för att ta mig framåt i livet? Har någon här rest sig från avgrunden så att säga? Hur gör man?

Jag försöker allt. Söka jobb, studier som går åt helsike, ångest och sömnsvårigheter som sätter käppar i hjulet för det mesta. Försöker tänka på att äta bra...

Jag behöver känna att mitt liv går i rätt riktning. Hur vänder man livet? Går det mentalt på något sätt? Jag vet att ens tankar påverkar ens handlingar, och även de vibbar man sänder ut till andra- är man mer stabil så sänder man ut bättre vibbar vilket leder till ett lyckligare liv. (Framgång, trygghet i sig själv).

Men när man redan är i den här nedåtgående spiralen, hur vänder man den?

• Svar på tråden Snälla hjälp mig, vill må bra och vara framgångsrik
  • Anonym (Bettan)

Har du fått proffesionell hjälp mot din ångest? 

• Anonym (B)
    Anonym (Bettan) skrev 2024-06-28 11:30:48 följande:

Har du fått proffesionell hjälp mot din ångest? 

Ja, jag har fått ångestdämpande tabletter att ta vid behov.
    Det är väl det enda.
    Har du något mer tips för att må bra och ta sig framåt i livet? 
  • Anonym (Hitta rätt)

Ja det går att vara framgångsrik och lycklig men högst osannolikt om man har en personlighet där man lätt får ångest. Då gäller det att satsa på hjärtat för att bli lycklig och skippa framgången. Med det menar jag inte att man inte ska jobba. Utan att man väljer ett jobb där man aktivt hjälper människor så man känner att man gör skillnad. Det ger en känsla av att människor räknar med en och att man har en betydelse. 

För att man ska må bra gäller det att sätta upp moraliska regler att följa som man helatiden går tillbaka till. Då blir konsekvensen av något som får en att må dåligt lättare. Eftersom du kan referera till att du gjort moraliskt rätt även om alla människor inte uppskattar det. Efter ett tag kommer du kunna såla bort människor som inte passar din moral och omringa dig av sådana som gör det.

Det betyder inte att de andra människorna är dåliga men om man har en personlighet där man lätt mår dåligt finns vissa personligheter som inte kan bemöta dessa människor bra i en nära relation. Människor kan ibland vara för olika helt enkelt. 

Det kommer ta lång tid, hoppas det kan hjälpa dig på vägen. 

• Anonym (B)
    Anonym (Hitta rätt) skrev 2024-06-28 11:59:23 följande:

Ja det går att vara framgångsrik och lycklig men högst osannolikt om man har en personlighet där man lätt får ångest. Då gäller det att satsa på hjärtat för att bli lycklig och skippa framgången. Med det menar jag inte att man inte ska jobba. Utan att man väljer ett jobb där man aktivt hjälper människor så man känner att man gör skillnad. Det ger en känsla av att människor räknar med en och att man har en betydelse. 

För att man ska må bra gäller det att sätta upp moraliska regler att följa som man helatiden går tillbaka till. Då blir konsekvensen av något som får en att må dåligt lättare. Eftersom du kan referera till att du gjort moraliskt rätt även om alla människor inte uppskattar det. Efter ett tag kommer du kunna såla bort människor som inte passar din moral och omringa dig av sådana som gör det.

Det betyder inte att de andra människorna är dåliga men om man har en personlighet där man lätt mår dåligt finns vissa personligheter som inte kan bemöta dessa människor bra i en nära relation. Människor kan ibland vara för olika helt enkelt. 

Det kommer ta lång tid, hoppas det kan hjälpa dig på vägen. 

Det ligger mycket i det du skriver. Tyvärr är jag en väldigt känslig person som vill att alla ska må bra, och jag vill "göra rätt" hela tiden. 

Har svårt för att framhäva mig själv, ta plats, att liksom tycka att jag är värd något. 
    Jag märker att jag fastnar vid negativa händelser mycket, och oroar mig för att andra ogillar mig hela tiden. Det tar väldigt mycket energi. Önskar att jag kunde slappna av mer. :(
  • Anonym (Bettan)
    Anonym (B) skrev 2024-06-28 11:44:02 följande:
    Ja, jag har fått ångestdämpande tabletter att ta vid behov.
    Det är väl det enda.
    Har du något mer tips för att må bra och ta sig framåt i livet? 

Många med ångest upplever sig väldigt hjälpta av träning. Jag vet en som planerar in träning på sina resor tex, för annars kommer ångesten som ett brev på posten. Att ha rört ordentligt på sig under dagen kan också göra nattsömnen bättre. 

En del gör så att om de ligger i sängen och inte kan sova så går de upp och gör något stillsamt och tråkigt. Läser en rätt ointressant bok eller kollar på Älgvandringen på TV tex. Sen när de känner sig trötta går de och lägger sig och då är chansen större att de somnar. Och så att gå upp samma tid varje dag, tex 07, oavsett hur lite man sovit. Om man sover till kl 11 blir det garanterat svårt att somna på kvällen sen. 

Så finns det ju olika metoder att hantera ångest. Andas i fyrkant och mindfulness tex. Tränar man upp såna telniker kan man dämpa ångesten innan den drar iväg med den totalt. 

Och var snäll mot dig. Du jobbar på med dina förutsättningar, så utgå från ditt liv och fira det som är framgång för dig. 

• Anonym (B)
    Anonym (Bettan) skrev 2024-06-28 12:31:46 följande:

Många med ångest upplever sig väldigt hjälpta av träning. Jag vet en som planerar in träning på sina resor tex, för annars kommer ångesten som ett brev på posten. Att ha rört ordentligt på sig under dagen kan också göra nattsömnen bättre. 

En del gör så att om de ligger i sängen och inte kan sova så går de upp och gör något stillsamt och tråkigt. Läser en rätt ointressant bok eller kollar på Älgvandringen på TV tex. Sen när de känner sig trötta går de och lägger sig och då är chansen större att de somnar. Och så att gå upp samma tid varje dag, tex 07, oavsett hur lite man sovit. Om man sover till kl 11 blir det garanterat svårt att somna på kvällen sen. 

Så finns det ju olika metoder att hantera ångest. Andas i fyrkant och mindfulness tex. Tränar man upp såna telniker kan man dämpa ångesten innan den drar iväg med den totalt. 

Och var snäll mot dig. Du jobbar på med dina förutsättningar, så utgå från ditt liv och fira det som är framgång för dig. 

Bra idé med träning. Jag går en promenad varje dag. Det är mitt mål just nu att alltid gå ut varje dag, men kanske ska jag börja jogga igen också... 
    Åtminstone någon gång i veckan. :) 
    Mindfulness kan också hjälpa. 
  • Anonym (Bettan)
    Anonym (B) skrev 2024-06-28 13:52:57 följande:
    Bra idé med träning. Jag går en promenad varje dag. Det är mitt mål just nu att alltid gå ut varje dag, men kanske ska jag börja jogga igen också... 
    Åtminstone någon gång i veckan. :) 
    Mindfulness kan också hjälpa. 
    Då har du ett bättre utgångsläge än jag befarade. Vad bra! :) 
    Med allt annat i livet så tror jag att det är en sak i taget som gäller, och små steg. 
Svar på tråden Snälla hjälp mig, vill må bra och vara framgångsrik