• Anonym (Överviktsop?)

Gastric bypass

Jag står med tusen frågor om denna operation.

Vore så värdefullt om någon ville dela med sig av erfarenheter.

Försvinner suget efter sötsaker? Eller finns suget kvar bara att man inte fixar att äta lika stor mängd?

Känner man hunger på samma sätt som innan om man ätit för lite en dag?

Blir livet lättare/roligare i allmänhet?  Är det något som blir svårare?

• Svar på tråden Gastric bypass
  • Anonym (Nykter alkoholist)
    Anonym (M) skrev 2024-07-01 20:42:36 följande:
    Man blir inte alkoholist vara för att man har gjort en viktminskningsoperation. Man hade blivit alkoholist även utan operationen. 
    Du får tro vad du vill. Detta finns det forskning på detta 
  • Anonym (Överviktsop?)
    Anonym (M) skrev 2024-07-01 15:39:59 följande:
    Nej, och det är en självklarhet..
    Sant. Jag behöver bara resonera lite både med mig själv och andra. Försöker hitta motivation att göra något åt min situation. Med eller utan operation.
  • Lynx123

Motivationen är livskvalitet. Att ta tag i kost och träning handlar mer om disciplin - som att borsta tänderna. Gör ett dagligt schema som du helt enkelt måste följa, oavsett om motivationen finns där eller ej. Det.kommer gå bra!!!

• HSL7510

Ja forskningen är tydlig, då man ta bort "transportsträckor" upptagningen blir så mycket snabbare av alkohol att det skallade påslaget blir kraftigare, det är detta som leder till post operativ alkohol problematik. Men dricker du inte alkhol är det ingen fara , då bara med tarm bak ut tillslag. Dvs det som Presly dog av år efter sin gasto bypas.

• Anonym (GBP killen)

Gjorde GBP 2019 då efter att tidigare nekats operation pga att jag med hjälp av obisetaskliniken gick ner för mycket för att ha ett tillräckligt högt BMI för operation.
    Jag gick dock upp snabbt igen (jojo bantat sedan högstadiet.
    Min operation gick hur bra som helst, gick ner och kunde köpa snygga kläder och kände mig snygg.
    Nu har jag gått upp lite men skall köpa mig mer de 10-15 kilo jag gått upp. Dock har jag ett annat problem nu, det som jag varnade alla som skrev på forum etc. Jag har blivit alkoholist.
    Mängden ökaade och ökade , 2-3 boxar vin i veckan, somnade på soffan innan middagen etc.

insåg tillslut att det var ohållbart så nu har jag varit fri i snart 2 månader och går på AA.

Mitt råd till diig.
    Sök samtalsterapi, kör en bantningskur, skaffa en smartklocka och börja ta promenader i skogen , sätt ett dagligt mål på antal steg (tex 10.000) och öka med tiden vilken kommer hjälpa sitt psykiska.

För att få göra en GBP krävs att du har ett någorlunda stabilt psyke.

Visst är det underbart att bli smal, byta ut garderoben etc. Men sen då? det krävs då att ha ett stabilt psyke för att förstå förändringen. 

ångrar absolut inte min GBP, men nu skall jag ta tag i allt 🙌

• Anonym (kbvg)

Jag har inte själv gjort en, men jag har många vänner som har det. 

Det gemensamma som alla utom en (mannen i sällskapet) säger är att de hade önskat mer psykologisk hjälp då deras övervikt berodde på psykiska orsaker. 

De hade behövt åtgärda orsaken, det psykiska måendet, i samma veva. 

Utav 8 personer så har fem st lämnat sina förhållanden, en kvinna stannade kvar för hon har aldrig jobbat och de har fem barn ihop. Hon ville inte lämna bekvämligheten och mannen var ju snäll men hon var inte attraherad. De verkar dock ok båda två så..

Mannen lämnade sin kvinna då han insåg att hon inte brydde sig ett dyft om hans hälsa, hon ville hellre att han var tjock, för det 'var så mysig, som en stor nallebjörn'. 

En kvinna vågade däremot ge sig in i ett förhållande med en man hon var kär i, som också var kär i henne, men först när hon blev smalare så vågade hon. 

Övriga insåg att de stannat av rädsla för att annars bli ensamma och lämnade när självkänslan ökade. 

En av kvinnorna höll på att dö då hon inte fick i sig mer än någon matsked yoghurt om dagen pga illamående så hon rasade så fort i vikt att organen började lägga av. Tack och lov räddades hon och förhoppningsvis har de lärt sig något (detta var många år sen) så att de kollar upp folk lite bättre. 

Jag skulle behöva en, men är livrädd för narkos då min mamma knappt går att väcka ur den. Jag skulle hellre vilja prova metoden med en ballong i magen, men den måste jag isf bekosta själv verkar det som. Jag ska kolla upp det. 

Sötsuget vet jag inte om det försvinner, men är det enkom det så rekommenderar jag hypnosterapi. Jag testade en gång och hade inget sötsug på 10 dagar. Dumt nog följde jag inte rekommendationen om att gå en gång i veckan i ca 6 v eller lite mer (de flesta behövde 6 v sa terapeuten) för jag var inte riktigt beredd att satsa på viktnedgång. Har en del sykiska problem jag behöver komma över först. 

• Anonym (Överviktsop?)

Det verkar som att matmissbruk och alkoholberoende ligger nära varann. 

Livet kan vara ganska svårt att hantera och en tung kropp ökar fysisk och psykisk ohälsa.

Men efter vad flera av er skriver börjar jag fundera kring om det helt enkelt är tvärtom att fysisk och psykisk ohälsa bidrar till en tung kropp.

• Anonym (Anonyym)

Jobbar på en kirurg avd. Har jobbat där ett år. På det året har tre st ny opade gbp legat inne för post op komplikationer. Känns som lite, med tanke på hur många som säkert görs på en vecka. 

• HSL7510

Var på nyheterna i veckan om en som dog av ballong i magen , och sökt för magont.

• Anonym (kbvg)
    HSL7510 skrev 2024-07-09 21:44:44 följande:

Var på nyheterna i veckan om en som dog av ballong i magen , och sökt för magont.

Tack för info! Då avstår jag en sådan och testar hypnosterapi. Testade en gång då det var gratis, men avstod sen pga kostnaden. Jag hade dock inget som helst sötsug på en dryg vecka.

Men jag får ta mig råd helt enkelt, tror att en del av det går att få via friskvårdsersättningen från jobbet. 

• Anonym (M)
    HSL7510 skrev 2024-07-09 21:44:44 följande:

Det har inte ens att göra med viktoperation så varför ens ta upp det... 
  • Anonym (Jonte)

Min fru gjorde en GP för 10 år sen. Hon hade inget matmissbruk utan var elitidrottare som fick problem med sköldkörteln och hormoner och dubblerade nästan sin vikt på väldigt kort tid trots intensiv träning. Hon kämpade tappert men läkarna sa att det inte lönade sig.  Hon behövde opereras innan hon fick andra problem som diabetes etc. 

Hon gick snabbt ned i vikt efter op och har stannat kvar där, troligtvis just för att matmissbruk inte var problemet.

Men hon ångrar sig och skulle aldrig rekommendera någon att göra det. Hon anser att hon inte fick tillräckligt med info om vad det faktiskt innebar resten av livet.

Känner också till några som gjort GP men gått upp igen. 

• Anonym (kbvg)
    Anonym (M) skrev 2024-07-24 20:06:48 följande:
    Det har inte ens att göra med viktoperation så varför ens ta upp det... 

För att jag i mitt svar nämnde den metoden som ett alternativ jag ville testa hellre än gpb då jag är rädd för narkosen. 

En mycket bra upplysning som jag är tacksam för. 

• Anonym (Överviktsop?)

Kanske bättre att prova läkemedelsbehandling som saxenda eller ozempic.

Någon med erfarenhet om det?

• Anonym (M)
    Anonym (Överviktsop?) skrev 2024-08-22 21:24:19 följande:

Kanske bättre att prova läkemedelsbehandling som saxenda eller ozempic.

Någon med erfarenhet om det?

Mysimba kan du också testa. Men oavsett så måste du ändra dina kostvanor och ditt tänk på mat. 
Svar på tråden Gastric bypass