Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

    Gastric bypass

    Nej, sötsuget efter godis och mat försvinner inte. 

    Man kan tyvärr få till att äta lika mycket som innan, men då mår man väldigt illa. Man också tyvärr töja ut magen igen. 

    Det viktigaste, oavsett viktminskningsmedod, är att ändra tänket på mat. Ändras inte det är en Gastri bypass att slänga pengar i sjön då risken är stor att du går upp allt och lite till efter några år. 

    Sedan finna det också mycket komplikationer kopplat till viktminskning operationer. Så tänk dig noga för innan du gör det. Och framförallt börja jobba med huvudet redan ju, ändra både kostvanor och framförallt tänket på mat. 

  • Anonym (M)
    Anonym (Överviktsop?) skrev 2024-06-27 22:13:15 följande:

    Tack så mycket för svar.
    Ja det är nog tyvärr mer komplext än att suget bara försvinner. Jag har provat så mycket och ser detta som en väg vidare. Men precis som ni skriver finns risker och om jag inte klarat ändra beteende innan så kanske inte operation fungerar heller.


    Nej, det kommer den inte att göra. 

    Testa Mysimba om du inte vill ta sprutor. Har du tur kanske du får den på högkostnadsskyddet. 
  • Anonym (M)
    Anonym (susan) skrev 2024-06-28 12:23:50 följande:

    Känner också en som gjort det, men hon är nu lika stor som innan. Hennes beteende kring mat har inte förändrats tyvärr!

    Hon har helt klart en ätstörning på något sätt. 

    Ett ingrepp är också alltid förenat med risker. Jag skulle hellre prova viktminskningsmedicin. Det är i alla fall bara att sluta om man mår dåligt av dem.


    Inte ätstörning "på något sätt" utan hon har en ätstörning. I likhet med andra som kämpar med övervikt. 
  • Anonym (M)
    HSL7510 skrev 2024-06-29 21:57:48 följande:

    Försök undvik operation. De flesta re normaliserar sin vikt efter ett par år iallafall. Och ingreppet är irreversibelt. Sen står man där med samma vikt igen men med problem med ta upp vitaminer etc. Kan även slå bakut och bli, med dödlig utgång. Tror hon Presleys dotter dog av det. Ozempric fungerar för en del. Inte alla. Själv prövat Saxenda . plus minus noll. Höga doser av omega 3 har dock hjälp. Sedan att gå mycket har hjälp. 


    Om man ändrar sitt ätbeteende och blir av med sin ätstörning så går man inte upp allt igen efter en operation, ozempic, sazenda, wygvy eller mysimba. Allt handlar om att man i tillägg måste ändra sitt ätbeteende. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Överviktsop?) skrev 2024-06-30 20:15:26 följande:

    Det verkar som att även om det finns metoder i form av operationer och mediciner så kommer man ändå inte ifrån att ta tag i sin kost, motion och mående.

    Är så arg på mig själv för att jag låtit det gå såhär långt. Borde sökt hjälp eller hittat nån form av självhjälp. Att det ska vara så svårt att göra förändringar.


    Nej, och det är en självklarhet..
  • Anonym (M)
    Anonym (Nykter alkoholist) skrev 2024-06-30 21:46:34 följande:

    Jag har träffat så många på AA möten som blivit alkoholister efter en sådan operation. smala är de men det är minst lika trasiga fortfarande 


    De hade blivit alkoholister med eller utan operation. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Nykter alkoholist) skrev 2024-07-01 20:30:40 följande:
    Alkoholen blir annorlunda i kroppen när du stympar vissa kroppsdelar så det är inte helt sant. Men absolut kan det vara så att personer med kraftig övervikt har en större risk för att ha problem med andra saker som då skulle kunna resultera i alkoholism också? 
    Man blir inte alkoholist vara för att man har gjort en viktminskningsoperation. Man hade blivit alkoholist även utan operationen. 
  • Anonym (M)
    HSL7510 skrev 2024-07-09 21:44:44 följande:

    Var på nyheterna i veckan om en som dog av ballong i magen , och sökt för magont.


    Det har inte ens att göra med viktoperation så varför ens ta upp det... 
  • Anonym (M)
    Anonym (Överviktsop?) skrev 2024-08-22 21:24:19 följande:

    Kanske bättre att prova läkemedelsbehandling som saxenda eller ozempic.

    Någon med erfarenhet om det?


    Mysimba kan du också testa. Men oavsett så måste du ändra dina kostvanor och ditt tänk på mat. 
Svar på tråden Gastric bypass