Inlägg från: Anonym (Överviktsop?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Överviktsop?)

Gastric bypass

Jag står med tusen frågor om denna operation.

Vore så värdefullt om någon ville dela med sig av erfarenheter.

Försvinner suget efter sötsaker? Eller finns suget kvar bara att man inte fixar att äta lika stor mängd?

Känner man hunger på samma sätt som innan om man ätit för lite en dag?

Blir livet lättare/roligare i allmänhet?  Är det något som blir svårare?

• Svar på tråden Gastric bypass
  • Anonym (Överviktsop?)

Tack så mycket för svar.
    Ja det är nog tyvärr mer komplext än att suget bara försvinner. Jag har provat så mycket och ser detta som en väg vidare. Men precis som ni skriver finns risker och om jag inte klarat ändra beteende innan så kanske inte operation fungerar heller.

• Anonym (Överviktsop?)

Tack ni som skriver.
    Jag skulle verkligen behöva ta tag i all skit jag varit med om. Mår så dåligt. Det känns ibland som att om jag bara blir av med min övervikt så ordnar sig resten. Men att göra en operation kan ju också ta på kropp och psyke.

Men jobbigt att vara såhär tung också. Svårt att röra mig. Ett elände att hitta kläder. Ingen ork att göra någonting.

Till och med en läkare har sagt till mig att jag nog inte kommer kunna gå ner annat än med operation. Men jag vet inte om det kommer fungera ändå om suget ändå finns där.

• Anonym (Överviktsop?)

Tack. Ja jag måste göra något åt mitt mående. Det här är inget liv. 

• Anonym (Överviktsop?)

Det verkar som att även om det finns metoder i form av operationer och mediciner så kommer man ändå inte ifrån att ta tag i sin kost, motion och mående.

Är så arg på mig själv för att jag låtit det gå såhär långt. Borde sökt hjälp eller hittat nån form av självhjälp. Att det ska vara så svårt att göra förändringar.

• Anonym (Överviktsop?)
    Anonym (Gbp) skrev 2024-06-30 21:11:00 följande:

Jag har gjort en gbp för 10 år sedan. Jag gick ner från 145 till 90 kg och där ligger jag fortfarande på. 

Det är det bästa beslutet jag tagit och fick verkligen livet tillbaka. Tyvärr är de som man hör missnöje från är de som inte haft en lyckad operation. Man ska vara medveten om att det krävs en omställning i sina matvanor och att det är livslångt. Jag har inte haft några komplikationer och mår hur bra som helst. Jag har inga bristsjukdomar och mina tänder är intakta. 

Så operation är ingen quick-fix. Dock är en spark i arslet för en omställning. Sen är det sjukt motiverande att man tappar så snabbt i vikt
    . Bra jobbat! Hur var ditt mående innan på?
    Känner du sug på samma sätt som innan?

• Anonym (Överviktsop?)

Bra jobbat!

Hur var ditt mående innan operationen? 

Känner du lika mycket sug efter sötsaker och mat nu som tidigare?

Tror du att du fixat samma viktnedgång på annat sätt än operation?

• Anonym (Överviktsop?)

Ja det är viktigt att ta hand om alla bitar har jag förstått.

Det vore toppen om det skulle funka utan operation. Gäller att orka hålla i. Svårt. 

Alkoholism är också ett sätt att döva psykisk ohälsa.

• Anonym (Överviktsop?)

Bra jobbat att du tagit dig från alkohol.

Ja, jag är nog ganska sårbar och har svårt att stå emot begär tyvärr.

• Anonym (Överviktsop?)
    Anonym (M) skrev 2024-07-01 15:39:59 följande:
    Nej, och det är en självklarhet..
    Sant. Jag behöver bara resonera lite både med mig själv och andra. Försöker hitta motivation att göra något åt min situation. Med eller utan operation.
  • Anonym (Överviktsop?)

Det verkar som att matmissbruk och alkoholberoende ligger nära varann. 

Livet kan vara ganska svårt att hantera och en tung kropp ökar fysisk och psykisk ohälsa.

Men efter vad flera av er skriver börjar jag fundera kring om det helt enkelt är tvärtom att fysisk och psykisk ohälsa bidrar till en tung kropp.

• Anonym (Överviktsop?)

Kanske bättre att prova läkemedelsbehandling som saxenda eller ozempic.

Någon med erfarenhet om det?

Svar på tråden Gastric bypass