• Anonym (Trötta)

    Utökat dagis?

    Jag och min sambo jobbar båda skift. 
    Våran dotter är nu 2 1/2 år. Hon går på dagis 11-14.30 4 dagar i veckan.

    Jag jobbar 14-23.30 hemma ca 12. Sen äter duschar jag men med sömnsvårigheter somnar jag sällan innan kl 02. Dottern går sen upp kl 05-06. Likadant för sambon men han slutar 00 hemma runt kvart i 1. 

    Vi känner båda två att vi ät trötta och orkat knappt jobba. Kan man få utökat dagis om man tex får läkarintyg ? Skulle göra mycket om man kunde lämna halv 10 tex och sova 1 timme innan jobb

  • Svar på tråden Utökat dagis?
  • Jemp

    Jag skulle tro att det är olika på olika ställen, men att många skulle acceptera det. Läkarintyg kanske är svårare att få.

    Men jag förstår inte riktigt. Barnets tider idag stämmer ju inte överens med era arbetstider? Var är hon när ni jobbar? Eller om ni går omlott kan det ju inte vara ett stort problem?

  • Anonym (?)

    Vem är med dottern hela eftermiddagarna/kvällarna?

    Kan du inte säga till dagis att du har andra arbetstider än du har, eller kräver de intyg?

    Möjlighet att byta till andra skift?

  • Anonym (?)
    Anonym (?) skrev 2024-06-27 12:10:17 följande:

    Vem är med dottern hela eftermiddagarna/kvällarna?

    Kan du inte säga till dagis att du har andra arbetstider än du har, eller kräver de intyg?

    Möjlighet att byta till andra skift?


    Vad jag menar är att du skulle ju egentligen dottern på dagis ca 13:30 till 18:30 (många dagis stängningstid).
    Det är 5 timmar. 
    Ha då istället 8:30-13:30 om du vill. Också 5 timmar.
  • Anonym (M)
    Anonym (Trötta) skrev 2024-06-27 12:05:01 följande:
    Utökat dagis?

    Jag och min sambo jobbar båda skift. 
    Våran dotter är nu 2 1/2 år. Hon går på dagis 11-14.30 4 dagar i veckan.

    Jag jobbar 14-23.30 hemma ca 12. Sen äter duschar jag men med sömnsvårigheter somnar jag sällan innan kl 02. Dottern går sen upp kl 05-06. Likadant för sambon men han slutar 00 hemma runt kvart i 1. 

    Vi känner båda två att vi ät trötta och orkat knappt jobba. Kan man få utökat dagis om man tex får läkarintyg ? Skulle göra mycket om man kunde lämna halv 10 tex och sova 1 timme innan jobb


    Är det inte bättre att byta arbete? Är ni trötta redan nu, så blir det inte bättre i framtiden. 
  • Anonym (Trötta)

    Vi jobbar varannan vecka fm då jobbar ju den andra kväll. Vi arbetar båda inom industrin. Så byta jobb hjälper ju ofta inte då det Vi jobbar med nästan alltid är skiftgång. De har funkat bra med de äldre barnen då de gått i skolan och man kunnat vilat innan arbetet. 

  • Jemp
    Anonym (Trötta) skrev 2024-06-27 12:45:05 följande:

    Vi jobbar varannan vecka fm då jobbar ju den andra kväll. Vi arbetar båda inom industrin. Så byta jobb hjälper ju ofta inte då det Vi jobbar med nästan alltid är skiftgång. De har funkat bra med de äldre barnen då de gått i skolan och man kunnat vilat innan arbetet. 


    Vad gör du de 2.5 timmarna hon är på förskolan innan du åker till jobbet i nuläget då? 


    När börjar den som jobbar fm, måste det vara kvällsarbetaren som går upp med barnet? 

  • Anonym (Annan mamma)

    Eftersom ni båda jobbar 2skift får ni n minst 5000 kr mer i månaden än om båda jobbat dag.
    Ni har rätt att gå ner i arbetstid.
    Tex den som jobbar dag börjar kl nio ( fördel för båda) eller så tar ni hela dagar ledigt.

  • Anonym (Eg)
    Anonym (Annan mamma) skrev 2024-06-27 16:54:00 följande:

    Eftersom ni båda jobbar 2skift får ni n minst 5000 kr mer i månaden än om båda jobbat dag.
    Ni har rätt att gå ner i arbetstid.
    Tex den som jobbar dag börjar kl nio ( fördel för båda) eller så tar ni hela dagar ledigt.


  • Anonym (Eg)
    Anonym (Annan mamma) skrev 2024-06-27 16:54:00 följande:

    Eftersom ni båda jobbar 2skift får ni n minst 5000 kr mer i månaden än om båda jobbat dag.
    Ni har rätt att gå ner i arbetstid.
    Tex den som jobbar dag börjar kl nio ( fördel för båda) eller så tar ni hela dagar ledigt.


    5000? hur vet du att de får så mycket lön? Tex vet folk som jobbat så i vården och då ger skift INTE 5000 kr mer i lön! 
  • Anonym (Trötta)
    Jemp skrev 2024-06-27 15:01:20 följande:

    Vad gör du de 2.5 timmarna hon är på förskolan innan du åker till jobbet i nuläget då? 


    När börjar den som jobbar fm, måste det vara kvällsarbetaren som går upp med barnet? 


    Vi börjar 05.40 så jag åker hemifrån kl 05.  Jag är hemma från 11.30-13.15 då äter jag lunch och sambon åker 12.30 eftersom han inte äger en bil.
  • Anonym (Trötta)
    Anonym (Annan mamma) skrev 2024-06-27 16:54:00 följande:

    Eftersom ni båda jobbar 2skift får ni n minst 5000 kr mer i månaden än om båda jobbat dag.
    Ni har rätt att gå ner i arbetstid.
    Tex den som jobbar dag börjar kl nio ( fördel för båda) eller så tar ni hela dagar ledigt.


    Vi får verkligen inte ut 5000 mer i lön. Knappt 1500 var. Men tack för alla svar.
  • Anonym (trött)
    Anonym (Trötta) skrev 2024-06-27 12:05:01 följande:
    Utökat dagis?

    Jag och min sambo jobbar båda skift. 
    Våran dotter är nu 2 1/2 år. Hon går på dagis 11-14.30 4 dagar i veckan.

    Jag jobbar 14-23.30 hemma ca 12. Sen äter duschar jag men med sömnsvårigheter somnar jag sällan innan kl 02. Dottern går sen upp kl 05-06. Likadant för sambon men han slutar 00 hemma runt kvart i 1. 

    Vi känner båda två att vi ät trötta och orkat knappt jobba. Kan man få utökat dagis om man tex får läkarintyg ? Skulle göra mycket om man kunde lämna halv 10 tex och sova 1 timme innan jobb


    Framför allt så känns det inte rimligt för er dotter att ha så korta och konstiga dagar på förskolan. De flesta förskolor har väl sin planerade verksamhet förlagd till förmiddagen, så det missar hon i princip alltid? Hon kommer alltså i princip till lunch, sedan vila och sen lite fri lek? 

    Hon borde kunna gå 9-14.30 i alla fall. För sin egen skull, inte för att ni är trötta. 

    Läkarintyg som riktar in sig på ert föräldrabehov kommer inte att fungera. Däremot något som hävdar att förskolan behövs för barnets utveckling, och att hon missar nästan all verksamhet när hon har så konstiga tider på förskolan.

    Om hon fyller 3 år i år så har hon rätt till allmän förskola från och med i höst. Det kanske kan underlätta i era diskussioner med förskolan. 
  • Anonym (Trötta)
    Anonym (trött) skrev 2024-06-28 09:25:34 följande:
    Framför allt så känns det inte rimligt för er dotter att ha så korta och konstiga dagar på förskolan. De flesta förskolor har väl sin planerade verksamhet förlagd till förmiddagen, så det missar hon i princip alltid? Hon kommer alltså i princip till lunch, sedan vila och sen lite fri lek? 

    Hon borde kunna gå 9-14.30 i alla fall. För sin egen skull, inte för att ni är trötta. 

    Läkarintyg som riktar in sig på ert föräldrabehov kommer inte att fungera. Däremot något som hävdar att förskolan behövs för barnets utveckling, och att hon missar nästan all verksamhet när hon har så konstiga tider på förskolan.

    Om hon fyller 3 år i år så har hon rätt till allmän förskola från och med i höst. Det kanske kan underlätta i era diskussioner med förskolan. 
    Ja vi har tyckt tiderna varit väldigt dumma sen de blrjadr i januari. Från början fick vi bara ha 13.15 -14.30. Så hon äter lunch, sen sover de och runt 12-12.30 vaknar de andra barnen sen äter de mellanmål kl 14. Så hon missar ju allt de pedagogiska. 
    Hon fyller 3 år i januari. Men ska ta diskussionen med bvc och se om de kan hjälpa till då flickan även är sen med talet. 
  • Anonym (Trötta)
    Anonym (JB) skrev 2024-06-28 16:52:20 följande:

    Gå ner i tid?


    Ekonomin tillåter dessvärre inte det i dagsläget. Ingen har oss har speciellt bra lön. Inte alla som har råd att gå ner i arbetstid! Men tack för tipset!
  • Hyllemor

    Prata med socialtjänsten här! Ring dit och förklara vad ni behöver hjälp med. De kommer att göra en utredning, men om ni båda är med på denna och vet att ni behöver hjälp så kommer det att bara krävas ett par möten. Därefter kan ni få mer tid på förskolan. (Jag antar här att ni har försökt få utökad tid men blivit nekade.)

Svar på tråden Utökat dagis?