Tom Araya skrev 2024-08-22 22:32:50 följande:
Många tycks missuppfatta uttrycket och tror det måste handla om en uppoffring, men det finns ju många sätt man kan behöva kompromissa på och många omständigheter man måste kompromissa om. Att ha 5 aktiviteter som man alla älskar kan ändå behöva kompromisser vad det gäller tid, kanske också av energi och ekonomi. Men gör man något man älskar så känns det ju inte som en kompromiss i den meningen att det skulle vara en uppoffring att göra det.
Du tycks vara en av ganska få i tråden som förstår detta.
Det är du som har missuppfattat ordet kompromiss. Kompromiss innebär att man har
olika viljor, och
anpassar sig.
Det handlar inte om att man inte kan göra allt man älskar samtidigt. Om både du själv, och din kvinna, tycker lika mycket om oralsex, vaginalt sex och analsex, är det inte en kompromiss att ni inte kan göra allt samtidigt.
En kompromiss handlar olika viljor, och som kräver eftergifter och uppoffringar, men som man kan acceptera.
Mitt förra sexliv var fyllda av kompromisser och jag tror att det var en viktig anledning till att det blev så trist.
När barnen var små, var det naturligt att behöva
anpassa sexlivet efter situationen. Vi var tvungen att vänta till lämpliga tillfällen.
Det var vi dock helt överens om. Ingen kompromiss alltså. På den tiden kändes det bra, och det var faktiskt då vårat sexliv var som bäst.
Senare, var vi fortfarande beroende av att anpassa oss till barn, jobb osv, men
det som blev kompromiss oss emellan var att han mest hade lust på morgonen och jag senare på dagen, eller kvällen. Det gjorde att
väldigt många tillfällen var kompromisser.
Tex vaknade jag ofta att han stötte på mig med sin kuk, vilket gjorde mig irriterad (först och främst) för jag ville verkligen sova. Ibland ställde jag upp, bara för att få somna om, ibland hoppades jag att få lust. Ofta kändes det trögt i början. Det hände att jag kom igång, och till och med fick orgasm, men ofta var det ganska ansträngande väg dit, där jag fick spänna mig mycket och orgasmen blev rätt mekanisk.
Ibland valde valde vi att vänta till efter frukost. Tex föreslog jag det. Det fungerade ibland bra, men ibland kändes det som en plikt att göra det. Något jag "lovat".
Ibland tillfredsställde jag honom. Ibland hade jag mer lust att göra det, men ibland var det bara något jag gjorde för att få lugn och ro.
Ibland väntade vi till kvällen och det gick ofta dåligt, för då var han för trött. Ibland ville både han och jag på kvällen och då blev det bra. Om jag hade tillfredsställt honom på morgonen, kunde han lova att ge mig njutning på kvällen, men det gick aldrig. De få gånger han försökte var så oengagerade att jag tappade all lust.
Nu kan man ju tro att vi alltid hade dåligt sex, men så var det inte (visserligen var det aldrig så bra som mitt nuvarande men ändå).
Det hände ju tex att jag faktiskt hade lust på morgonen, och då gick det jättebra.
Eller så blev morgonen aldrig ett alternativ. Ingen tänkte på sex. Det var jobb och annat som väntade och då kanske vi båda ville ha sex på kvällen, eller oväntat mitt på dagen.
Det som skiljer från min förra relation är att
vi faktiskt bryr oss om varandra mer. Dessutom ger vi varandra annan njutning, som smekningar som är sköna på ett mer avslappnande sätt. Massage mm.
Vi tar tar helt enkelt mycket på varandras kroppar och det gör att steget till sex alltid är så nära. Vi har inte heller något tydligt mål. Det får bli som det blir. Vi gör det som är skönt, vi tycker om att ge varandra njutning, och det finns liksom inget att "backa från" . Det känns helt annorlunda bara. En annan anledning att det är så avslappnat tror jag är att oral och smeksex är bådas favorit, det vi njuter mest/, lättast av. Då är det mer naturligt att inte båda njuter fysisk samtidigt (69 är inget för oss)