• New  Dawn

Frun tar inga initiativ

Tom Araya skrev 2024-08-15 14:32:44 följande:
    Jo men det är väl klart man vill ge njutning till den man älskar.

Att man gör något för sin partners skulle behöver heller inte innebära att man gör något mot sin egna vilja.

Men finns alternativ om man fokuserar på sig själv och sina favoriter, så är det i ändå principiellt någon grad av uppoffring att istället fokusera på vad partnern är extra förtjust i, även om det inte känns så.
    Det här kanske gäller för dig, men om du tänker att du är nyförälskad,  kanske du mer kan förstå känslan av att man verkligen vill ge njutning, minst lika mycket som att ta emot. Trots man kunde välja att bara ha sex för egen njutning.

Sex handlar om så mycket mer än att tillfredställa sina egna behov. 

Du måste förstå att det inte är en uppoffring, eller kompromiss, för personer som tycker om, älskar, att ge njutning.
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • New  Dawn
    Tom Araya skrev 2024-08-18 20:08:10 följande:
    Det mesta mesta av kompromisser jag dagligen gör är inte mot min vilja utan handlar mest om att för stunden prioritera av olika saker jag vill göra eller som jag behöver göra (jo, även sk "måsten" som att tvätta kan ses som att den görs utefter vilja, eftersom jag vill ha rena kläder och det rätt ofta är min vilja som styr vilken dag jag väljer att göra det på).
    Allt detta gör jag utan excell-ark och ofta utan att ens tänka på det som en kompromiss. Jag är en vuxen människa och då kommer sådant automatiskt med olika aspekter att ta hänsyn till.
    Alla beslut i vardagen ser du som en kompromiss alltså? 

I varje stund gör man val. Från det att du vaknar på morgonen. Att du ens stiger upp är ett val. Vilka kläder du tar på dig. Vad du äter. Vad du väljer att säga, eller inte säga, till grannen, osv.
    Allt det jag nämner här ovan, är det kompromisser? 
    När är det man gör dagligen inte en kompromiss? 
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • New  Dawn
    Tom Araya skrev 2024-08-20 21:06:22 följande:
    Det mesta innebär någon form av kompromiss, ja. Fördelningen av min tid och energi på en mängd olika saker jag bör, vill eller måste göra innebär kompromisser. Även valet mellan olika saker jag älskar att göra innebär en kompromiss, eftersom jag inte kan göra alla samtidigt.
    Kompromiss handlar i många fall om att skapa en balans.
    Det stämmer inte.
    Läs igenom vad en kompromiss kännetecknas av. Du har ju själv citerat massor. 
    En kompromis handlar om när det finns två olika viljor/behov, mellan två eller flera personer (parter) som man behöver jämka ang. Man måste alltså göra någon typ av eftergift som alla kan acceptera. Det är alltså en anpassning, eller överenskommelse mellan minst två personer. 

Din uppfattning om kompromisser, skulle i så fall innebära flera tusentals kompromisser varje dag även om man är helt själv. Det är inte vad man kallar kompromiss.

Alla val, dagarna igenom, har egentligen många alternativ. Allt du säger, och gör skulle du kunna göra annorlunda. Ibland lite annorlunda, ibland väldigt annorlunda. 
    Anpassningar, till tex sociala spelregler, som att inte ha sex inför barn, offentligt, eller hos middagsgäster, är inte en kompromiss. Det är en anpassad till sociala krav, lagar, och normer. 
  • New  Dawn
    Anonym (kvinna) skrev 2024-08-20 11:32:42 följande:
    Jag ser det inte lika svart och vitt. T.ex. gillar jag inte ridställningen lika mycket som missionären, men jag har ändå ofta sex i den eftersom min partner gillar den. Jag kan njuta fast det inte är den bästa ställningen för mig. Men jag skulle självklart inte göra något som jag avskyr.
    Skulle du hellre vilja att ni bara hade sex så att du njöt? 

Att man gör saker för att den andre ska njuta, när man har sex, tycker jag är fullkomligt naturligt.
    Skulle aldrig känna behov av att kompromissa för det . Sex ska ju båda njuta av tycker jag. 
  • New  Dawn
    Anonym (kvinna) skrev 2024-08-21 08:59:42 följande:
    Ja, tyvärr präglas denna tråd av bristande nyansering, vilket man i och för sig inte borde bli förvånad över eftersom det är något som är symtomatiskt för FL.
    Hur skulle du vilja att sexlivet såg ut om du inte kompromissade? 
  • New  Dawn
    Anonym (kvinna) skrev 2024-08-19 19:22:07 följande:

Det verkar som om ni har stora problem i förhållandet, även när det gäller annat än sexlivet. Sen förstår jag inte hur det går ihop att du klagar på hennes initiativförmåga och sen tycker att det är genomruttet att hon tar initiativ dagen efter att ni pratat om sexlivet.

Ja, det är väldigt märkligt att han inte uppskattar att hon lyssnar på honom och faktiskt tar initiativ. 
    Att han bara ser det genomruttet säger nog en del om relationen i stort. 
  • New  Dawn

Det är skrämmande så individualistiskt samhälle vi lever i! Jag trodde faktiskt att det skulle vara mer vanligt och naturligt att tycka att båda ska njuta av sex, och att man var mer beredd, och hade mer lust, att engagera sig i det. 

Jag trodde särskilt att människor som gillar sex, var mer aktiva och engagerade i den andres njutning. 

• New  Dawn
    Anonym (Big dick) skrev 2024-08-21 18:06:47 följande:

Är också man i 40 års åldern i en relation som involverar småbarn. Skulle kunnat vara jag som skrev din tråd men med den skillnaden att hon vill ligga oftare än mig. Har försökt att påtala att jag inte kan ligga med henne när hon beter sig som en häxa. 

Jag har sexlust men bara inte med henne, suktar likt dig efter att få känna mig åtråvärd. I mitt förra förhållande så visade vi varandra uppskattning men här är det ensidigt. 

Gällande initiativ till sex så är det alltid jag som får börja, förstår inte varför hon ska ha så svårt för det. 

Varför vill du ha sex med en häxa? Och varför är du tillsammans med denna kvinna.
    Nu har du ju dessutom inte ha så mycket sexlust med henne. 
  • New  Dawn
    Motherinlaw skrev 2024-08-21 18:08:31 följande:
    Han menar ju såklart att han vill att hon ska ta initiativ utan att han ska behöva lotsa henne. Jag som man förstår honom där..
    Ja, men samtidigt riskerar han ju bara att göra allt värre. Hon lär bli ännu mindre sugen, att ta initiativ, när han är så bitter, och stöter bort henne. Jag tror att det är bättre att försöka få sexet  till något bra, och kanske prata lite efter, på ett lite  mer kärleksfullt sätt 
  • New  Dawn
    Anonym (kvinna) skrev 2024-08-21 21:30:37 följande:
    Nej, det skulle jag så klart inte. Vad jag menar är att även om man inte har sex på ett sätt som är hundra procent optimalt för en själv kan man njuta av det eftersom partnern gillar det. Det måste inte vara så att man antingen är totalt såld på att göra en sak eller ogillar det, utan det finns nyanser däremellan.
    Nej precis så. Jag tycker det är helt naturligt. Sex som bara optimerar ens egen njutning hela tiden skulle inte funka. Det är ju lika viktigt att göra något den andre blir kåt av och njuter av.
    Så vad är det då du kompromissat med?
  • New  Dawn
    Anonym (kvinna) skrev 2024-08-21 21:45:54 följande:
    Jag har inte sett att någon skrivit att man bör ha sex som man inte njuter av, men jag kanske har missat något.
    Jag vet inte om du citerade rätt inlägg nu. Det jag skrev, i det inlägg du nu svarar på, handlade ju om det individualistiska synsättet, att hela tiden ha sig själv i fokus när det kommer till sex. 
    Jag förstår inte hur man kan se det som en uppoffring, eller en kompromiss, att göra så den andre blir kåt och njuter,  även om det inte innebär maximal fysisk njutning för en själv hela tiden.. Sex är ju så mycket mer. 

Jag tycker visserligen inte man ska göra något mot sin vilja, men jag vet inte varför du skriver så till mig.
  • New  Dawn
    Anonym (kvinna) skrev 2024-08-21 21:37:34 följande:
    Det vore naturligtvis kul om vi gillade att göra exakt samma saker lika mycket. Men även om det inte är så fungerar det bra, så länge som man inte gör något som man egentligen inte vill.
    Så du skulle helst slippa de delarna där du fokuserade på hans njutning?

Tror du han känner lika?
    Jag gissar att han gör något under sexakten för att du ska njuta, men som för stunden inte ger honom exakt samma njutning, eller som kanske inte ens ger honom fysik njutning.
    Tro du att han ser de delarna som något hans helst skulle slippa, att det egentligen är en uppoffring en kompromiss, att han gör detta. 
  • New  Dawn
    Anonym (kvinna) skrev 2024-08-22 08:15:01 följande:
    New Dawn skrev 2024-08-22 06:24:22 följande:
    Så du skulle helst slippa de delarna där du fokuserade på hans njutning?

Tror du han känner lika?
    Jag gissar att han gör något under sexakten för att du ska njuta, men som för stunden inte ger honom exakt samma njutning, eller som kanske inte ens ger honom fysik njutning.
    Tro du att han ser de delarna som något hans helst skulle slippa, att det egentligen är en uppoffring en kompromiss, att han gör detta. 

I idealfallet skulle vi göra något som vi båda älskar att göra jättemycket. Men eftersom det inte är realistiskt att sexlivet ser ut så hela tiden så är det gott nog att ibland göra saker som jag njuter mindre av, så länge jag fortfarande njuter av det. Det innebär inte att jag helst skulle slippa delarna där jag fokuserar på hans njutning, utan det handlar om att ge och ta, vilket jag ser som en kompromiss. 

Jag skrev att man inte ska göra något som man inte vill eftersom jag tydligt ville poängtera, både för dig och andra som läser tråden, att det inte innebär att man gör något mot sin vilja bara för att man gör något som man gillar mindre än andra saker.

Okej, jag, till skillnad från dig känner verkligen vill ge njutning, trots att jag inte njuter av det själv.

Idealfallet, för oss, är att sex är kravlöst, lättsamt, och fokuserar på njutning. Men det betyder inte att vi måste njuta fysiskt samtidigt. Jag tycker om att engagera mig endast i hans njutning, att kunna styra den, att se, känna och höra hur han njuter. Jag tycker också själv om att ta emot njutning, och att hänge mig och flyta med. Han gillar  det lika mycket som jag. 
  • New  Dawn
    Tom Araya skrev 2024-08-22 22:32:50 följande:
    Många tycks missuppfatta uttrycket och tror det måste handla om en uppoffring, men det finns ju många sätt man kan behöva kompromissa på och många omständigheter man måste kompromissa om. Att ha 5 aktiviteter som man alla älskar kan ändå behöva kompromisser vad det gäller tid, kanske också av energi och ekonomi. Men gör man något man älskar så känns det ju inte som en kompromiss i den meningen att det skulle vara en uppoffring att göra det.
    Du tycks vara en av ganska få i tråden som förstår detta.
    Det är du som har missuppfattat ordet kompromiss. Kompromiss innebär att man har olika viljor, och anpassar sig. 
    Det handlar inte om att man inte kan göra allt man älskar samtidigt. Om både du själv, och din  kvinna, tycker lika mycket om oralsex, vaginalt sex och analsex, är det inte en kompromiss att ni inte kan göra allt samtidigt.
    En kompromiss handlar olika viljor, och som kräver eftergifter och uppoffringar, men som man kan acceptera. 

Mitt förra sexliv var fyllda av kompromisser och jag tror att det var en viktig anledning till att det blev så trist. 

När barnen var små, var det naturligt att behöva anpassa sexlivet efter situationen. Vi var tvungen att vänta till lämpliga tillfällen. Det var vi dock helt överens om. Ingen kompromiss alltså. På den tiden kändes det bra, och det var faktiskt då vårat sexliv var som bäst. 

Senare, var vi fortfarande beroende av att anpassa oss till barn, jobb osv, men det som blev kompromiss oss emellan var att han mest hade lust på morgonen och jag senare på dagen, eller kvällen. Det gjorde att väldigt många tillfällen var kompromisser. 

Tex vaknade jag ofta att han stötte på mig med sin kuk, vilket gjorde mig irriterad (först och främst) för jag ville verkligen sova. Ibland ställde jag upp, bara för att få somna om, ibland hoppades jag att få lust. Ofta kändes det trögt i början. Det hände att jag kom igång, och till och med fick orgasm, men ofta var det ganska ansträngande väg dit, där jag fick spänna mig mycket och orgasmen blev rätt mekanisk. 
    Ibland valde valde vi att vänta till efter frukost. Tex föreslog jag det. Det fungerade ibland bra, men ibland kändes det som en plikt att göra det. Något jag "lovat". 
    Ibland tillfredsställde jag honom. Ibland hade jag mer lust att göra det, men ibland var det bara något jag gjorde för att få lugn och ro. 
    Ibland väntade vi till kvällen och det gick ofta dåligt, för då var han för trött. Ibland ville både han och jag på kvällen och då blev det bra. Om jag hade tillfredsställt honom på morgonen, kunde han lova att ge mig njutning på kvällen, men det gick aldrig. De få gånger han försökte var så oengagerade att jag tappade all lust.
    Nu kan man ju tro att vi alltid hade dåligt sex, men så var det inte (visserligen var det aldrig så bra som mitt nuvarande men ändå). 
    Det hände ju tex att jag faktiskt hade lust på morgonen, och då gick det jättebra. 
    Eller så blev morgonen aldrig ett alternativ. Ingen tänkte på sex. Det var jobb och annat som väntade och då kanske vi båda ville ha sex på kvällen, eller oväntat mitt på dagen. 

Det som skiljer från min förra relation är att vi faktiskt bryr oss om varandra mer. Dessutom ger vi varandra annan njutning, som smekningar som är sköna på ett mer avslappnande sätt. Massage mm. Vi tar tar helt enkelt mycket på varandras kroppar och det gör att steget till sex alltid är så nära. Vi har inte heller något tydligt mål. Det får bli som det blir. Vi gör det som är skönt, vi tycker om att ge varandra njutning, och det finns liksom inget att "backa från" . Det känns helt annorlunda bara. En annan anledning att det är så avslappnat tror jag är att oral och smeksex är bådas favorit, det vi njuter mest/, lättast av. Då är det mer naturligt att inte båda njuter fysisk samtidigt (69 är inget för oss) 
  • New  Dawn
    Anonym (kvinna) skrev 2024-08-23 07:32:24 följande:
    Ja, jag håller med dig. Men som sagt präglas denna tråd av svartvita resonemang och har spårat ur på klassiskt FL-vis, vilket inte minst de många inläggen med hätska personangrepp visar.
    Fast väldigt många inlägg förfasar sig över att jag försöker förklara att det inte är en kompromiss för mig att ge njutning. 
    Många här i tråden vill av någon outgrundlig anledning att det måste vara en kompromiss.

Jag utgår från ordet sanna betydelse. Där har VILJAN och KÄNSLAN  har  avgörande betydelse.
     Visst finns det personer som ser saker svart och vitt, men att använda ord med helt annan innebörd blir konstigt. 

Det är aldrig en kompromiss att vara överens. Det är inte heller en kompromiss att göra exakt det man vill. 
    De dagliga valen man gör. Tex att man måste tvätta för att få rena kläder, som Tom skrev, är inte heller kompromisser.
    Och, slutligen det är ingen kompromiss att behöva anpassa sig till normer, praktiska hinder, eller lagar 
    Dvs, att inte ha sex när man har middagsgäster, eller offentligt, bara för att man har lust, är ingen kompromiss 

• New  Dawn
    Anonym (kvinna) skrev 2024-08-23 14:51:47 följande:
    Jag tror att du missuppfattar mig. Jag menade att jag själv kan njuta av att ge njutning, även om det för tillfället inte är min kropp som stimuleras till njutning. Däremot skulle jag inte ge njutning om det fick mig att känna obehag. Förstår du bättre nu?
    Jag förstår inte vad du kompromissar med?
    Vad är din kompromiss?
  • New  Dawn
    Anonym (kvinna) skrev 2024-08-23 15:25:48 följande:
    Men ordets sanna betydelse är ju bredare än vad du tolkar den som. Att känslor och vilja jämkas samman utesluter ju inte att man gör något som man gillar men som är mindre tilltalande för en själv än andra alternativ. Vi kan ta exemplet med två personer i ett par som har olika preferenser när det gäller sexställningar. Om de ibland har sex i ställningar som den ena gillar mindre än en annan men ändå njuter av så innebär det att de går varandra till mötes genom att sammanjämka sina behov. För mig finns det en skala när det gäller hur mycket jag njuter av olika sexuella handlingar, och på den finns det flera grader mellan "jättemycket" och "inte alls". 
    Fast då innebär det ju att de, om de inte jämkar, inte kompromisser, bara har sex i den ställningar, de själva föredrar. Är det ens ett alternativ de skulle föredra? 
  • New  Dawn
    Anonym (kvinna) skrev 2024-08-23 15:28:55 följande:
    Se inlägg 476. Om du fortfarande inte förstår kan jag nog tyvärr inte hjälpa dig mer.
    Du jämkar, kompromissar, genom att ha sex i ställningar du själv inte tycker är lika sköna som andra. 
    Det innebär ju att ni, om du slutar kompromissa, endast har sex i dina favoritställningar. 
    För mig, är det en väldigt märklig tanke. 
  • New  Dawn
    Anonym (kvinna) skrev 2024-08-23 15:28:55 följande:
    Se inlägg 476. Om du fortfarande inte förstår kan jag nog tyvärr inte hjälpa dig mer.
    Jo jag kan förstå. Mitt ex var rätt mycket som dig. Min njutning var något något han helst ville skulle "skötas" i hans favoritställningar. Helst utan att han behövde engagera sig. Det var precis som för dig idealsexet, att han liksom inte behövde tänka på min njutning.
  • New  Dawn
    Anonym (kvinna) skrev 2024-08-24 09:10:23 följande:
    Jag förstår verkligen inte hur du kan misstolka mig så. Självklart vill jag tänka på min partners njutning. Vad jag menar är att det hade varit kul om vi hade gillat alla ställningar lika mycket, men sexlivet fungerar ändå väldigt bra eftersom vi kan njuta även utan att ha sex i favoritställningen och vi gillar att ge varandra njutning. Men jag tror att det är lönlöst att diskutera vidare med dig eftersom du har samma svartvita tänkande som andra i tråden, vilket dina insinuationer om att jag skulle vara ointresserad av att ge njutning visar.
    Okej.Jag utgår bara från det du har skrivit. Nej jag är inte svartvit alls. Det är du framhärdar att ni kompromissar, när det nu visar sig att ni inte gör det. 

Som du skriver här ovan kompromissar ni inte med något. Du vill ju ha sexlivet så, att ni har ställningar som ibland är bäst för dig, och ibland bäst för honom och ni båda gillar att ge njutning. 

En kompromiss handlar inte om att ni inte kan ha ett sexliv som bara finns i fantasin. (i ditt fall att ni hade gillat alla ställningar lika mycket) 
Svar på tråden Frun tar inga initiativ