New Dawn skrev 2024-08-15 21:01:57 följande:
Jag tror för övrigt inte bara vilka ord man använder är väsentligt.
Om man använder orden "ge och ta" för någon typ av millimeterrättvisa funkar inte det heller,
Vad gäller exemplet "initiativ", som ju tråden handlar om, så har vissa helt enkelt lättare att ta initiativ, andra, inte sällan kvinnor, har en mer responsiv sexlust. Det är lite som en sexuell läggning. Vissa behöver att den andre "startar".
Om man inte förstår den andre, och fastnar i att man måste "ge och ta" kan det försvåra den sexuella lusten, och i stället begränsa sexlivet med krav och spärrar.
Håller helt med om att sökandet efter millimeterrättvisa är extremt dödande i en relation och också väldigt ineffektivt.
Känner tyvärr folk som nästan för bok på hur många gånger den ena eller andra plockat ur diskmaskinen, tvättar, städat och liknande och lägger ner nästan mer energi på denna bokföring än på att få vardagen att fungera.
Jag brukar predika att vara energi och tidseffektiva.
Ett lite exempel gubben älskar att laga mat och är mycket bättre än vad jag på det. Jag kan finna det avkopplande på ett nästan meditativt sätt att stryka tvätten. Självklart är det då smartare att han lagar middag medans jag stryker utan att man för den skull har något poängsystem för en skjorta motsvarar 14 köttbullar eller liknande.
Har lite som filosofi att ju snabbare och ju mindre energi vi behöver lägga på att få vardagssysslorna avklarad ju mer tid och energi har vi över till saker vi tycker är roliga, så som att ta en tur på våra motorcyklar eller ha en mysstund.
Finns ett begrepp när man arbetar med arbetsgrupper. Vi är varandras arbetsmiljö. Vilket självklart kan översättas till att man i en relation är varandras vardag där man stöttar och lyfter varandra utifrån varandras förutsättningar, förmågor och kvaliteter.
En rolig övning som jag stulit från just arbetet med att få arbetsgrupper att fungera. En egentligen riktigt hemsk övning som går ut på att man fått en ny medarbetare i gruppen och hur man skall bete sig för att få den medarbetaren att sluta inom två veckor.
Bara att konstatera att människor är extremt kreativa när det gäller att frysa ut och få andra att känns sig värdelösa i både ord och handling. Självklar avslutas övningen med att man vänder på steken och skall hitta sätt att få den nya medarbetaren att känna sig uppskattad och välkommen. Slutar nästan alltid med att man mycket snabbt konstaterar att vi gör precis tvärtom mot när vi ville få den nya medarbetaren att sluta.
Denna övning fungerar väldigt bra även i andra sammanhang och inte minst i relationer.