Inlägg från: Anonym (Örjan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Örjan)

Frun tar inga initiativ

Anonym (Bra där!) skrev 2024-08-15 11:56:35 följande:

Tycker synd om TS, han har lämnat tråden för länge sen. Dags för mod. att låsa den och rensa bland de rena påhoppsinläggen.
    Till bdsm-kingarna, funkar stoppordet "lägg av nu för fan"?

Detta var faktiskt riktigt roligt.

Var det inte du som inte tyckte att samtycke var viktigt men ändå börjar du gasta om stoppord. 

Är det bara samtycke när det passar dig eller hur tänkte du nu. 
  • Anonym (Örjan)
    JayBerg skrev 2024-08-15 14:39:07 följande:

Du det tog tid.. Man är tröfattad samtidigt som hon var otydlig nog för en trögfattad en som jag.. tyvärr.....
    Alla är vi olika..

Men .. Vi har hittat dit, till slut! Via kombination av kommunikation, helt fel i försök, lyckade försök
    m.m. men bottnar i kommunikation mest ja.

Vad jag kan läsa här så tror jag faktiskt flera av er skulle förstå varandra MYCKET bättre om ni skulle prata öga mot öga och inte i skrift! Då skulle nog flera bättre förstå vad den andra lägger för mening i och använder olika ord.

Ord tolkas på många olika sätt här, helt normalt, så är det.

T.ex. i VÅRAT fall gillar jag sexiga underkläder, jag gör det!
    Men kvinna inte såå mycket... hon fattar typ bara inte poängen/ hon ser inte det sexiga i det 

Jag frågar inte (inte längre) om det men ibland, vi kan KALLA det att hon gör en liten "uppoffring", kommer hon med nåt litet sexigt på sig och JISSES vad jag uppskattar det! 

Säg att jag är bara en trött surgubbe just där o då men hon är sugen som fan men vill ju inte ha sex med en jävla surgubbe så KAN hon tänka sig att piffa till det lite!!
    för ser jag henne i nåt sånt blir det mer att hon får sex med sin tonårsSTENHårda man och inte med en jävla surgubbe..

Kanske nån tycker det är barnsligt men både hon och jag vet att det funkar på mig och att hon då kanske även kan lura "gubbfan" att ge henne en extra orgasm till o med.
    Men frågan kvarstår. Vad i detta är en kompromiss och en uppoffring.

Du får ursäkta men jag hänger inte med i ditt resonemang för fem öre.
  • Anonym (Örjan)
    Anonym (BB) skrev 2024-08-16 16:33:00 följande:

det är en enorm obalans i dina resonemang. allt går ut på att det är kvinnan som närmast diktatoriskt bestämmer allt inom samlivet. jag har inte en enda gång sett dig skriva att kvinnan också ska ta hänsyn till mannens känslor, lust och önskemål. du lägger all skuld och ansvar på männen. Väldigt enögt resonemang du har

Märkligt, då kan vi inte ha läst samma inlägg.
  • Anonym (Örjan)
    Anonym (Liten) skrev 2024-08-16 17:53:04 följande:

Det intressanta är att många män sällan lyssnar på dessa förklaringar och försöker förstå det.

Det glädjer mig oerhört att du skriver många män och inte generalisera och drar alla män över en kam även jag innerst inne hade hoppats på att du skrivit vissa eller ett fåtal män. 

Min förhoppning är att den övervägande delen av oss män är inkännande och omtänksamma. 

Utan att överdriva har jag extremt svårt för män som TOM ARAYA som alltid sätter sina behov och önskemål i första rummet och ser sex som något man kan köpslå om. 
  • Anonym (Örjan)
    New Dawn skrev 2024-08-16 18:17:01 följande:
    Jaså. Tycket du det. På vilket sätt? Berätta gärna för det stämmer inte, men texten påverkas ju av kontexten. 
    Nu skriver jag ju mest i den här tråden till män som erfarit olika problem med kvinnor som inte tar initiativ, eller liknande. Då utgår jag från det. 
    Jag tror dock att större problem i sexlivet, har en djupare och mer komplex grund, och tror att det ser olika ut i olika par.. Ibland kanske känslorna helt enkelt har dött och då spelar det ingen roll vad mannen gör. 
    Men ja, jag tror att kvinnor oftare än män har en längre startsträcka, och oftare en mer responsiv lust, och i dessa fall, kan det orsaka en obalans, särskilt när det gäller initiativ.
    Jag har aldrig sagt att männen ska lösa det. Det jag har sagt är att det först är när man förstår varandra, visa att man vill förstå som man kan hitta lösningar, men då måste ju även kvinnan visa vilja att förstå männens känslor. 
    Jag förslog tex till någon man här i tråden att han skulle berätta att han inte känner sig älskad när hon inte vill ha sex, eller berätta att han känner sig ledsen när inte sexlivet fungerar. Inte bara klaga på att sex blir för sällan. Jag rekommenderar frågan. "Vill du jobba med vårat sexliv. För det känns lite bra som det är nu" Tex.
    Jag tycker också att det är bra om man kan tillfredsställa varandra. Tex en avsugning.
    Om jag skulle ge råd till en kvinna som har problem med att ta initiativ, eller låg lust, skulle jag ställa olika frågor och tex föreslå att hon pratar med sin man om hur hon känner. Tex att hon blir stressad om inte lusten kommer och föreslå mer kravlös njutning, men även till kvinnor i dessa situationer brukar jag föreslå att hon kan ge honom njutning ibland. Jag tror det släpper "pressen" att alltid måsta bli synkade. Dessutom slipper ju mannen känna sexuell frustration., och kanske är det lättare att kvinnan kan njuta efter det. Eller någon dag efter. Dock tror jag inte det funkar om det är för stor skillnad på lust. 
    Lägg ingen energi på att försöka förklara för folk som ändå inte vill lyssna och som bara vill provocera. 

I övrigt ett klokt inlägg.
  • Anonym (Örjan)
    Anonym (Lars-Åke) skrev 2024-08-16 19:47:37 följande:
    OK, då har vi helt olika definition av kompromiss. Min är att man går varandra till mötes och hittar en lösning som båda kan acceptera.

Wikipedia:

"En kompromiss är en överenskommelse mellan två eller flera parter som nåtts genom ömsesidiga eftergifter, där de inblandade parterna ger upp några av sina ursprungliga krav eller positioner för att komma fram till en lösning som alla parter kan acceptera. Att kompromissa är en vedertagen och allmänt accepterad social problemlösningsmetod."
    Antingen är du helt jävla dum i huvudet eller så vill du bara provocera.
  • Anonym (Örjan)
    Tom Araya skrev 2024-08-16 22:09:57 följande:
    Vem är det som är blåst?! Varifrån fick du att jag jämför rockband med sex?
    Jag pratar om relationer och hur en uppoffring av egen vilja kan se ut, men du fattar bara inte. Du kan inte överföra principer till andra sammanhang. Det är inte mitt problem, utan ditt. 
    Du har uppenbarligen stora problem.
    På vilket sätt tänkte du att principer runt val av restaurang på minsta vis kan jämföras eller vara tillämpliga när det kommer till sex.

För att var extremt mild, jag skäms som fan över att det finns män som du, som uppenbarligen använder kuken som det tänkande organet i relation med kvinnor.
  • Anonym (Örjan)
    Anonym (Lars-Åke) skrev 2024-08-17 07:27:16 följande:

Några deltagare här har slutat svara på TS berättigade fråga och övergått till något slags tävling i att vara oförskämd och nedlåtande. 

Rösterna delar sig i två. 

Dels de som tycker att den ena parten i en relation ska ha rätt att bestämma helt över sexlivet, aldrig vara villig att gå den andre till mötes utan snarare se det som ett övergrepp, en sorts våldtäkt. Några förstår inte ens begreppet kompromiss, som betyder att gå varandra till mötes så att båda blir tillräckligt nöjda.

Dels de som tror på att en lycklig relation bygger på att man jämkar och försöker göra den andre lycklig. Om båda gör det så kommer de att leva mycket lyckliga. 

Du har inte lyckas göra den självklara analysen av vilka som ingår i dessa två läger.

Dels har vi läger ställ upp och ta en för laget som består av män med stenålders mentalitet. 

Sedan har vi läger två som tillämpar samtycke och en moden syn på sexualitet och den självklar rätten att inte behöva ta en för laget i sexuella sammanhang. 
  • Anonym (Örjan)
    Anonym (Mina älskade rottisar.) skrev 2024-08-17 08:34:52 följande:
    Nu kommer jag att använda en väldigt pedagogisk liknelse som man använder på barn och ungdomar för att illustrera samtycke.

Detta förväntar man sig alltså att en normal 13 åring fattar men tydligen så saknar du den mognad men förväntar sig av 13 åringar. 

Finns således inte det minsta utrymme för att jämka, kompromissa eller som Örjan utryckte de att man skall ta en för laget. 
    Detta är en väldigt bra liknelse. Har själv använt den i vissa sammanhang. 
  • Anonym (Örjan)
    Anonym (BB) skrev 2024-08-17 13:26:09 följande:
    Ska sexlivet fungera måste det finnas en sann vilja, då behöver båda synka sig för att nå en lösning och samsyn. Ett förhållande eller relation helt utan kompromisser finns inte. 
    Klarar du inte ens att skilja på kompromisser i vardagslivet och kompromisser i sexlivet så har du stora problem. 

Kompromisser, ställs upp och liknande hör inte hemma i sexlivet. 
  • Anonym (Örjan)
    Anonym (Mina älskade rottisar.) skrev 2024-08-18 10:26:39 följande:
    Håller med till fullo.

Är inte praktiserande buddist men det finns mycket klokskap i buddismen.

En av mina favoriter är något som till västerländsk kultur har översatts till do not harm, take no shit. 

En av grunderna i den filosofin är att för att kunna vara öppen och nyfiken måste man stå stadigt i sina gränser.

Symboliseras ofta ev en Budda med uppåttvänd öppen vänsterhand och höger hand i ett stopp inte längre tecken.

Har man en partner med samma syn vågar man väldigt mycket men med en obegåvad och osympatisk partner som tror att det i detta finns något att förhandla och kompromissa om i detta skull jag låsa mig totalt och han skulle helt enkelt som vi säger i Småland få stå i stutabåset, En sådan relation skulle självklart inte bli långlivad.
    Har för mig att Elizabeth Lesser har en del meditationer och funderingar på det temat.

Det blir enklare att förstå varför det inte finns utrymme för köpslående och kompromissande om man inser att en persons kropp är den personens kropp, ingen annans, att ge av sin kropp och sin sexualitet är att ge en gåva och självklart kan jag inte förhandla och köpslår om vilka gåvor jag skall få av andra människor. 
  • Anonym (Örjan)
    Anonym (Tjejen) skrev 2024-08-18 12:35:11 följande:
    Haha :) Ibland manus ja, och så kan det bli ett jäkla gränssättande från min sida om handlingen inte råkar sammanfalla med vad jag vill. Nu är inte jag i den världen du rör dig i men det finns beröringspunkter helt klart.

Förslag och idéer är positivt för mig, då kan man säga ja eller nej. Ibland prova något man är nyfiken på och så finns möjligheten att man säger nej under tiden. När det accepteras som en självklarhet så finns det en hel värld av möjligheter öppna.
    Finns självklart många beröringspunkter mellan BDSM, Swing och annat med mer vaniljaktigt sex. Sedan är det självklart väldigt flytande gräns mellan vad som är vad. 

Som exempel om kvinna kommer med högklackat och med sträng blick tar tag i mig, leder bort mig till sängen och binder fast mig i sängstolparna med skärpet till morgonrocken och sedan och tar kommandot över sexakten. Är det BDSM-light, en tantriska föra, följa lek eller är det vaniljsex med lite krydda. För mig har det ingen större betydelse så länge det är något båda parter njuter av och det självklart är under samtycke och gärna med tydliga och väl kommunicerade regler och gränser.
  • Anonym (Örjan)
    Anonym (Lars-Åke) skrev 2024-08-18 13:36:13 följande:
    Videon där sex jämförs med tedrickning är pedagogisk och bra. Och jag förstår den, trots dina oförskämda rader.

Det som saknas i videon är:

- Är det Earl Grey du inte gillar? Jag har grönt te.
    - Nej tack.
    - Okej. Vill du ha kaffe istället?
    - Ja tack.
    Och vad fan tillför dina barnsliga tillägg. Att fråga vad någon har för preferenser är inte att förhandla och kompromissa 
  • Anonym (Örjan)
    Anonym (Lars-Åke) skrev 2024-08-18 13:48:26 följande:
    Jo, det är just vad det är. En kompromiss är en överenskommelse som båda gillar.

(Dock anser en del deltagare här att kompromiss är lika med våldtäkt. Det får stå för dem.)
    Det just det som det inte är. 

En kompromiss inbör en eller flera uppoffringar för att hitta en lösning båda accepterar vilket kan fungera bra i många sammanhang men kompromisser och uppoffringar hör inte hemma i sexlivet vilket du tydligen har extremt svårt att förstå.
  • Anonym (Örjan)
    Tom Araya skrev 2024-08-18 17:41:54 följande:

Vad betyder egentligen ordet kompromiss?

Ur SAOL:
    kom·­pro·­miss [?mis´] substantiv ~en ~er ? överens­kommelse efter ömse­sidiga efter­gifter, medel­väg
    Från Wikipedia:

En kompromiss är en överenskommelse mellan två eller flera parter som nåtts genom ömsesidiga eftergifter, där de inblandade parterna ger upp några av sina ursprungliga krav eller positioner för att komma fram till en lösning som alla parter kan acceptera. Att kompromissa är en vedertagen och allmänt accepterad social problemlösningsmetod.

Det finns flera metoder för att nå kompromisser; En metod är prutande, där en köpare och en säljare lämnar bud tills de når ett bud som båda kan godta.

En kompromiss kan innebära att man ger upp en del av sina krav för att få igenom andra. Ett politiskt parti kan säga att man ger upp kravet på att höja skatten på el, om man i gengäld får igenom sitt krav på höjd skatt på bensin. Kompromisser är viktiga i såväl politiken och näringslivet, som vardagslivet.

Kompromissen som problemlösningsmetod står i kontrast till dominans eller ojämbördig konflikt där en starkare part försöker driver igenom sin vilja med användande av makt utan att beakta motpartens behov eller preferenser (jmf den starkes rätt).

Ur Vokabel (Svensk ordbok):

Vad betyder kompromiss?
    sammanjämkning (av motstridiga önskemål), medelväg

överenskommelse efter att båda parterna fått minska sina krav, medelväg

beslut som syftar till att genom förhandling tillfredsställa flera parter i en intressekonflikt genom att balansera för- och nackdelar mellan de inblandade

lösning på ett problem som nås genom ömsesidiga eftergifter

Ur Ordlista.se:
    kompromiss substantiv

sammanjämkning (av motstridiga önskemål), medelväg

beslut som syftar till att genom förhandling tillfredsställa flera parter i en intressekonflikt, genom att balansera för- och nackdelar emellan de båda

Ur Nationalencyklopedin:
    kompromiss (latin compromi?ssum ?överenskommelse?, ?ömsesidigt löfte?, ?kompromiss?, av compromi?tto ?ge ömsesidiga löften?),

Det är alltså ganska sannolikt att två personer i en relation inte har exakt matchande vilja, önskan och behov, utan att vissa kompromisser behöver göras för att tillgodose och tillfredsställa bådas behov. Bara den detaljen att det i ett heterosexuellt par finns två helt skilda anatomier talar för att skillnader finns i hur man vill ha sex eller vad man sexuellt blir tillfredsställd av. Är man inte villig att göra en viss anpassning efter det så kommer man troligen inte att tillfredsställa sin partner.
    Om man uppfattar det som att man har en intressekonflikt i sexlivet så inte är det speciellt troligt att någon form av kompromiss är vägen framåt utan snarare ett mycket effektivt sätt döda intimiteten helt. 

Som andra redan sagt du framstår som rent ut sagt spritt språngande galen.
  • Anonym (Örjan)
    Tom Araya skrev 2024-08-18 18:16:34 följande:
    Just ordet "intressekonflikt" är bara ett exempel på där kompromisser tillämpas. Det räcker med att det finns skillnader som behöver anpassning för att göra alla parter nöjda, så är ordet tillämpbart.

Även om man bara serverar mat som alla i familjen gillar, så kommer veckans middagsmeny ändå innefatta kompromisser, för den hade inte sett likadan ut om det var bara en av familjemedlemmarna som gjorde menyn åt sig själv.
    Vad har familjens middagsmeny med sexlivet att göra.

Ursäkta men frisk är du helt enkelt inte.
  • Anonym (Örjan)
    Tom Araya skrev 2024-08-18 18:44:56 följande:
    Skrattande
    Vad var det som var roligt i att det inte är en kompromiss om ingen part har gjort någon uppoffring. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Örjan)
    Anonym (Lars-Åke) skrev 2024-08-19 10:27:18 följande:
    ....dumt...dumhet...urbota korkade...dummaste...korkat...

I rest my case.
    Anonym (Lars-Åke) skrev 2024-08-19 10:15:12 följande:
    Folk har rätt att reagera hur de vill. Men när de börjar svära och skrika och vara oförskämda istället för att argumentera sakligt så omöjliggör det ett vettigt meningsutbyte. Att kalla en annans inlägg för "korkade" stoppar upp flödet i samtalet.

Ditt inlägg var på samma nivå som att påstå att jorden är platt att då inte förvänta sig att folk reagerar är inte helt begåvat. Att sedan med en dåres envishet fortsätt att hävda någon som är på samma nivå som att jorden är platt väcker självklart starkare reaktioner. Det borde du förstå. 
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Frun tar inga initiativ