New Dawn skrev 2024-08-17 09:50:29 följande:
Jag frågade efter ett exempel.
Det jag ser som svårigheten är själva uppgörelsen. Låt säga att det är mannen som tycker att det blir för lite sex och att kvinnan tar för få initiativ.
Ska hon då börja ta initiativ till sex utan att själv ha lust? Jag tror nämligen att det oftast är så det är. Hon kan ju gå med på att prova ha sex oftare, men fortfarande, om hon inte har lust. Kommer det då att funka? Kan hon avbryta försöket. Ska hon då runka av honom, och är det något som kommer att fungera. Är det verkligen det mannen saknar?
Jag tror, att för ett fungerande sexliv ska fungera, måste det finnas en sann vilja. Så fort det känns som att någon bara ställer upp, särskilt om det sker ofta, tror jag att båda känner att kvaliteten på sexet sjunker, och det riskerar att försämra den generella sexlivet.
I min förra relation var vi ibland för trötta och det hände att mitt ex försökte ställa upp, men det gick inte. Jag kände att han var för oengagerad. Jag tappade all lust.
Ibland händer det nu att det inte funkar för någon av oss, och ibland väljer den med lust att vänta. Ibland ger vi varandra njutning. Vad är en kompromiss, att den som har mest lust väntar, eller att den som inte kan/vill ger njutning? Vi tänker inte så. För vad är i så fall att inte kompromissa?
När det gäller sex har man inte alltid lust exakt samtidigt, så någonstans måste man hantera detta, men det jag är ute efter är att det måste finnas en äkta och vilja och lust.
Att min man gör det skönt för mig är inte någon kompromiss i hans huvud. Ibland funkar det för honom efter, och då kan väl ingen tycka att det är en kompromiss. Eller är allt oralsex en kompromiss? ( Enl Tom Araya måste man ju njuta själv för att det inte ska kallas så) Att jag senare ger honom njutning är ingen kompromiss för mig. Det har liksom inte med det att göra.
Ska sexlivet fungera måste det finnas en sann vilja, då behöver båda synka sig för att nå en lösning och samsyn. Ett förhållande eller relation helt utan kompromisser finns inte.