Inlägg från: Anonym (Mamma till 13åriga twins) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma till 13åriga twins)

Sommarlov o högljudda bonusbarn

Kan ni inte ha ett familjemöte tillsammans? Förvarna tonåringarna nån dag i förväg och berätta vad ni vill prata om på mötet. Be dem komma med egna tankar och idéer. Duka fram lite fika, be någon vara sekreterare och så pratar ni om punkterna som tas upp. Någon är "ordförande" som förklarar hur mötet går till, vad ni ska prata om och ser till att alla får komma till tals.

Ni kan fråga hur mycket tid de själva tycker är bra/hälsosamt per dag att sitta vid skärm. Hur mycket tid de ska spendera utomhus eller med träning (allt från gym, promenad, cykla, spela boll osv)? Vilka tider på dagen ska det vara tyst? De kanske kan gå ut och prata i telefon eller lyssna på musik tex?

Mötet ska vara helt skuldfritt för att vara konstruktivt. Inga anklagelser och börjar någon klaga får man påminna om att det är ett "möte" och att ni är där för att diskutera vad som ska funka för alla. Prata i jag-form. "Jag tycker det är ganska skönt om det kan vara lugnt och tyst några timmar på dagen utöver när jag ska sova. Vad tycker ni? Vilka timmar tycker ni är bra som spelar med era kompisar?"

Andra saker man kan ta upp är tex om man ska hjälpas åt med diskmaskin, dammsugning, tömma sopor, laga lunch, klippa gräs osv. Kanske man har nån gemensam aktivitet utomhus i veckan? 

Lycka till!

Svar på tråden Sommarlov o högljudda bonusbarn