Inlägg från: Anonym (Öronen och tålamodet tryter) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Öronen och tålamodet tryter)

    Sommarlov o högljudda bonusbarn

    Hur resonerar ni kring högljudda dataspelande bonusar under 15år.
    Nu menar jag som konstant spelar dataspel och pratar/skrattar skriker i alla dess tonlägen i timmar när de snackar över nätet på spelen. På varsina rum. Här låter det från 2 håll konstant, från både nedervåningen samt övervåningen.
    Jag känner jag måste få tips och råd kring detta då jag redan nån vecka in på sommarlovet börjat bli trött i huvudet av det. Det blir ett statiskt virrvarr av ljud som till och med överröstar tvn eller radion.

    Är det fler som har det såhär och hur löser/löste ni det???

  • Svar på tråden Sommarlov o högljudda bonusbarn
  • Anonym (Öronen och tålamodet tryter)

    Han ber dem vara lite tystare men volymen åker upp lika fort. 
    De är vana från både mor och far att få spela obegränsat.

  • Anonym (Öronen och tålamodet tryter)

    Irritationen står väl mest för att jag har svårt att solla när det blir för mkt ljud. Jag blev lite utbränd för några år sedan och är känslig när det blir rörigt i ljud runtomkring. Självklart är det kul att de har vänner på nätet men tänker att den sociala kontakten irl är viktig med. Och kanske få på sig lite solsken. 😅

  • Anonym (Öronen och tålamodet tryter)
    Anonym (Klara) skrev 2024-06-26 15:56:32 följande:

    Ok. och eftersom det är så, så var du väl beredd på det. Hoppas ni inte har gemensamma barn. 

    Funderat på att bli särbo? 


    Jo, vi har en gemensam 6månaders...
  • Anonym (Öronen och tålamodet tryter)
    Anonym (Klara) skrev 2024-06-26 16:04:15 följande:
    Där ser man. Med en man som inte har några regler för sina barn. 
    Jodå, bestämmelser finns men inte kring spelandet. Det är lite invecklat allt kring det.
  • Anonym (Öronen och tålamodet tryter)
    Anonym (ena) skrev 2024-06-26 16:19:25 följande:
    Anonym (Klara) skrev 2024-06-26 16:04:15 följande:
    Där ser man. Med en man som inte har några regler för sina barn. 

    Och det kan även bli så att när det är din egen lilla som sitter och spelar eller gör annat högljutt, så har du en helt annan syn på det. Dels för att det är ditt barn, men också för att du kommit dit i ditt föräldraskap att du ser saker lite annorlunda än nu när du har en bebis, och två barn som du inte känt sedan födseln och inte uppfostrar själv. 
    😊Jag har 4 barn, var av min äldsta är 19år. Så erfarenhet i föräldraskapet har jag gott och väl.
    Men inte kring bonusbarn och deras agerande. Vilka krav får man ställa där. Alla har rätt till sitt space tänker jag i bostaden.
  • Anonym (Öronen och tålamodet tryter)
    Anonym (Mamma till 13åriga twins) skrev 2024-06-26 16:30:11 följande:

    Kan ni inte ha ett familjemöte tillsammans? Förvarna tonåringarna nån dag i förväg och berätta vad ni vill prata om på mötet. Be dem komma med egna tankar och idéer. Duka fram lite fika, be någon vara sekreterare och så pratar ni om punkterna som tas upp. Någon är "ordförande" som förklarar hur mötet går till, vad ni ska prata om och ser till att alla får komma till tals.

    Ni kan fråga hur mycket tid de själva tycker är bra/hälsosamt per dag att sitta vid skärm. Hur mycket tid de ska spendera utomhus eller med träning (allt från gym, promenad, cykla, spela boll osv)? Vilka tider på dagen ska det vara tyst? De kanske kan gå ut och prata i telefon eller lyssna på musik tex?

    Mötet ska vara helt skuldfritt för att vara konstruktivt. Inga anklagelser och börjar någon klaga får man påminna om att det är ett "möte" och att ni är där för att diskutera vad som ska funka för alla. Prata i jag-form. "Jag tycker det är ganska skönt om det kan vara lugnt och tyst några timmar på dagen utöver när jag ska sova. Vad tycker ni? Vilka timmar tycker ni är bra som spelar med era kompisar?"

    Andra saker man kan ta upp är tex om man ska hjälpas åt med diskmaskin, dammsugning, tömma sopor, laga lunch, klippa gräs osv. Kanske man har nån gemensam aktivitet utomhus i veckan? 

    Lycka till!


    Tokbra tips! 🌺 Då är samtliga inblandade och samtliga får dela sina synpunkter om allt i hemmet.
  • Anonym (Öronen och tålamodet tryter)
    Anonym (Klara) skrev 2024-06-26 16:30:43 följande:
    Vad gör dina barn då? 
    Nu förstår jag inte riktigt vad du fiskar efter. Men nej, mina 2 äldre spelar inte dataspel. Min äldsta har gjort det men har prio på jobb och idrott. Nu var det inte själva datoranvändandet som är det huvudsakliga problemet utan volymen på aktiviteter. Och att volymen höjs.
    Det är nog ett rätt vanligt problem idag bland dataspelande ungdomar. Dom höjer volymen i hörlurarna för att höra detaljer i spelet, och sedan höjs rösten efter det. Utöver att det blir spännande i spelets gång. Och det rullar på så under timmarna och tillslut skriker dom till varandra för att dom tror att dom inte hörs 😊 så tar de av sig lurarna och volymen på tex mobiltelefonen, när de kollar videos blir samma ljudnivå som i lurarna. För dom hör inte annars. Och då är det nästan att högtalarna sprängs i luren.
  • Anonym (Öronen och tålamodet tryter)
    Anonym (Klara) skrev 2024-06-26 17:33:48 följande:
    Och det accepterar din man fast du behöver lugn och ro och ni har en liten bebis?

    Jag undrade vad dina andra två barn gör, de som är yngre än 19-åringen. Kan inte bonusarna hänga med dom?
    Jag har tagit upp det men det behövs nog tas upp fler gånger med barnen. Och han förstår helt klar. Det hela är väldigt svårt, då de är hos oss nästan på heltid på grund av vissa orsaker.

    Barnen hänger inte med varann. Mina är tjejer o hans är killar och skiljer i ålder och de har inte mkt gemensamt. De håller sams och så men de umgås inte.
    Mina hänger med vänner, umgås på stan och shoppar och fikar, moped och epa osv. Har intresse för djur, jakt och idrott av olika slag.  
Svar på tråden Sommarlov o högljudda bonusbarn