• Anonym (hjälp8989)

    Aktivera barn när man bor i lägenhet

    Hej! Mitt barn (1,5) kan inte leka sjäv i 60 sekunder utan att klänga på mig här hemma. Vi bor i lägenhet. Hon har leksaker men bryr sig inte om dom alls, jag ska leka med henne hela tiden. Vad sjutton kan jag göra så hon sysselsätter sig själv lite grann? Hjälp mig! Självklart går vi ut varje dag, men jag orkar inte vara ute från kl 6 på morgonen!

  • Svar på tråden Aktivera barn när man bor i lägenhet
  • enlitenen

    Hemmagjord playdough och målarfärger gick alltid hem hos mina i den åldern. Vattenlek på balkongen också. 

    Bodde i lägenhet när min äldsta var liten. Hon fick hjälpa mig i det jag gjorde, tvätta, städa och laga mat. Då tröttnade hon ganska snabbt och gick och lekte istället.

    Bor ni i en stad kan ni garanterat hitta jämnåriga kompisar att leka med både hemma och i lekparker. 

  • Anonym (Love)

    Sluta lek med henne och låt henne följa med dig och göra det du behöver göra. När dom är så små är det helt normalt att inte vilja vara själv. 

  • Anonym (.)

    Barnet är för litet för att "vilja" vara själv, håller med tidigare inlägg.
    Hon vill självklart vara med dig. Läs barnböcker för henne, låt henne leka med något samtidigt som du gör det du "ska" göra. Alltså, är du i köket kanske hon kan sitta och rita vid sin stol samtidigt eller något, eller bara hålla i ett gosedjur.

    Hon vill självklart ha ditt sällskap. Varför vill du inte vara med ditt barn?

  • Anonym (hjälp8989)

    Tack för era idéer! Playdough och vattenlek måste jag testa, lite kritor och färger har vi redan testat (kul i nån minut...) Syrliga kommentarer om att jag inte vill vara med mitt barn undanber jag mig.

    Det är inga problem att ha med mitt barn när jag lagar mat, städar, tvättar. Kruxet är väl att jag inte har lust att städa/tvätta/laga mat hela tiden vi är hemma Skrattande

  • Core

    Inte för att vara den, men nu är jag det ändå 😈

    nu är ingen match, vänta till 4-5 år åldern, då pratar vi behov av lättillgänglig gård, ni hinner se över boendet innan dess iallafall 

  • Anonym (Bibbi)
    Anonym (hjälp8989) skrev 2024-06-26 20:05:40 följande:

    Tack för era idéer! Playdough och vattenlek måste jag testa, lite kritor och färger har vi redan testat (kul i nån minut...) Syrliga kommentarer om att jag inte vill vara med mitt barn undanber jag mig.

    Det är inga problem att ha med mitt barn när jag lagar mat, städar, tvättar. Kruxet är väl att jag inte har lust att städa/tvätta/laga mat hela tiden vi är hemma // Skrattande


    Vad vill du göra då? Du kan inte förvänta dig att få egentid när du har ett sådant litet barn, mer än när hon sover. 
  • Anonym (.)
    Anonym (hjälp8989) skrev 2024-06-26 20:05:40 följande:

    Kruxet är väl att jag inte har lust att städa/tvätta/laga mat hela tiden vi är hemma Skrattande


    Vad har det med ditt barn att göra? Att du inte vill städa/tvätta/laga mat endast? Du kan göra annat och samtidigt vara med ditt barn.

    Ta med ditt barn på promenader, eller på en kort shoppingtur.. eller besök en närliggande djurpark om ni har någon. Barnet kan ju sova i vagnen liksom om det blir trött. Och ha med något att dricka/äta... :) 
    Ta med barnet till en närliggande lekpark ett tag.. går ju också.
  • Anonym (Love)
    Anonym (hjälp8989) skrev 2024-06-26 20:05:40 följande:

    Tack för era idéer! Playdough och vattenlek måste jag testa, lite kritor och färger har vi redan testat (kul i nån minut...) Syrliga kommentarer om att jag inte vill vara med mitt barn undanber jag mig.

    Det är inga problem att ha med mitt barn när jag lagar mat, städar, tvättar. Kruxet är väl att jag inte har lust att städa/tvätta/laga mat hela tiden vi är hemma Skrattande


     


    Men vad är det du vill göra då, som barnet inte kan vara med på?  

Svar på tråden Aktivera barn när man bor i lägenhet