Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

Psykisk misshandel av ex

För det första, spara all kommunikation! Spara sms, spela in ALLA samtal, även irl om du vet att ni kommer att ses.

Har ni gemensam vårdnad? Du kan alltid hävda att det inte är lämpligt att han har barnet med tanke på hans bakgrund. Låt honom gå via tingsrätten om han vill ha halvtid. Det kommer att ta tid och energi, han kanske inte vill lägga pengarna på en advokat.

• Anonym (M)
    Såede skrev 2024-06-25 20:59:27 följande:

Det enda jag sparat är sms men verkar inte vara någon myndighet som är intresserad av det.
    Inte ens socialtjänsten. De lade ner utredning efter utredning pga att de tyckte jag kunde skydda barnet från pappan och att pappan nu ju har slutat med droger och låtsas ordnat upp hela sitt liv och låtsats till andra att han slutat dricka tex.

Ja vi har gemensam vårdnad. 

För att vända på det, hur kan du så säkert veta att han fortfarande dricker? Vad vet du med säkerhet om hans liv just nu? Sånt som skulle göra honom olämplig alltså.
  • Anonym (M)
    Såede skrev 2024-06-25 21:07:16 följande:

Han har sagt det till mig, efter att ha outat honom om det så menar han på att han kan dricka och det inte är någon fara, som alla missbrukare säger fast han sagt till familjebehandlare, behandlingsassistenter, socialsekreterare och mig att han slutat dricka. 

Vet andra saker som vårat barn yttrat som han också "erkänt".

Som sagt, gör det till en vana att spela in samtalen irl också.

Tyvärr har du inte mycket att komma med förrän han missköter barnet. Ställ in dig på att det kommer att bli varannan vecka, inte från start men successivt. Ni lär behöva börja hos FR, men om du är motsträvig kan han faktiskt ansöka om enskild vårdnad pga umgängessabotage, så tänk på hur du beter dig. Lägg fram barnets bästa, att man inte bara kan hoppa in i vv hur som helst osv.
  • Anonym (M)
    Såede skrev 2024-06-25 21:23:16 följande:

Han säger att han inte ens klarar av ha varannan vecka,  att han inte klarar av att ha barnet mer än 2 dagar i sträck. Och kan inte onsdagar för att han har en hobby med en kompis då.  Skrikandes
    Borde inte familjerätten tycka något om att man tar bort onsdagar för umgänge pga en Hobby?? Annars hade vi kunnat köra 2-2-3 metoden jag föreslagit men att barnet är hos mig den 3edagen så han inte behöver ha barnet fler än 2 dagar. Men han nekar det förslaget pga hans hobby på onsdagar som är flyttbart.

Ja ni får ju börja diskussionen där. Men du måste förstå en sak - FR är bara en neutral part som ska hjälpa er att komma överens. Deras åsikter kvittar i stort sett. Om ni inte kommer överens är det TR som gäller.

Och varför kan ni inte köra ett schema som passar in med hans onsdagar...?
  • Anonym (M)
    Såede skrev 2024-06-25 21:42:46 följande:

Det förstår jag att familjerätten är.

För han vill ha barnet en dag här en dag där. Man får ju tänka på barnet så det inte behöver hoppa fram och tillbaka en dag hit och en dag dit och en dag dit igen. Har lagt fram 3 olika förslag på scheman, varav 2 stycken är där han får sin onsdag fri men han vill inte.
    Tycker att man som förälder, speciellt i en sådan här situation, väljer barnet först, inte sin hobby som man dessutom kan ha vilken annan dag som helst. Så det blir ett bra schema.

Det som var poängen i det hela är att han nu när underhåll från fk var på tapeten så vill han ha 50%, annars var han helt obrydd och visste inte ens om han kunde ha barnet på sommaren över huvudtaget för han kanske behöver jobba hela sommaren förutom när han ska han iväg själv och resa i 7 dagar.

Näe ni kan ju inte hoppa hit och dit. Men så här skulle det kunna se ut. Ni tar fram ett schema som tyyyyp funkar med hans hobby, dvs ta hänsyn till onsdag men om han är upptagen då så är han. Han kommer bara ha barnen på sina dagar, inga byten.

Det enklaste för din del är dock detta: HAN får föreslå ett schema som funkar. Lägg bollen hos honom! Och sedan får han kalla till FR när han känner sig redo med det.
  • Anonym (M)
    Såede skrev 2024-06-25 21:51:19 följande:

Han föreslog ett schema som var hoppigt så då frågade jag han om han kunde göra ett nytt som passade honom och som inte var så hoppigt men han har inte gjort det på flera månader.

Tack för råden 😊

Ja hoppigt är inte bra för barnet! Så det har du absolut rätt att säga nej till. Lycka till.
Svar på tråden Psykisk misshandel av ex