Cathariiina skrev 2024-06-28 12:53:37 följande:
Detta behöver inte vara fel, många vill ha en storfamilj omkring sig och (mer eller mindre) bo tillsammans allihopa även när barnen är vuxna. I andra länder - söder om Centraleuropa - är det till och med det normala. De tycker synd om oss i våra singelhushåll.
Så är det ju, men vi som i min släkt fått barn tidigt hela ledet har det ju så. Morsan och farsan vart farmor och farfar vid 44 resp 45, och mormor och morfar bara två år senare.
Så jag skulle säga att vi nog har mer sydeuropeiskt upplägg än många äldre föräldrar som har utflyttade barn sedan tidigare och en sladdis , det blir en tät familj med många generationer när vi träffas på helgerna
Men självklar är det inget fel, vara för att jag inte förstår hur man vill leva så. Jag blir glad om jag blir morfar inden åldern som mina föräldrar, då får man maximalt ut av ett barn utan att behöva bära bördan av den tunga praktiska biten.
Men det skulle jag aldrig någonsin säga eller försöka sälja in till mina ungar, det får ha naturens gång, har stor familj även om jag aldrig skulle få barnbarn.